سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صبح امروز با حضور معاون شهردار تهران؛

پروژه ملی تولید برق از پسماند افتتاح شد

مثلث بازیافت زباله با افتتاح کارخانه ملی تولید برق از پسماند شهری به روش هاضم تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در حاشیه افتتاح پروژه ملی تولید برق از پسماند شهری به روش هاضم با اشاره به اینکه در دوره اخیر مدیریت شهری درخصوص نگهداشت شهر و خدمات شهری اقدامات موثری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از دوسال پیش که سازمان پسماند به وجود آمد، در جمع آوری مکانیزه زباله و تلاش برای نگهداشت بهینه شهر تهران اقدامات کارا و موثری صورت گرفت. به طوری که می توان گفت شهر تهران یکی از شهرهای زیبای دنیا شده است و به لحاظ نظافت بسیار بهتر از قبل دیده می شود.
 
مجتبی عبدالهی با بیان اینکه افتتاح این مجموعه بسیار قوی و تک در خاورمیانه است، افزود: درواقع با افتتاح کارخانه تولید برق از زباله مثلث بازیافت زباله تهران تکمیل شد. به گونه ای که در سال های اخیر با ایجاد کارخانه های متعدد همچون آراد کوه، دیگر دفن زباله را به صورت غیربهداشتی نداریم و تمامی زباله ها پردازش می شود. زباله تر نیز تبدیل به کود و کمپوست شده و در چرخه محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرد.
 
وی همچنین ادامه داد: ضلع دیگر این مثلث کارخانه تصفیه شیرابه بود. در زمینی به وسعت 3هکتار با 20 مخزن و 14هزار مترمکعب شیرابه ها تصفیه می شوند که این پروژه با همکاری دانشگاه تهران به بهره برداری رسید تا امروز شیرابه ورودی این کارخانه به آب تصفیه شده تبدیل می شود و به مصرف مجموعه آراد کوه و 230 هکتار درختکاری آن برسد.
 
معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به کارخانه کهریزک گفت: در این میان کارخانه کهریزک را می توانیم به این مجموعه انتقال دهیم و زباله ها را پردازش کنیم.
 
عبدالهی ادامه داد: ضلع تکمیلی این مثلث نیز کارخانه تولید برق از پسماند شهری به روش هاضم است که با همکاری بخش خصوصی زباله تر را بعد از تبدیل به گاز به الکتریسته و برق تبدیل می کند. این کارخانه قابلیت این را دارد که تولید برق را تا 3مگاوات افزایش دهد.
 
به گفته وی شهرداری تهران این امکان را دارد که مجموعه کارخانه زباله خشک در آراد کوه را نیز راه اندازی کند.
 
معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین افزود: با تجربه حاصل شده، می توانیم در استان های دیگر نیز آنها را شبیه سازی کنیم تا زباله دیگر برای ما معضلی نبوده و به عنوان ماده سودآور از آن بهره مند شویم.
 
عبدالهی درباره فرهنگ سازی در زمینه تفکیک زباله نیز گفت: درباره زباله و تفکیک آن از مبدا باید تلاش های بیشتری صورت گیرد. بنابراین فرهنگ سازی در زمینه تولید زباله هم باید صورت گیرد. در حال حاضر متاسفانه میزان تولید زباله برای هر فرد 700گرم است که در نورم جهانی بسیار زیاد است و باید آن را به 500 گرم برسانیم .
 
معاون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: تولید این میزان زباله بسیار زیاد است. در کشورهای اروپایی هفته ای دو تا سه بار به جمع آوری زباله می پردازند اما در تهران و در برخی از مناطق، روزی دو تا سه بار زباله ها جمع آوری می شوند که باید در این زمینه فرهنگ سازی انجام گیرد.
 
این پروژه می تواند 4تا 5 مگاوات برق تولید کند
 
در این مراسم حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت و گفت: تلاش های شهرداری تهران در سال های اخیر در همه حوزه ها از جمله خدمات شهری بسیار چشمگیر بوده است. ضمن اینکه در اینجا لازم است از زحمات کارگرانی که در دوسال گذشته برای پروژه تولید برق از پسماندهای شهری فعالیت کردند، تشکر کنم.
 
همچنین از دانشمندان و قشر دانشگاهی که برای ساخت این کارخانه تلاش کردند هم باید قدردانی کنم.
 
وی با اشاره به تولید روزانه زباله در شهر تهران افزود: اینکه روزانه هر نفر 700گرم زباله تولید می کنند و با توجه به جمعیت کل کشور، این رقم قابل توجه خواهد شد و زباله معضلی به حساب می آید.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: حدود نیمی از زباله ها آلی است به گونه ای که از 50هزار تن زباله 25 تا 30 هزار تن زباله آلی است .
 
به گفته وی این پروژه با 300تن زباله از طریق ژنراتورها می تواند 4 تا 5 مگاوات برق تولید کند. به گونه ای که از 5هزار تن زباله 800تا 900مگاوات برق تولید می شود.
 
حیدرپور با اشاره به ظرفیت کشور در تولید برق از زباله اظهارکرد: این کارخانه این ظرفیت را دارد تا میزان برق تولیدی را به 1500مگاوات برق افزایش دهد به طریقی که در برنامه پنجم ماده قانونی تعبیه شده تا پروژه هایی از این دست در دستور کار قرار گیرد. ضمن اینکه در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید بر این است که از این طلای کثیف استفاده مطلوبی شود. /ل

برچسب ها: پروژه ، ملی ، تولید ، برق ، پسماند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.