سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رضایی در دانشگاه علامه طباطبایی:

پیروز انتخابات ۸۸ من بودم!/به استراتژی "قیچی" معتقدم

محسن رضایی، کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری، خود را از لحاظ اخلاق و برنامه پیروز انتخابات 88 دانست و با بیان اینکه تمام کارهایم به نفع نظام است، گفت: در کشور ما همه خود را عالِم اقتصاد می‌دانند و تکبر سیاست‌مداران ما به اقتصاد باعث شده میلیاردها ریال پول وارد کشور شود، اما تخصیص منابع نادرست، منابع ملی ما را حیف کرده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "محسن رضایی" کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در ادامه سلسله نشست‌های راهبردهای دولت آینده که بعد از ظهر امروز در تالار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: ما مجموعه‌هایی بزرگ از نخبه‌های دانشگاهی داریم و در آینده امیدواریم که دانشگاه‌ها نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های دیگر ایفا کنند.

وی ادامه داد: ما معتقد به وزارتخانه فکر هستیم که می‌تواند پلی باشد تا دانشگاه و دولت را به هم وصل کند.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری کشور را به یک پرنده با دو بال سیاست و زندگی تشبیه کرد و گفت: برای توسعه کشور هر دو بال باید قوی باشد. در ایران بال سیاست که شامل امنیت و دفاع بازدارنده است بسیار قوی است، اما بال زندگی که اقتصاد و فرهنگ را شامل می‌شود ضعیف است.

رضایی ادامه داد: برخی اقتصاد و کارهای عمرانی را با هم برابر می‌دانند و می‌گویند کارهای عمرانی در کشور از جمله (سدسازی و ساخت اتوبان) زیاد است؛ در صورتی که اشتباه می‌کنند. کار عمرانی زیرمجموعه اقتصاد است و بنگاه‌ها در این عرصه حلقه مفقوده‌اند.

وی افزود: در کشور ما همه خود را عالِم اقتصاد می‌دانند و تکبر سیاست‌مداران ما به اقتصاد باعث شده میلیاردها ریال پول وارد کشور شود، اما تخصیص منابع نادرست، منابع ملی ما را حیف کرده است.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری همچنین افزود: اقتصاد در کشور ما بیماری است که نیاز به نسخه دارد و با شعار درمان نمی‌شود.

رضایی اشکال جامعه را در مفهوم زندگی که شامل بیکاری، گرانی، طلاق، سلامت و تصادفات است، دانست و گفت: این موارد مربوط به اقتصاد و فرهنگ است، پس زمان آن رسیده که به زندگی سلام کنیم.

وی در باب مسئله سیاست خارجی در کشور گفت: تا دیروز همه امور به سمت سیاست خارجی بود و مسئولان ما کارشان این بود که کشورهای دیگر سفر کنند، اما نظر من این است که این کارها چه تأثیری در اقتصاد ما دارد، امروزه علاوه بر سیاست خارجی باید به فکر اقتصاد جامعه نیز باشیم.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری، به رابطه ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: اقتصاد ترکیه زحمتی است که ایران می‌کشد، اما ثروت و پولش را کسی دیگر می‌برد. من معتقد به جبهه مقاومت هستم که هدفش سیاست در کنار اقتصاد است.

رضایی ادامه داد: باورم این است که ارزش‌های انقلاب باید در کنار منافع ملی حفظ شود.

وی در ادامه به اقتصاد تک محصولی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: دیدگاه من با لیبرالیسم متفاوت بوده و یک دیدگاه مردمی است. مردمی کردن اقتصاد و چند محصول شدن آن جزء برنامه‌های کاری من است و امیدوارم از گردنه‌ای که در آن قرار داریم با موفقیت بگذریم.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه برای رفع تحریم‌ها چه چاره‌ای اندیشیده‌اید، گفت: در تحریم‌های اقتصادی، 2 استراتژی پیش رو داریم؛ یکی مذاکره مقدم بر تولید ملی است و دیگری تولید مقدم بر مذاکره. کسانی که استراتژی نوع اول را قبول دارند خیلی خوش‌بین هستند و اعتقاد دارند که با گروه 1+5 مذاکره جدی داشته باشند تا تحریم‌ها برداشته شود و فعالیت و تکنولوژی وارد کشور شود، اما کسانی که به استراتژی دوم معتقدند می‌گویند تولید ملی را تحرک ببخشیم تا آمریکایی‌ها در تحریم ایران ناامید شوند.

رضایی ادامه داد: من راه سوم را پیشنهاد می‌دهم و به استراتژی قیچی معتقدم که همزمان با حرکت دولبه قیچی که وابسته به چرخ اقتصادی و ملی است یک تیم قوی دیپلماتیک با حضور دیپلمات‌های قوی ایران هم حضور داشته باشند.

وی افزود: دیپلماسی قوی در 1+5 یعنی یک امتیاز به آن‌ها داده و یک امتیاز از آن‌ها بگیریم.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه ایراد طرح‌های زیر بنایی کشور چیست و چه چیز را باید جایگزین آن کرد، گفت: در اقتصاد با سه مفهوم روبرو هستیم. نخست زیرساخت‌ها که همان نهادهاست و حاکمیت و خانواده را شامل می‌شود، دوم زیربنایی که فعالیت‌های عمرانی در ایران تعریف می‌شود و دیگری نیز فعالیت‌های اقتصادی است. در حال حاضر بیشترین تمرکز در زیربنا بوده که این کار به صورت دولتی و متکی به نفس انجام می‌شود به اعتقاد من بیشترین تمرکز را باید روی زیرساخت‌ها بگذاریم.

رضایی در پاسخ به صحبت دانشجویی که می‌گفت از سکولاریسم می‌ترسیم، اظهار داشت: در کشور ما نوعی تحریم جدید به وجود آمده؛ یعنی به جای اینکه فرهنگ، هنر و اقتصاد دینی باشد سیاسی شده است.

وی ادامه داد: ما چون کم می‌آوریم می‌خواهیم خلأهای بخش فرهنگ، هنر و ورزش را با سیاست پرکنیم.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما قصد دارید یارانه‌ها را 110 تومان کنید آیا این منجر به تورم نمی‌شود، گفت: ریل یارانه‌ها از اول اشتباه گذاشته شد و جنبه مصرفی پیدا کرد. مردم ما می‌گویند یارانه‌ها را بردارید، قیمت‌ها را بردارید، اما قیمت‌هایی که افزایش یافته برگشت‌پذیر نیست.

رضایی در پاسخ به سؤال دانشجویی در ارتباط با نرخ ارز این‌گونه گفت: ما باید بانک مرکزی را از دست اندازهای دولت بیرون بیاوریم. در کشور ما ریال با نخی به دلارهای نفتی وصل شده و به محض جابه‌جا شدن ارز، ریال ما هم تحت تأثیر قرار می گیرد و بسیار شکننده است. ما در زمان آقای هاشمی نیز این مشکل را داشتیم و موج تورم در آن زمان 50 درصد بود.

وی افزود: ما باید سبدی از پشتوانه‌های پول ملی را به غیر از دلارهای نفتی داشته باشیم تا تحولی در پول ملی کشورمان ایجاد کنیم.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری، قانون ضعیف را بهتر از بی قانونی دانست و گفت: ما مسیر روبه رشدی در پیش داریم و می‌توانیم دانش خود را افزایش دهیم. در این مسیر رشد، هر نوع شتاب‌زدگی ما را به عقب می‌راند و هر نوع محافظه‌کاری اوضاع را برای ما بدتر می‌کند.

رضایی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه موضعتان در قبال فتنه 88 چیست، گفت: در آن زمان اعتراض‌ها دو گونه بود. یکی قانونی و دیگری خیابانی؛ من مسیر قانون را انتخاب کردم و مطمئن هستم که عمل به قانون زودتر به نتیجه می‌رسد.

وی به اقتصاد ایالتی اشاره کرد و گفت: ایالت اقتصادی در ایران جواب مثبت می‌دهد، چرخه را بیشتر می‌کند، دارایی را در نقاط جغرافیایی انباشته‌تر می‌کند.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری افزود: سیاست خارجی، امنیت و دفاع باید در دولت مرکزی قرار گیرد؛ یعنی اختیارات به علاوه همبستگی، تعاملات و تعادلات.

رضایی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه نظر شما در ارتباط با تفکیک جنسیتی در دانشگاه چیست، گفت: مسائل فرهنگی نباید با زور اعمال شود، بلکه باید دلی و اعتقادی باشد. ما باید حیا و ارزش‌های اخلاقی را در جامعه تقویت کنیم و امر به معروف و نهی از منکر را به دست خود مردم حل کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه شما گفته‌اید اگر مشایی کاندیدا شود حرف‌هایی در این باره خواهم زد، تصریح کرد: من تا ضرورتی پیش نیاید حرف نمی‌زنم؛ ضمن اینکه صحبت‌های من از جنس تخریب نیست، بلکه از جنس نقد است تا مردم تفاوت‌های ما را ببینند.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا آماده ائتلاف با شخص خاصی هستید، گفت: خیر من از ائتلاف نتیجه خوبی ندیدم و اوضاع بدتر شده است، البته اگر دیگران بخواهند به نفع من ائتلاف کنند خوشحال می‌شوم.

رضایی در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه شما در صحبت‌های خود گفته‌اید که من قطعاً رئیس جمهور آینده‌ام، ملاک شما برای انتخاب اعضای کابینه چیست، گفت: من این حرف را نگفته‌ام و کابینه من متشکل از 77 میلیون نفر مردم کشورم خواهد بود؛ در این مهم تمام توانایی‌های کشور اعم از استانی، قشری و ملی با شاخص کارآمدی و قبول نظام ولایت فقیه حتما باید وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از شکست سنگینتان در دوره‌های قبلی ریاست جمهوری آیا بهتر نیست به نفع آقای هاشمی کنار بکشید، گفت: چرا باید به نفع هاشمی کنار بروم. برنامه اقتصادی، فرهنگی و مدیریت ما با هم متفاوت است، من در انتخابات 88 از لحاظ اخلاق و برنامه پیروز شدم.

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی براینکه برنامه‌تان درباره سربازی جوانان چیست، گفت: سربازی حرفه‌ای را جایگزین سربازی اجباری می‌کنم. جوانان باید داوطلبانه آمده، حقوق بگیرند و آمادگی حرفه‌ای داشته باشند.

رضایی در پاسخ به این سؤال که آیا خودزنی و خودتحریمی در اقتصاد ما بوده است، گفت: دولت در سال گذشته گندم را زیر 500 تومان خرید و هم‌زمان چون دان مرغ، گران شده بود یک تا 2 میلیون تن گندم را خرج مرغداری‌ها کردند، آیا در شرایط تحریم که کمبود ذخایر داریم، این کار درست بود. باید نرخ گندم را به جای 500 تومان 700 تومان تنظیم می‌کردیم. این خودتحریمی‌ها از ساختار گمرک و بازار نشأت و جلوی نوآوری و خلاقیت را می‌گیرد.
 
وی با اشاره به سؤالی در زمینه فقر در جامعه گفت: تا تولید ثروت را راه‌اندازی نکنیم منابع بوجود نمی‌آیند. منابع ما به اتمام رسیده، دولت‌های قبل تولیدکننده ثروت نبودند. ما باید ریل تولید کشور را در خط تولید ثروت راه‌اندازی کنیم، که این 77 میلیون چشمه تولید ثروت را شامل می‌شود.
 
کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه اوضاع سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: امروز حادثه در سوریه خیلی خطرناک‌تر از القاعده و طالبان است، بهترین راه حل بحران سوریه ایجاد میز سه‌جانبه متشکل از مردم، دولت و معارضین سوری و نه معارضین کشورهای دیگر است تا از درون، یک دولت ائتلافی تشکیل داده و همراه با آن قوانین را تغییر دهند.
 
رضایی در پایان در پاسخ به این سؤال که چرا در فتنه 88 سکوت کردید، گفت: خیر، من هر هفته اطلاعیه می‌دادم و اعتراضاتم را قانونی دنبال کردم؛ من انسانی آزادم و بر اساس تشخیص خود عمل می‌کنم و تمام کارهایم به نفع نظام است.

انتهای پیام/
برچسب ها: سکه های ، داغ ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.