سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحي در مصاحبه با روزنامه الحيات:

هرگونه خلاء‌ سياسي در سوريه به کل منطقه سرايت مي‌کند/ بايد توافقنامه امنيتي ميان عربستان و ايران را فعال کنيم

وزير خارجه ايران در مصاحبه با روزنامه الحيات چاپ لندن در حاشيه نشست گروه تماس وزارتي درخصوص کشور مالي تاکيد کرد هرگونه خلاء‌ سياسي يا تجزيه سوريه همه کشورهاي منطقه را تحت تاثير قرار خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الحيات، وزير خارجه ايران از وقوع هرگونه خلاء سياسي در سوريه و همچنين هرگونه طرحي براي تجزيه اين کشور هشدار داد و گفت اگر چنين اتفاقي بيفتد، همه کشورهاي منطقه را تحت تاثير قرار خواهد داد و به آنها هم سرايت خواهد کرد.

صالحي در جده در حاشيه نشست گروه تماس وزارتي درخصوص کشور مالي در مصاحبه با الحيات گفت: جمهوري اسلامي ايران از تماميت ارضي و حاکميت سوريه بر خاک خود حمايت مي کند و همه بايد چنين کاري بکنند و به اين مسئله توجه داشته باشند.

وي افزود: اگر هر نوع خلاء سياسي يا تجزيه اي در سوريه اتفاق بيفتد اين بحران به همه کشورهاي منطقه سرايت خواهد کرد. همين مقدار مشکلاتي که در منطقه با آن مواجه هستيم بس است ما نمي خواهيم چنين مشکلاتي به مشکلات کشورهاي منطقه افزوده شود بلکه بايد اين مشکلات را کاهش دهيم.

صالحي افزود: حل اين بحران مستلزم آن است که دولت و مخالفان در کنار ميز مذاکره بنشينند و با هم گفتگو و مذاکره بکنند و دولتي انتقالي تشکيل دهند و پس از آن قانون اساسي کشور تنظيم و تصويب شود.

وي تاکيد کرد:«مردم سوريه بايد خودشان سرنوشتشان را تعيين کنند، اين يکي از مبادي و اصول بين المللي است که هر ملتي حق دارد سرنوشتش را تعيين کند و درست نيست که تصميمات از خارج(توسط خارجيان) اتخاذ شود و بر يک ملت ريشه دار و با سابقه تاريخي مانند ملت سوريه تحميل شود.

وي گفت: جمهوري اسلامي ايران اميدوار است نزديکي مواضع آمريکا و روسيه درباره مسئله سوريه که اخيرا حاصل شده است به حل و فصل اين بحران از راههاي مسالمت آميز کمک کند. 

وي تاکيد کرد ايران از همان آغاز بحران اعلام کرد از راه حل مسالمت آميز مسئله سوريه بدون هرگونه مداخله خارجي و با تضمين حاکميت و تماميت ارضي اين کشور حمايت مي کند.

وي همچنين به اين نکته اشاره کرد که حاکميت يعني آن که در سوريه يک دولت مستقر وجود دارد و همچنان قدرت را به دست دارد و ملت هم که  مانند هر ملت ديگري حق دارد از همه آزاديها برخوردار باشد داراي خواسته هايي است و اکنون بايد با هم مذاکره کنند و دنبال راه حل بگردند.

صالحي درباره روابط دوجانبه با عربستان افزود: ما توافق کرديم به تماسهايمان ادامه دهيم تا ابعاد مثبت اين تحولات را تقويت و از ابعاد منفي آن که ممکن است منطقه را در وضع خطرناکي قرار بدهد جلوگيري کنيم. 

صالحي افزود طبيعتا، برخي اختلافات ميان ما و رياض وجود دارد. گفتگو با شاهزاده سعود الفيصل شفاف و صريح بود و توافق کرديم که اين گفتگوها و تماسها را ادامه دهيم. يک توافقنامه امنيتي نيز ميان عربستان سعودي و ايران وجود دارد که بايد آن را فعال کنيم.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.