سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نکات کلیدی برای انتخاب بهترین رایانه لوحی

اگر نخستین بار است که به قصد خرید رایانه لوحی، روانه بازار می شوید، باید آی پد اپل را به عنوان گزینه اول در نظر داشته باشیدبه ویژه نسل چهارم آن که با کارایی منحصر به فرد، امکانات نرم افزاری فراوان و یک اکوسیستم بی نظیر، پرطرفدارترین رایانه لوحی بازار است.

رایانه لوحی Transformer Pad Infinity ایسوس نیز می تواند تجربه بسیار خوبی را برای شما به همراه داشته باشد که با برخورداری از صفحه نمایش زیبا و با کیفیت، پردازنده اورکلاک شده 1.7 گیگاهرتزی و حافظه قابل افزایش و خروجی HDMI ، جدی ترین رقیب آندرویدی آی پد به شمار می رود. اما هنگامی که پای مسائل مالی به میان بیاید، شاید دوست داشته باشید گزینه های دیگری را نیز بررسی کنید.

3 قانون اساسی برای خرید یک رایانه لوحی مناسب

نیاز هایتان را بشناسید،قیمت همه چیز نیست،تولید کنندگان نیز اهمیت دارند.

ابعاد رایج رایانه های لوحی

۷ تا 7.9 اینچی (کوچک):قطر صفحه نمایش این دسته از رایانه‌های لوحی ، بین ۷ تا ۸ اینچ است و کوچک تلقی می شود. از این محصولات، انتظار قدرت بالایی را نمی توان داشت. مهم ترین دلیل کاربران برای خرید این رایانه های لوحی، قیمت پایین تر و سهولت حمل است.
معمول ترین کاربرد این ابزارک ها، خواندن کتاب یا مجلات الکترونیکی و همین‌طور وب گردی است.

8.9 تا 10.1 اینچی (متوسط):این سایزمعمول ترین سایزاست که بیشترین تعداد رایانه لوحی در این سایز ساخته می شود. صفحه نمایش بزرگ تر با رزولوشن بالاتر، اصلی ترین تفاوت این دسته با مدل های 7.9 اینچی است. رایانه های لوحی موجود در این دسته، قدرتمند تر و سریع تر هستند و به سبب اندازه بزرگ تر، از باتری بزرگ تری نیز بهره می برند.

بزرگ تر از 10.1 اینچ:تعداد نمونه های موجود در این دسته، از نظر تعداد، کمترین آمار را در اختیار دارد. اما مدل های مبتنی بر ویندوز ۸ آن ها به زودی وارد بازار خواهد شد.از این رایانه های لوحی به دلیل کارایی دوگانه رایانه لوحی و رایانه شخصی، به عنوان هیبریدی یا ترکیبی یاد می شود .

پردازنده
A6X اپل:یکی از سریع ترین پردازنده  هایی که می توان در یک رایانه لوحی یافت ، روی نسل چهارم آی پد تعبیه شده است.
به گزارش CNET، با وجود چنین واحد پردازش قدرتمندی، اپلیکیشن ها سریع  اجرا می شود. همچنین به لطف پردازنده گرافیکی چهار هسته ای PowerVR SGX 554MP4، در اجرای سنگین ترین بازی ها نیز به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد .

Tegra 3 انویدیا:پرچمدار انویدیا در میدان پردازنده های موبایل، از توان 4 هسته خود نهایت بهره را خواهد برد. حتی برخی از بازی های صاحب نام، اختصاصی برای این پردازنده بهینه می شود.نسخه ای که روی رایانه لوحی Transformer Pad Infinity TF700 ایسوس به کار گرفته شده ، دارای فرکانس 1.7 گیگاهرتزی است و به صفحه نمایش تمام اچ دی آن اجازه می دهد تصاویر ویدئویی را با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ به اجرا در آورد.

Exynos سامسونگ:پردازنده اختصاصی سامسونگ تاکنون عملکردی قابل قبول ارائه داده و در برخی زمینه ها از تگرا 3 نیز پیشی گرفته است. جدید ترین مدل آن تحت عنوان Exynos 5250، تگرا را تقریبا مغلوب کرده است و قدرت آن را می توان در هنگام کار با رایانه لوحی گوگلی Nexus 10 به روشنی حس کرد.

OMAP 4470 تگزاس ایسترومنتس:پردازنده موجود دررایانه لوحی آرکوس 101XSو به زودی Kindle Fire HD 8.9 و Nook HD است که به سبب بهره مندی از چیپ گرافیکی PowerVR SGX544، انتظار قدرت و سرعت خوبی از آن می رود تا جایی که دربرخی عملکرد های گرافیکی،برتراز تگرا 3 ظاهر شده است!

Snapdragon 4 کوالکام:پردازنده ای دو هسته ای است که تنها روی تعداد اندکی از رایانه های لوحی یافت می شود و چیپ گرافیکی به کار رفته در آن نیز از نوع Adreno 225 است. عملکرد این پردازنده در ساخت مثلث های گرافیکی و هرچه سریع تر رندر کردن آن ها، از برتری محسوسی نسبت به تگرا 3 برخوردار است.

پردازنده های امسال Tegra 4، Snapdragon 600، 800 Exynos 5 : به گزارش Zoomit، هنوز پردازنده های جدید مانند نسل چهارم تگرا و یا پردازنده قدرتمند Snapdragon 800 وارد بازار نشده اما Snapdragon 600 و Exynos 5 در برخی تلفن های هوشمند به کار گرفته شده است. در نهایت برای آگاهی از قدرت و بازده رایانه های لوحی و عملکرد آن ها در محیط های گرافیکی به ویژه بازی ها بهتر است بنچمارک های مربوط به آن ها را در اینترنت جست و جو وبا دیگر ابزارها مقایسه کنید.

کیفیت صفحه نمایش

اگر به دنبال صفحه نمایشی شارپ و درخشان می گردید، باید 2 ویژگی رزولوشن و پنل نمایشگر رایانه لوحی را بررسی کنید. رکورد بیشترین رزولوشن موجود روی یک رایانه لوحی ، متعلق به نکسوس 10 است که توانسته ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل را در صفحه نمایش ۱۰ اینچی خود جای دهد. در مقام دوم نیز، آی پد رتینای اپل با رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل قرار گرفته است.
نقش کلیدی رزولوشن، در هرچه شارپ تر، شفاف تر و درخشان تر نمایش تصاویر است.اگر برای شما، زاویه دید زیاد و شفافیت رنگ ها از اهمیت ویژه برخوردار است، باید رایانه لوحی با یک پنل باکیفیت تهیه کنید.
 پیشنهاد ما، انتخاب رایانه لوحی با پنل IPS یا PLS است. اگر قصد دارید از رایانه لوحی خود در فضای خارج از منزل نیز استفاده کنید باید به شدت روشنایی صفحه نمایش نیز دقت کنید. برای رایانه های لوحی 7 اینچی رزولوشن HD یا 1280 در 720 مناسب است و برای رایانه های لوحی 10 اینچی نیز بهتراست به دنبال رزولوشن حداقل 1360 در 768 باشید.

سیستم عامل

iOS :از زمان معرفی نخستین آیفون، iOS مهمان ابزارک های اپل بوده است.

رابط کاربری ساده اما کاربردی، صدها هزار اپلیکیشن گوناگون و سرگرم کننده و اکوسیستمی ایمن و سریع، آن را به یکی از بهترین پلتفورم های موجود تبدیل کرده است. آندروید و iOS از نظر تنوع و میزان اپلیکیشن تقریبا در یک حد هستند اما برتری iOS در آی پد مربوط به تعداد عناوین سازگار با صفحه بزرگ این رایانه لوحی است. کار کردن با iOS نیز برای بسیاری ،به مراتب ساده تر از آندروید است اما از طرفی iOS محدودیت های آزاردهنده ای دارد به عنوان مثال اگر ابزار شما جیلبرک نشده باشد، برای نصب نرم افزارها تنها باید به فروشگاه نرم افزار اپل مراجعه کنید و این در حالی است که در آندروید به راحتی  می توانید از منابع مختلف نرم افزارهای مورد نظر خود را دریافت و نصب کنید. از جمله محدودیت های دیگر iOS و آی پد نبود امکان استفاده از بلوتوث یا NFC و یا Direct Wifi برای انتقال اطلاعات با ابزارهای غیر اپلی است.

آندروید:با وجود آنکه هنوز به رکورد سیستم عامل اپل در زمینه تعداد اپلیکیشن های کاربردی نرسیده، بیشترین تعداد کاربران را به خود اختصاص داده است. متن باز بودن، قابلیت های شخصی سازی گسترده و بازار برنامه های کاربردی دوست داشتنی ، آن را به یک پلتفورم مناسب تبدیل کرده است. البته برای بهره مندی از آخرین نسخه آن یعنی آب نبات پاستیلی 4.2، فقط یک انتخاب پیش رو دارید؛ Nexus 10 .

ویندوز 8 و ویندوز RT:رابط کاربری جدید ویندوز که با رایانه‌های لوحی نیز سازگاری ویژه ای دارد، هر آن چه را که مهم است در دسترستان قرار می دهد. در فروشگاه اختصاصی آن هزاران کتاب، برنامه تلویزیونی، آهنگ، فیلم و برنامه کاربردی در انتظار شماست. ویندوز RT برای پردازنده های مبتنی بر معماری ARM در نظر گرفته شده است، همان پردازنده هایی که در رایانه های لوحی آندرویدی و آی پد نیز به کار گرفته می شود. ویندوز RT از نظر شکل ظاهری و امکانات داخلی تفاوت محسوسی با ویندوز 8 ندارد. اما بزرگ ترین تفاوت این 2در اجرانکردن نرم افزارهای قدیمی ویندوز در نسخه RT است. اما اینتل توانسته است این مشکل را حل کند، رایانه های لوحی ویندوز 8 مبتنی بر معماری x86 اینتل تمام نرم افزارهای قدیمی ویندوز را اجرا می کند. در حال حاضر، نمونه ای بهتر و کارآمد تر از سرفیس پرو برای ویندوز ۸ یا سرفیس آرتی برای ویندوز RT نخواهید یافت. از نظر تنوع اپلیکیشن و نرم افزارهای سازگار با صفحه لمسی ، ویندوز فون بسیار ضعیف تر از 2 رقیب قدرتمند آندروید و iOS خود است. البته رایانه های لوحی ویندوزی در انجام امور اداری به مراتب قوی تر از رقبای خود هستند.

سیستم عامل آمازون:سیستم عامل انحصاری آمازون تنها روی رایانه های لوحی سری کیندل فایر یافت می شود و محتوای موجود روی دستگاه‌تان را بر اساس دسته بندی های از پیش تعیین شده مرتب می کند. هرچند که برنامه های کاربردی آن هیچ گاه به پای iOS یا آندروید نخواهد رسید.

حافظه ذخیره سازی
حافظه ذخیره سازی برخی رایانه های لوحی غیر قابل افزایش و برخی دیگر قابل افزایش است. رایانه های لوحی نوع اول، اغلب دارای حافظه داخلی مشخصی از ۸ تا ۶۴ گیگابایت است.البته گاهی برای حافظه 2برابر، به عنوان مثال۳۲ گیگابایت به جای ۱۶ گیگابایت، ناچارید بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار پول بیشتری بپردازید. در حالی که حافظه رایانه های لوحی نوع دوم را می توان با پرداخت مبالغ بسیار کمتری، مانند ۲۰ دلار، تا ۳۲ گیگابایت افزایش داد. همچنین دقت کنید که همواره خود سیستم عامل و نرم افزار های از پیش نصب شده می توانند تا ۲۰ درصد فضای دستگاه را اشغال کند. پیشنهاد ما این است که هیچ وقت رایانه لوحی با حافظه ذخیره سازی کمتر از 16 گیگابایت تهیه نکنید مگر آنکه رایانه لوحی دارای درگاه میکرو SD برای افزایش حافظه ذخیره سازی باشد.

برچسب ها: نکته ، کلیدی ، رایانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.