سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش؛

مصرف سرانه برق يکي از مولفه هاي شاخص توسعه انساني و جهاني

صنعت برق بدون شک يکي از بخش هاي کليدي در فرآيند رشد اقتصادي است و توسعه اين بخش يکي از معيارهاي اساسي بهبود رفاه و سطح زندگي مردم به شمار مي آيد. توجه به مصرف سرانه برق به عنوان يکي از مولفه هاي شاخص توسعه انساني و توسعه جهاني نشان از اهميت آن در تعيين ميزان توسعه يافتگي کشورمان مختلف دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ فاطمه شاه محمدي کارشناس انرژي، افزايش ارزش افزوده برق را يکي از تاثيرگذارترين عوامل بر ستانده بخش صنعت عنوان کرد و افزود: بخش برق در ميان ساير زيربخش هاي انرژي داراي بالاترين ضريب تکثير توليد  است.

به گونه اي که هريک ريال افزايش در تقاضاي نهايي اين حامل انرژي موجب افزايش دو ريالي تمام زيربخش هاي  اقتصادي مي گردد.

بهزاد حيدري کارشناس انرژي در خصوص ميزان اثرگذاري افزايش ارزش افزوده بخش برق بر ساير بخش ها گفت: 10 درصد افزايش مستقيم ارزش افزوده بخش برق موجب افزايش ارزش ستانده ساير زيربخش هاي اقتصادي به ميزان 10/5 درصد خواهد شد.

نتايج رتبه بندي زير بخش هاي مختلف اقتصادي از منظر اثرپذيري نسبت به تغييرات تقاضاي نهايي حاکي از آن است که بخش برق از منظر اثرپذيري نسبت به افزايش تقاضاي همه زير بخش هاي اقتصادي در رتبه ششم قرار دارد.

حيدري در اين رابطه بخش برق را از جمله مهمترين بخش هاي اقتصادي دانست و افزود: بخش برق از جمله بخش هايي است که در جريان توسعه اقتصادي و افزايش تقاضاي نهايي نيازمند برنامه ريزي براي توسعه توليد و گردش چرخه اقتصاد کشور خواهد بود.

شاه محمدي نيز توسعه بخش برق را موازي با توسعه بخش هاي ديگر اقتصادي دانست و اظهار داشت: يک ريال سرمايه گذاري در توليد برق مي تواند توليد در ساير بخش هاي اقتصادي را با افزايش همين ميزان سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف ديگر تحت تاثير قرار دهد.

اين کارشناس انرژي خاطرنشان کرد: براساس تحقيقات صورت گرفته و از نگاه روابط بين بخشي، سرمايه گذاري در توليد برق در مقايسه با سرمايه گذاري در توليد فرآورده هاي نفتي از اولويت بالاتري برخوردار است.

بنابراين مي توان با نگاه اقتصادي به بخش برق و برنامه ريزي دقيق در توليد اين انرژي چرخ بخش هاي ديگر اقتصادي را به حرکت در آورده و موجب رونق اقتصاد کشور شويم./س
برچسب ها: سرانه ، مولفه ، رفاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.