سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدرس دانشگاه اصفهان عنوان کرد

تلفن همراه پدیده قرن 20 عاملی خودخواسته برای سردردهای میگرنی

مدرس دانشگاه و پزشک مرکز بهداشت شماره یک اصفهان گفت: استفاده از گوشی تلفن همراه به ویژه به صورت طولانی می‌تواند موجب بروز یا تشدید سردرد شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  مغز عضو اصرارآمیز است که همراه با دستگاه عصبی موجب هماهنگی تفکر و احساس می‌شود، درمان‌های تغذیه‌ای و گیاهی از دستگاه عصبی حمایت می‌کنند و داروها و درمان‌های مکمل، به طور هم‌زمان در اختلالات عصبی، نظیر سکته مغزی و میگرن به کار می‌روند، امروزه 90 درصد افراد حداقل سالی یک بار دچار سردرد شدید و ناتوان کننده  می‌شود که حداقل در 40 درصد افراد روی می‌دهد و حدود پنج درصد افراد مبتلا به سردرد مراجعه کننده به مراکز اورژانس دچار اختلال عصبی جدی هستند که در این موارد تشخیص سریع و دقیق الزامی است.

مدرس دانشگاه و پزشک مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در پاسخ به این سوال که علل اصلی سردرد چیست، افزود: سردردها عوامل متعددی دارند که مهم‌ترین آنها سردردهای تنشی، سردردهای خوشه‌ای و آرتریت تمپورال است، میزان قند خون، کم آبی خفیف بدن، حساسیت غذایی، مصرف کافئین زیاد و پایین بودن مقدار منیزیم رژیم غذایی، مصرف دراز مدت مسکن‌های قوی و استرس هم در بروز سردرد نقش بسزایی دارند.

وی در مورد سردردهای تنشی که شایع‌ترین نوع سردرد است، گفت: سردرد در اثر عوامل متعددی ایجاد می‌شود، اما شایع‌ترین علت آن، تنش در ناحیه گردن یا عضلات سر است که این نوع سردرد همراه با انقباض سایر عضلات سرو گردن همراه است و غالبا افراد مبتلا به افسردگی یا استرس طولانی دچار سردردهای تنشی عود کننده می‌شوند.

جعفر آقا اسماعیلی در مورد سردردهای خوشه‌ای که به سردردهای میگرنی شباهت دارند، بیان کرد: سردردهای خوشه‌ای اغلب در یک طرف سر احساس می‌شود و از این نظر به سردردهای میگرنی شباهت دارد و این نوع سردردها به طور معمول شدید است، اما فقط حدود یک ساعت طول می‌کشد که بیشتر در بین مردان شایع است.

وی در مورد عوامل شایع در سردردهای غیر میگرنی افزود: از عوامل شایع در سردردهای غیر میگرنی پایین بودن میزان قند خون است و تثبیت مقدار قند خون و کاهش آثار استرس اغلب در درمان سردردهای مرتبط با کمبود قند خون بسیار موثر واقع می‌شود.

مدرس دانشگاه و پزشک مرکز بهداشت شماره یک اصفهان تاکید کرد: تلفن همراه به دلیل داشتن اشعه‌های فراوان روی سلول‌های مغز اثر می‌گذارد و افرادی که به هر دلیل دچار سردرد هستند از تلفن همراه به صورت مداوم استفاده نکنند.

وی در پایان در مورد پیشگیری از سردردهای مزمن اضافه کرد: خوردن منظم غذا به منظور تثبیت مقدار قند خون، نوشیدن مایعات زیاد به ویژه آب، پرهیز از کافئین و الکل، انجام مرتب و روزانه ورزش‌های آرام سازی و سعی در زمان فراغت روزانه از جمله عواملی است که موجب پیشگیری تسکین موقت سردرد می‌شود.
برچسب ها: میگرن ، اصفهان ، سردرد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.