سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

دستبند الکترونیکی چیست؟

سازمان زندان‌ها طرحی را مبنی بر دستبند الکترونیکی برای زندانیان عنوان کرده که این طرح بر اساس تجربیات خوبی در کشورهای دیگر داشته است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، سازمان زندان‌ها طرحی را عنوان کرده مبنی بر دستبند الکترونیکی برای زندانیان که این طرح بر اساس تجربیاتی که در کشورهای دیگر داشتند بسیار خوب و مناسب است.
 
با کمک دستبند الکترونیکی می‌توان به راحتی تشخیص داد که در هر زمان زندانی در کجای کشور قرار دارد و مانع فرار زندانی از مرزهای کشور شد. زیرا با استفاده از یک قطعه الکترونیکی تحت عنوان دستبند که به محکوم‌علیه وصل شده و با سیستم موقعیت‌یابی(gps) کنترل می‌شود و بدین‌ترتیب بدون حضور در زندان حق خارج شدن از یک منطقه مشخص را نخواهد داشت.
 
این طرح توسط سازمان زندان‌ها به منظور کاهش جمعیت کیفری ارائه شده و محکوم‌علیه تحت یک جغرافیای مشخص کنترل می‌شود. همچنین دستبندالکترونیک برای جلوگیری از تکرار جرم خیلی مثبت ارزیابی شده‌است زیرا کسانی که سارقان بالفطره هستند ممکن است در زمان مرخصی از زندان هم دست به کارهای خلاف بزنند.
 
اجراي طرح دستبند الكترونيك با هدف كاهش جمعيت كيفري

عضو كميسيون حقوقي مجلس در رابطه با اجراي طرح دستنبد الكترونيك گفت: اجراي طرح دستبند الكترونيكي توسط سازمان زندان‌ها، مانع اجرايي و قانوني ندارد.

"سيدحميدرضا طباطبايي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در رابطه با اجراي طرح "دستنبد الكترونيك" اظهار داشت: اجراي طرح دستبند الكترونيكي توسط سازمان زندان‌ها، مانع اجرايي و قانوني ندارد.

وي در توضيح طرح دستبند الكترونيكي تصريح كرد: اين طرح توسط سازمان زندان‌ها به منظور كاهش جمعيت كيفري ارائه شده و محكوم‌عليه تحت يك جغرافياي مشخص كنترل مي‌شود.

اين عضو كميسيون حقوقي ادامه داد: يك قطعه الكترونيكي تحت عنوان دستبند به محكوم‌عليه وصل شده و با سيستم موقعيت‌يابي(gps) كنترل مي‌شود و بدين ترتيب بدون حضور در زندان حق خارج شدن از يك منطقه مشخص را نخواهد داشت.

طباطبايي اظهار داشت: زندان باز و اجراي دستنبند الكترونيك در اكثر جرايم ممكن بوده البته بستگي به رفتار محكوم‌عليه دارد چرا كه شوراي طبقه ‌بندي تصميم گيري كرده و اين طرح را اجرا مي‌كند.

وي محاسن اجراي اين طرح را اينگونه بيان كرد: با اجراي اين طرح جمعيت كيفري در زندان بسته كاهش، امكان اشتغال زنداني فراهم و بيماري‌هاي موجود در زندان‌هاي بسته حذف مي‌شود.

طباطبايي معايب طرح دستبند الكترونيك را حضور مجرمين خطرناك در جامعه دانست و گفت: اجراي اين طرح براي مجرمين خطرناك و مجرمين به عادت كارساز نبوده و حضور آن‌ها در زندان براي اصلاح و مراقبت الزامي است.
اين عضو كميسيون حقوقي با بيان اينكه اكنون نيز از سيستم "زندان باز" استفاده مي‌شود خاطرنشان كرد: رويكر دستگاه قضا بايد به سمت استفاده از طرح دستبند الكترونيك رفته تا روز به روز شاهد جمعيت کيفري در زندان‌ها باشيم.
رئيس سازمان زندان‌ها گفت: اجراي طرح دستبند الکترونيک براي زندانيان از اوايل سال 92 عملي مي‌‌شود.
"غلامحسين اسماعيلي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران در توضيح طرح استفاده از "دستبند الکترونيک" اظهار داشت: اين طرح توسط اين سازمان ارائه شده و کارشناسي دقيق، مطالعات و بررسي‌هاي جدي در اين زمينه صورت گرفته است.

وي افزود: در رابطه با اين طرح با نمايندگي‌ها و صنعت داخلي براي ساخت نهايي اين دستبند رايزني شده و در حال حاضر اين طرح به مجلس تقديم شده است.


اسماعيلي با بيان اينکه اين طرح از اوايل سال 92 اجرا مي‌شود اظهار داشت: طرح دسبند الکترونيک در مجلس و دولت براي تطبيق با قانون مجازات اسلامي و تخصيص اعتبارات در حال بررسي بوده که با تاييد آن و تخصيص بودجه لازم اين طرح عملي خواهد شد.


رئيس سازمان زندان‌ها با تاکيد بر اينکه اکنون نيز از مراقبت الکترونيکي استفاده مي‌شود، خاطرنشان کرد: مراقبت الکترونيکي در داخل زندان با دوربين‌هاي مدار بسته محقق شده و خارج از زندان نيز با اجراي طرح دستبند الکترونيک محقق خواهد شد.

بر اساس این گزارش؛ بارها شاهد این‌گونه قانون شکنی‌ها بوده‌ایم برای مثال در پرونده‌ای فردی که برای مرخصی خارج از زندان به سر می‌برد درآن دوران 30 عدد منزل را مورد سرقت قرار داده بود. به هر حال به نظر بنده این ایده خیلی فکر عالی و موثری است حتی اگر هزینه‌ای برای آن باید پرداخته شود.
 
هرچند هزینه تهیه دستبند الکترونیک بسیار بالا ست که البته این هزینه را خود زندانی باید تقبل کند چون زندانی به آغوش خانواده برمی‌گردد و می‌تواند مشغول به کار شود و در کنار خانواده باشد در نتیجه بهتر است فرد زندانی برای آزاد بودن هزینه دستبند الکترونیک را پرداخت کند.
 
واقعیت این است این عمل باعث کاهش جمعیت کیفری خواهد شد این اتفاق خیلی خوبی است. در واقع وقتی با این دستبند می‌توان متوجه شد زندانی در کجای کشور قرار دارد و زندانی را رصد کرد و دیگر به پر کردن زندانها احتیاجی نیست و ضمن اینکه باید زندانی هر از چندگاهی به زندان خود را معرفی کند.
 
نکته قابل توجه برای این دستبند این است که زندانی در جایی که قرار است به کار مشغول شودکارفرما متوجه می‌شود که این فرد زندانی است و مراقب امور خواهد بود تا برای نمونه فردی که کلاهبردرای کرده و به واسطه کلاهبرداری به زندان فرستاده شده دیگر نتواند به کارهای گذشته بپردازد و در آخر باید گفت این تصمیم خیلی خوب و به‌جاست و امیدواریم هرچه زودتر شاهد عملی‌شدن آن باشیم.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: دستبند ، الکترونیک ، زندان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
عباس سالمی
۲۰:۴۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
این طرح خیلی عالی وامنیت بیشتری درجامعه فراهم می کند