سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاريجاني در نطق پيش از دستور:

مکتب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) استوارترين مکتب فقهي است

رئيس مجلس شوراي اسلامي، در نطق پيش از دستور خود گفت: مکتب امام باقر و امام صادق(ع) استوارترين مکتب فقهي است که تا امروز بين مسلمانان هويدا شده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود، در جلسه علنی امروز بهارستان با اشاره به سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) و حلول ماه مبارک رجب گفت: امید است ماه رجب که ماه خیرالله است، مایه خیر و برکت و سرافرازی برای عموم مسلمانان شده و استغفار و روزه داری امت ما در این ماه بزرگ باعث خشنودی خداوند شود.

وی در ادامه افزود: جابربن عبدالله انصاری در روایتی نقل می‌کند که رسول الله من را مورد خطاب قرار داد و فرمود؛ «تو بعد از من چندان زندگی می‌کنی که مردی از فرزندان مرا که شبیه‌ترین مردم به من و نامش مطابق نام من است زیارت کنی، وقتی او را دیدی سلام مرا به او برسان و این سفارش مرا حتماً عمل کرده و سهل مگیر».

رئیس مجلس در ادامه، با بیان اینکه امام باقر(ع) مؤسس مکتب فقه شیعه است، اظهار داشت: مکتب فقه شیعه در دوره امام محمد باقر(ع) و فرزندش امام صادق(ع) توسعه یافت، بسیاری از قواعد و اصول فقه از درون کلمات و تعبیرات امام باقر(ع) برآمده است و در حقیقت آن حضرت، علوم پیامبر(ص) را از طریق امام علی(ع) برای مردم روایت می‌کرد که با توجه به شرایط زمانه به نهضت علمی وسیعی تبدیل شد.

لاریجانی ادامه داد: مکتب امام باقر و امام صادق(ع) استوارترین مکتب فقهی است که تا امروز بین مسلمانان هویدا شده است و به جرأت می‌توان گفت که در میان امامان شیعه پس از امیرالمؤمنین، سند بیشتر روایات به امام باقر(ع) و امام صادق(ع) منتهی می‌شود، البته شرایط سیاسی زمانه مؤثر بود و این دو امام فرصتی یافتند تا علوم آل محمد(ع) را نشر دهند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: فراوانی و گستردگی روایات امام محمد باقر(ع) در زمینه‌های فقه، اعتقادات و علوم دیگر اسلامی، سبب شد تا محدثان اهل سنت نیز از آن حضرت نقل حدیث کنند؛ یکی از معروف‌ترین آن‌ها ابوحنیفه است، او با توجه به اینکه بیشتر احادیث وارده از طریق اهل سنت را نمی‌پذیرفت، روایات زیادی از طریق اهل بیت و به ویژه امام محمد باقر(ع) نقل کرده است.

لاریجانی اظهار داشت: گسترده علمی آن حضرت مخصوصاً در شرایطی که نقل روایات ممنوع بود، به حدی بود که عملاً همه طالبان علم را به سوی خود می‌کشاند؛ در روایتی امام باقر(ع) فرمودند؛ «به شرق و غرب عالم بروید جز علم ما علم صحیحی نمی‌یابید».

وی در ادامه به مبارزات فکری امام محمد باقر(ع) اشاره کرد و گفت: از مبارزات فکری امام باقر(ع) مقابله با مرجئه بود که به اصطلاح امروز صلح کل بودند و با دیدگاه شیعیان درباره دشمنان امیر مؤمنان موافق نبودند و همه سلف را بهشتی می‌دانستند که مقابله امام(ع) با آنان سخت و جدی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مبارزه دیگر امام باقر(ع) با اسرائیلیات بود که با شگردهای خاصی وارد فرهنگ اسلامی شد. حجم زیادی از اخباری که بعدها به عنوان علائم ظهور در منابع اسلامی منتشر شد، در اصل متعلق به کعب‌الاحوار و در قلمرو اسرائیلیات محسوب می‌شد که از سادگی گروندگان فرق اسلامی بهره می‌گرفت. امام(ع) در مقابل این گرایش دروغین اسلامی با صراحت ایستادگی کردند و حتی در مواجهه با فردی که نقلی از کعب‌الاحوار کرد و آن سجده صبحگاهان کعبه در برابر بیت‌المقدس بود، فرمود؛ «تو و کعب‌الاحوار هر دو دروغ می‌گویید» و در حالی که به شدت ناراحت بود فرمود؛ «خداوند بقعه‌ای محبوب‌تر از کعبه روی زمین نیافریده است».

لاریجانی با بیان اینکه از جریان‌های دیگری که امام محمد باقر(ع) خود را موظف به مبارزه فکری با آن‌ها می‌دانست، جریان غلو و قالی‌گری بود، گفت: یکی از نخستین رهبران جریان قالی "ابن سعید" است که ادعاهای عجیب و غریبی مطرح می‌کرد، وی نزد امام رفت و گفت؛ «شما به مردم بگویید من به جایگاهی رسیده‌ام که غیب می‌دانم»، امام به شدت با او برخورد کرد و حرف‌های تندی به او زد، این فرد بعد از  آن نزد "ابوهاشم عبدالله بن محمدبن حنیفه" رفت و او نیز با وی برخورد کرد. این فرد سپس نزد "محمدبن عبدالله بن حسن" ملقب به نفس زکیه رفت و او را در مقابل ادعایش سکوت کرد و او در نفس زکیه طمع کرد و شهادت داد که او همان مهدی(عج) است که رسول‌الله (ص) بشارت آمدنش را داده؛ امام باقر(ع) از او بیزاری جست و تکذیبش کرد.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: تشخیص ادعای مهدویت که در دوره‌های مختلف مطرح می‌شد، برای شیعیان ساده‌لوح و علاقه‌مند به اهل بیت(ع) مشکل بود، لذا امام(ع) از این رو وظیفه داشت با چنین عقایدی مقابله کرده و چنین عقایدی را ترک کند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از قلمروهای فکری که امام(ع) خود را موظف به مبارزه با آن می‌کرد، تفکر سیاسی خلفای اموی بود و وی در روایتی اوضاع زمانه خود را چنین تحلیل کرد که ما اهل بیت از ستم حاکم چه‌ها کشیده‌ایم. حاکمان زورگو برای رسیدن به حکومت، حق ما را تصاحب کرده‌اند.

لاریجانی ادامه داد: امام باقر(ع) در زمان خود مجبور بودند در مقابل بدترین جریان‌های منحرف مقابله کدند تا میراث مکتب نبوی را به ما برسانند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: حکمت امام باقر(ع) پایه‌گذار فقه شیعی و مسائل کلامی و سلوک سیاسی در زمانه کنونی است.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: لاریجانی ، مکتب ، فقهی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.