سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ مبارزۀ موسی و ساحران

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

آیه 43-48 سوره شعرا


قَالَ لَهُم مُّوسَى أَلْقُوا مَا أَنتُم مُّلْقُونَ ﴿۴۳﴾ فَأَلْقَوْا حِبَالَهُمْ وَعِصِيَّهُمْ وَقَالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغَالِبُونَ ﴿۴۴﴾ فَأَلْقَى مُوسَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ ﴿۴۵﴾ فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ ﴿۴۶﴾ قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۴۷﴾ رَبِّ مُوسَى وَهَارُونَ ﴿۴۸﴾

موسی به آنان گفت آنچه را شما می‌اندازید بیندازید (۴۳) پس ریسمان‌ها و چوب دستی‌هایشان را انداختند و گفتند به عزت فرعون که ما حتما پیروزیم (۴۴) پس موسی عصایش را انداخت و بنا گاه هر چه را به دروغ برساخته بودند بلعید (۴۵) در نتیجه ساحران به حالت سجده درافتادند (۴۶) گفتند به پروردگار جهانیان ایمان آوردیم (۴۷) پروردگار موسی و هارون (۴۸)

پرده های دیگری از داستان شیرین و عبرت آموز موسی و فرعون و ساحران اینجا در نمایش است.

بنا بر داستان، چنین موافقت شده است که موسی و ساحران با حضور فرعون و یارانش در صحرای مناسبی روبرو شوند و قدرت خود را بیزمایند.

فرعون مدعی است که عصای موسی که اژدها می شود از جنس سحر ساحران است. موسی با ساحران می گوید چوبدست ها و طنابها و ریسمانهای خود را بیندازید. آنچه در قدرت شماست به نمایش بگذارید.

ساحران عصاها و طنابها را به میدان انداختند و گفتند که به عزت و جلال فرعون ما بر تو غلبه خواهیم کرد. سپس موسی عصای خود را بینداخت و به ناگاه اژدهایی عظیم شد و مار و افعی ها که ساحران به نظر آورده بودند همه را بلعید و در خود محو کرد.

ساحران بی درنگ به اعجاز موسوی پی بردند و یقین کردند که او با نیرویی لایزال در پیوند است.

پس در پای موسی به سجده افتادند و گفتند ما (از فرعون بریدیم و) به پروردگار عالمیان ایمان آوردیم، همان خدایی که موسی و هارون از او خبر می دهند.


فرعون در خشم شد و گفت: چگونه پیش از آنکه من به شما اجازه دهم به کسی جز من ایمان می آورید؟ بی گمان این مرد مرشد و استاد سحر شماست. به زودی خواهید دانست که من دست و پای شما را یکی از راست و دیگری از چپ قطع خواهم کرد و همگی شما را به صلیب خواهم کشید.

ساحران چنان ایمانی به قدرت لایزال الهی یافته بودند که با اطمینان گفتند ما را در این کار تو هیچ زیانی نخواهد رسید زیرا ما اکنون به سوی خویش بازمی گردیم و نیازی به این دست و پای خاکی نخواهیم داشت، زیرا بالهای افلاکی ما گشوده خواهد شد از این رو:

ضربت فرعون ما را نیست ضیر       لطف حق غالب بود بر قهر غیر

مثنوی

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.