سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

الگوی کشت دراراضی زراعی و باغی حاشیه دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تغییر الگوی کشت درحاشیه دریاچه ارومیه، از مهمترین راهکارهای جلوگیری از فاجعه زیستی و تداوم تولید در بخش کشاورزی بشمار می آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه برای مقابله با تداوم بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، توسعه کشاورزی درپیرامون حوزه آبریز این دریاچه متوقف شده است گفت: صرفه‌‌جویی دراستفاده ازمنابع آبی، توسعه آبیاری تحت فشار، پوشش انهار، احداث کانالهای آبیاری، تغییرالگوی کشت، جایگزینی باغات پسته درکنار افزایش سطوح زیر کشت زعفران،کشت کلرنگ وبخصوص کلزا در برنامه کاری این سازمان قرارگرفته است.

وی باتاکید به شوری بیش ازحد چاههای آب این حوزه آبریز، هشدار داد: درصورت بروزفـاجعه خشکیدن دریاچه ارومیه، 204 هزارهکتار ازاراضی کشاورزی درحاشیه این دریاچه در استان، به شوره‌زار تبدیل و قابلیت تولید را بصورت کامل از دست میدهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اجرای طرح توسعه کشت کلزا در اراضی زراعی آذربایجان شرقی از سال 77 گفت: در طی این مدت و با تلاش های انجام یافته توسط مجموعه سازمان، سطوح زیر کشت این محصول استراتژیک از 14 هکتار به یک هزارو 500 هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم، جو و ذرت علاوه بر مزایایی نظیر کاهش علف های هرز، آفات و بیماری ها، باعث پایداری تولید و عملکرد آن می شود افزود: پیش بینی می شود در فصل برداشت بیش از 3 هزارتن محصول کلزا برداشت و به کارخانجات روغن کشی تحویل گردد.

محمدیان قیمت تضمینی این محصول را در سال جاری 10000 ریال برای هرکیلو گرم اعلام کرد و افزود: در حال حاضر کارخانه های روغن کشی محصول تولیدی را 15000 الی 18000 ریال از تولیدکنندگان خریداری می کنند. وی با اشاره به اینکه کشت کلزا در پاییز صورت می گیرد و از نزولات آسمانی استفاده می کند گفت: این محصول نسبت به سایرمحصولات زراعی نظیر پیاز حدود 30 درصد کمتر آب مصرف می کند.

گفتنی است: كلزا در بين دانه هاي روغني از درصد روغن بالاي حدود 40 تا 45 درصد برخوردار و مي تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراكم بيماري ها، آفات و علفهاي هرز کاسته و باعث افزايش عملكرد دانه اين محصولات شود. كاه و كلش كلزا سريعتر از غلات در زمين پوسيده و سبب افزايش مواد آلي و بهبود حاصلخيزي خاك مي شود . كنجاله آن با پروتئين بالا، براي تغذيه دام بسيار مناسب است. کلزا يكي از بهترين گياهان جهت توليد شهد براي زنبور عسل بوده و در توسعه صنعت زنبورداري نیز مي تواند نقش مهمي را ايفا كند. /س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.