سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اورژانس کشور عنوان کرد:

اجرایی شدن طرح اورژانس یار

طرح آموزش اورژانس‌یاربا هدف یارگیری از بین مهم‌ترین افراد جامعه طراحی شده و طی آن تکنسین‌های اورژانس در مدارس حضور پیدا کرده و مسائلی مانند نحوه امدادخواهی، چگونگی شرح حال و اقداماتی که حتی کودکان نیز می‌توانند آن را برای نجات افراد مصدوم انجام دهند را به آن‌ها آموزش می‌دهند.

آرزو دهقانی، مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در سال 91 بیش از 95هزار دانش آموز در سراسر کشور تحت آموزش کمک های اولیه با سرفصل هایی چون ارزيابي بيمار و کنترل صحنه، آشنايي با ساختمان هاي بدن ( آناتومي)، کمک های اولیه در خونریزی ها، کمک های اولیه در شکستگی ها، احیای قلبی – ریوی ،سوختگی/ مسمومیت، انسداد راه هوایی  قرار گرفتند. همچنین از سال 1387 تاکنون بیش از 360 هزار دانش آموز توسط مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سراسر کشور در زمینه پیشگیری از حوادث و کمک های اولیه آموزش دیده اند.

 وی با بیان اینکه نتایج مطالعات و تحقیقات گسترده نشان می داد که حتی کودکان از سن 5 سالگی توانایی یادگیری کمک های اولیه را داشته و این امر منجر به فرهنگ سازی دانشی و بینشی در آنها می شود  افزود:همچنین در برنامه درسی محصلین آموزش کمک های اولیه گنجانده شده است. لذا دانش آموزان مدارس در هر مقطعی می‌توانند به عنوان یاری دهندگان اورژانس نقش داشته باشند، «طرح «آموزش اورژانس‌یار»با هدف یارگیری از بین مهم‌ترین افراد جامعه طراحی شده و طی آن تکنسین‌های اورژانس در مدارس حضور پیدا کرده و مسائلی مانند نحوه امدادخواهی، چگونگی شرح حال و اقداماتی که حتی کودکان نیز می‌توانند آن را برای نجات افراد مصدوم انجام دهند را به آن‌ها آموزش می‌دهند.همچنین در مقطع راهنمایی و دبیرستان آموزش‌هایی چون احیاء اولیه و نیز مدیریت صحنه در حوادث تصادفی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود. همچنین دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان طی کار با مانکن‌های آموزشی نحوه احیاء بیمار دچار ایست قلبی را آموزش می‌بینند. امید واریم با همکاری وزارت اموزش و پرورش علاوه بر گسترش اجرای طرح در مدارس سراسر کشور، بتوانیم متون آموزشی پیشگیری از حوادث و کمک های اولیه در فوریتهای پزشکی را در مفاهیم اموزشی و کتب درسی محصلین بگنجانیم./ح

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.