سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دنیای تبلت ها چگونه شگل گرفت؟

تبلت، تختِک (تخته+ک: تخته کوچک) یا لوح‌رایانه (به انگلیسی: Tablet computer یا tablet)‏ یک رایانه قابل حمل می‌باشد که از یک تلفن همراه یا دستیار دیجیتال شخصی بزرگتر است و دارای یک صفحه لمسی است. هدف اصلی تبلت انجام امور با استفاده از تماس صفحه نمایش به جای استفاده از صفحه‌کلید فیزیکی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اولین تبلت ها, دستگاه هایی بودند که در ابتدا با سیستم عامل ویندوز کار می کردند و لمسی بودن آنها تنها با فشار دادن قلمی مخصوص روی صفحه نمایش آن نمایان می شد. کیفیت تصاویر آنها نیز اصلا مناسب نبود و سرعت پایینی هم داشتند. این تبلت ها اغلب تحت عنوان دستگاه هایی موسوم به PDA (کامپیوتر جیبی), حدود یک دهه پیش وارد بازار شدند و بیشتر مورد استفاده مهندسان و مدیران تجاری قرار گرفتند.

همچنین قابل اشاره است که تبلت ها در حقیقت کامپیوترهای کوچک و باریکی هستند که فاقد کیبورد بوده و به یک صفحه لمسی مجهزند. این دستگاه ها توسط اتصالات بی سیم, به شبکه و اینترنت متصل می شوند و به دلیل حجم و وزن اندکی که دارند, گزینه ایده آلی برای کاربران به حساب می آیند. این دستگاه ها قابلیت نصب برنامه های کاربردی گوناگونی را دارند و اصلا نصب برخی از این نرم افزارها و کار روی آنها توسط تبلت ها است که باعث جذابیت آنها شده است, اما این کالا انواع گوناگونی دارد که شامل تبلت های لوحی (Slate), تبلت های قابل تبدیل (Convertibles) و تبلت های ترکیبی (Hybrid) هستند.

در کنار آنها نیز از حدود چند سال قبل به این سو, دستگاه هایی شبیه به تبلت, اما با کارآیی های محدودتر و مشخص تر ارائه شدند, تحت عنوان کتابخوان ها که مشهورترین نمونه از این خانواده, کتاب خوان کیندل است که با یک صفحه نمایش کوچک دو رنگ توانست حس همان کتاب ها را برای کاربرانشان فراهم کند. البته کتابخوان های تمام رنگی هم در بازار موجودند.

اما به هر حال آی پد اپل با ورود شکوهمند و جنجالی اش به بازار, فصل جدیدی در رابطه با این وصیله گشود و اصولا چشم کاربران جهان را با یک تبلت واقعی آشنا نمود.

برچسب ها: تبلت ، دستگاه ، دیجیتال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.