سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران :

وزارت راه و شهرسازی در تدوین ضوابط نما کوتاهی کرد

مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: طبق ماده 169 برنامه پنجم توسعه شورای عالی شهرسازی و معماری موظف به تدوین و ترویج الگوهای معماری شهرسازی اسلامی – ایرانی است.

کریمیان اقبال در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مقوله هایی که همچنان در بحث ساخت وساز شهری مغفول مانده است بحث نما است.
وی ادامه داد: نزدیک به 2 سال است که مطالعات ما در این مورد انجام پذیرفته و مقدمات فراهم شده است و با توجه به الزام طرح تفصیلی در خصوص بحث نما طی این مدت ضوابط و مقررات شما را استخراج کرده ایم .
کریمیان اقبال اضافه کرد: این ضوابط و مقررات بر 5 مقوله شامل مصالح، پیشامدگی ها، بام، بازشو و مسائل مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفت که بعد از تصویب در شورای شهر و کمیسیون ماده پنج به اجرا در می آید .
مدیر کل معماری و ساختمان شهر تهران در خصوص اجرا نشدن مصوبه ممنوعیت نماهای شیشه ای و فلزی اظهار داشت: ماده 169 قانون برنامه پنجم توسعه دولت را ملزم به عدم استفاده از نماهای شیشه ای و مصالح و تدوین ضوابط الگوهای معماری اسلامی – ایرانی کرده است.
وی افزود: بر این اساس کمیته ای تدوین کردیم که این کمیته بناهای شاخص شهر تهران را طی 2 سال گذشته مورد بررسی قرار داد و دلیل عمده آن مصوبه شورای شهر بود و ما کلیه مناطق را ملزم کردیم که بناهای بالای 20 هزار متر و ساختمان های 12 طبقه به بالا را به این کمیته ارجاع دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.
کریمیان اقبال با اشاره به کوتاهی دولت در اجرای قانون اظهارداشت: این که چرا این قانون اجرا نشد بخشی از آن به وزارت راه و شهرسازی بر می گردد که باید ضوابط شما را تدوین و ابلاغ می کرد، اما این کار صورت نگرفت.
وی با اشاره به استفاده از الگوی معماری ایرانی – اسلامی تصریح کرد: مطالعاتی که با اساتید در این خصوص انجام دادیم، ابتدا نمونه های بومی و اصیل معماری اسلامی – ایرانی را که داریم استخراج کینم و برسیم به یک مبنای حرکتی، چرا که نمی شود به یک باره یک کلیت معماری اسلامی را در یک شهر پیاده کنیم در جایی که بستر آماده نیست.
کریمیان  اقبال خاطر نشان کرد: تا به امروز نماهای شهر تهران مورد بررسی قرار نگرفته است و در ابتدا باید مقوله نما را وارد حیطه بررسی نقشه ها بیاوریم و در صورتی که این اتفاق افتاد می توانیم گام های بعدی را برداریم و به معماری ایرانی – اسلامی برسیم. /ل
برچسب ها: مغفول ، تفصیلی ، ساختمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.