سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

800 اثر تاریخی و فرهنگی استان اردبیل در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: 800 اثر تاریخی ، فرهنگی و معنوی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

یحیی نقی زاده محجوب دیروز در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: در مجموع دو هزار اثر فرهنگی ، تاریخی و معنوی در استان شناسایی شده که از بین آنها 800 اثر در فهرست آثار ملی و یک اثر نیز در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

وی گفت: انجام عملیات کاوش و کشف سایت های باستانی در شهرستان های اردبیل ، نمین ، خلخال ، مشگین شهر و پارس آباد مغان و تلاش ها در زمینه حفاظت فنی ، کالبدی و انسانی از آثار تاریخی و فرهنگی و انجام مرمت های گسترده و احیا و بهره برداری از آثار واجد ارزش تاریخی بیش از هر زمان دیگری در ثبت این آثار موثر بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین افزود: در کنار این آثار ، میراث های معنوی و بومی در سال های اخیر مورد توجه ویژه این سازمان قرار گرفته که به نوبه خود در نمایان کردن جایگاه ویژه استان در این حوزه نقش بسزایی داشته است.

نقی زاده با اشاره به فعالیت 10 موزه میراث فرهنگی و تاریخی عمومی و تخصصی در استان از رشد فعالیت در حوزه های صنایع دستی بومی در سال های اخیر خبر داد.

وی گفت: میراث فرهنگی عصاره هویت هر کشور و مستندی غیرقابل انکار است که مسیر تحولات فرهنگی و تاریخ حرکت یک ملت را بازگو و تبیین می کند و ایران در دوره های مختلف تاریخی با وجود آسیب های فراوان همچنان به عنوان یک نگین بر تارک فرهنگ جهانی خودنمایی می کند که ناشی از آثار پربار تاریخی و میراث فرهنگی است.

نقی زاده در ادامه افزود: سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با شناسایی، حفظ و احیای این آثار دارای وظایف قانونی است و از بدو تشکیل در این بستر فعالیت های ارزشمندی انجام داده و امروز به عنوان بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ ایران بوده و توانسته جایگاه خود را بین ارکان مدیریتی پیدا کند/س 

برچسب ها: اردبیل ، ثبت ، آثار ، تاریخی ، فرهنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.