سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سياست‌هاي پولي و بانکي، حساس‌ترين سياست اقتصادي

اولين کارکرد نرخ بهره جذب پول‌هاي سرگردان جامعه است تا پول از بانک با نرخ ديگري به چرخه‌اي توليد بازگردد.

حميدرضا نبي‌زاده کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: سياست‌هاي پولي و بانکي از مهمترين و حساس‌ترين سياست‌هايي است که در هر اقتصادي مي‌توان آنها را پياده کرد، گفت: در متون اقتصادي نيز اين موضوع به صورت شفاف توضيح داده شده است که اثرات سياست‌هاي پولي اعم از انقباضي يا انبساطي به صورت آني و لحظه‌اي در بازار اتفاق خواهد افتاد و اين شايد تا حدودي به معناي اثر رواني قبل از اثر عيني و مستقيم باشد.

حميدرضا نبي‌زاده، با اشاره به اينکه يکي از مهمترين سياست‌هاي پولي نرخ بهره است و دليل اصلي افزايش نرخ بهره در يک اقتصاد افزايش سرمايه‌گذاري و پيش از آن افزايش پس انداز است، گفت: وقتي پس انداز افزايش يابد به دنبال آن سرمايه گذاري افزايش خواهد يافت و اين بدان معنا است که مردم ترغيب مي‌شوند پول‌هاي خود را بجاي اينکه بصورت نقد نگه دارند در بخش‌هاي مختلف اقتصادي سرمايه‌گذاري و در صورت بالا بودن نرخ بهره در بانک‌ها سرمايه گذاري و از نرخ بهره آنها استفاده مي‌کنند.

وي در ادامه گفت: اولين کارکرد نرخ بهره بايد جذب پول‌هاي سرگردان داخل جامعه باشد تا پس از انباشت اين پول‌ها در بانک، پول با نرخ ديگري از بانک به چرخه توليد و سرمايه گذاري برگردد.

کارشناس اقتصادي با بيان اينکه يکي از مهمترين عوامل در تعيين نرخ بهره متغيير تورم است، اظهار داشت: اگر در يک جامعه تورم بالا باشد و نرخ بهره پايين، مسلما پول‌ها به سمت بانک نخواهد رفت اما در صورت بالاتر بودن نرخ بهره نقدينگي به سوي بانک‌ها سرازير خواهد شد.

حميدرضا نبي‌زاده کارشناس اقتصادي در ادامه با اشاره به اينکه در شرايط فعلي با توجه به نرخ بهره موجود به نظر نمي‌رسد اثر مثبتي در جذب سرمايه داشته باشد گفت: وقتي نرخ بهره بانک‌ها افزايش مي‌يابد، تسهيلات و وام‌هايي هم که بخش‌هاي مختلف دريافت مي‌کنند با افزايش نرخ بهره رو به رو خواهند شد. يعني با افزايش نرخ پايه نرخ بهره در بانک‌ها نرخ تسهيلاتي که بخش توليد، صنعت و صادرات دريافت مي‌کنند هم بالا خواهد رفت و در نتيجه بخش‌هاي مختلف اقتصادي با يک فشار مضاعف رو به رو خواهند شد./س
برچسب ها: سیاست ، پول ، نرخ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.