سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد:

اقدام عملي براي ادغام واقعي/ باز مهندسي ساختار، ما را به اهداف ادغام نزديك‌تر مي‌كند

معاون برنامه ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت از پيشنهاد تغيير ساختار اين وزارتخانه خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛به نقل از "شاتا" سيدعليرضا شجاعي گفت: ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد متناسب با نياز روز بنگاه‌ها و واحدهاي توليدي "باز مهندسي" شود.
شجاعي اضافه كرد: بازمهندسي ساختار، ادغام را محقق مي‌سازد و عملا دستگاه را چابك مي‌كند.
وي تصريح كرد: ساختارهايي كه در هر دو وزارتخانه صنايع و معادن و بازرگاني سابق بسته شده همگي مبتني بر گذشته بوده و طراحي آن متناسب با نياز آن روز انجام شده اما شايد الان با نياز فعلي ذينفعان ما متناسب نباشد و اين در حالي است كه بسياري معتقدند ساختار فعلي وزارت صنعت، معدن و تجارت تجميع است و نه ادغام و تغيير خاصي در تغيير رويكردها و پارادايم‌ها صورت نگرفته است.
به گفته وي ساختار هر وزارتخانه‌اي يك منحني عمر و مانند يك كالا دوره طفوليت، رشد، بلوغ و افول دارد و اكنون در مرحله افول ساختار قبلي وزارتخانه هستيم.
شجاعي با بيان اينكه بر اساس اسناد بالادستي و ماده 150 قانون برنامه پنجم تاكيد شده كه وزارتخانه جديد بايد راهبردهايش را تدوين كند و استراتژي داشته باشد، يادآور شد: از سوالات جدي در تدوين راهبردهاي جديد اين است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت جديد براي چالاكي بيشتر و در جهت تحقق اهداف چه كارهايي را نبايد انجام دهد و بررسي كند كه چه كارهايي را به بخش خصوصي و تشكل‌ها واگذار كند و از تصدي‌گري آن كارها خارج شود.
وي اين موضوعات را از اهداف ادغام برشمرد و افزود: بايد بدنه وزارتخانه نيز آماده شود تا با يك بازمهندسي جديد متناسب با نياز ذينفعان، كار را ادامه دهد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: بايد تفكر ايده تا صادرات شكل بگيرد و ساختار جديد پيشنهادي بر اين اساس فرآيندي باشد و روندها را بايد در بازمهندسي از حالت وظيفه‌اي به فرآيندي تبديل كنيم و ببينيم چه فرآيندهايي بايد در اين وزارتخانه مديريت شوند و براي آنها ساختار بچينيم.
وي اظهار كرد: معتقدم ساختارها به كمك آمده‌اند تا كاركردها خوب انجام شوند نه اينكه كاركردها درگير ساختارهاي پيچيده و نا كارآمد شوند.
شجاعي ادامه داد: كاركردها بايد آنقدر منعطف باشند كه بتوانند وظايف را تسهيل كنند در حالي كه در سازمان‌هاي ايراني برعكس شده است.
 شجاعي گفت:با توجه به شرايط محيطي، برنامه راهبردي و سياست كلي ابلاغ‌شده در سال گذشته، كاركردها و وظايف جديدي بايد در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود در حالي كه در ساختار فعلي نمي گنجد و اين ساختار سنتي و قديمي جوابگو نيست.
وي ساختار جديد پيشنهادي معاونت برنامه‌ريزي را يك اقدام عملي براي ادغام واقعي خواند و افزود: وزارتخانه به ساختاري نياز دارد كه بر اساس آن ذينفعان احساس راحتي كنند و ادغام باعث شود به صورت فرآيندي كارها انجام شود.
اين مقام مسوول تاكيد كرد: در ساختار جديد نگاه ما اين است كه از رويكرد صرفا صيانتي به سمت رويكرد پيشرفتي و توسعه‌اي برويم و سازمان‌هاي توسعه‌اي نيز به همين دليل شكل گرفته‌اند.
برچسب ها: صنعت ، تجارت ، وزارتخانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.