سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشريح جزئيات ثبت‌نام کنندگان رياست جمهوري از سوي صولت مرتضوي؛

حضور شوراي نگهبان در تمامی فرآیندهای انتخابات/ اعلام اسامي داوطلبان تاييد صلاحيت شده از طريق رسانه‌های گروهی

دبیر ستاد انتخابات کشور شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري جزئيات کامل ثبت‌نام کنندگان يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را تشريح کرد.

 به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، اتمام مهلت ثبت‌نام داوطلبین یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور "سید صولت مرتضوی" دبیر ستاد انتخابات کشور مورد بررسی قرار گرفت.

صولت مرتضوی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه که درباره جزئیات فرآیند ثبت‌نام داوطلبین انتخابات پرسید، گفت: تمام امکانات و بستر‌های لازم برای کلیه داوطلبینی که طی 5 روز گذشته توفیق میزبانی آنها را در ستاد انتخابات وزارت کشور داشتیم، محیا بود.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام "حماسه‌سیاسی، حماسه‌اقتصادی" افزود: گام اول حماسه‌سیاسی یعنی ثبت‌نام از داوطلبان بسیار بلند برداشته شد.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به حضور داوطلبان از طیف‌های مختلف سیاسی و برخی اشخاص دیگر اظهار داشت: همکاران ما در ستاد کشور از تمام کسانی که برای ثبت‌نام حضور یافته بودند ثبت‌نام بعمل آوردند.

مرتضوی با اشاره به اینکه طبق آمار موجود از مجموع 686 نفر 656 نفر یعنی 96 درصد مرد و 30 نفر یعنی 4 درصد زن برای ثبت‌نام شرکت کرده‌اند، گفت: از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان 686 نفر نیز 539 نفر یعنی 79 درصد متأهل و 147 نفر یعنی 21 درصد مجرد بودند.

وی با اشاره به اینکه جوان‌ترین فرد 19 سال و مسن‌ترین 87 سال سن داشت، خاطرنشان ساخت: افراد دارای سن 30 سال 87 نفر یعنی 11 درصد، 30 تا 35 سال 66 نفر یعنی 10 درصد، 35 تا 40 سال 86 نفر یعنی 13 درصد، 41 تا 45 سال 125 نفر یعنی 12 درصد ، 46 تا 50 سال 101 نفر یعنی 15 درصد و 51 تا 55 سال87 نفر یعنی 17 درصد، 56 تا60 سال83 نفر یعنی 12 درصد،  61 تا 65 سال 32 نفر یعنی 5 درصد،  66 تا 70 سال 14 نفر یعنی 2 درصد، و بالاتر از 70 سال 14 نفر یعنی 2 درصد ترکیب سنی ثبت‌نام‌شدگان بودند. 

دبیر ستاد انتخابات کشور درباره ترکیب مدرک تحصیلی نامزدها افزود: از مجمع ثبت‌نام کنندگان برای یازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری، 89 نفر دارای مدرک دکترا یعنی 12 درصد، 153 نفر دارای فوق لیسانس یعنی 22 درصد، 212 نفر دارای لیسانس یعنی 31 درصد، 4 نفر دارای مدرک حوزوی یعنی 1 درصد، 52 نفر دارای فوق دیپلم یعنی 8 درصد، 116 نفر دارای دیپلم یعنی 17 درصد  و 60 نفر زیر دیپلم یعنی 9 درصد بودند.

مرتضوی در ادامه در خصوص ترکیب شعبه ثبت‌نام کنندگان بیان کرد: از مجموع ثبت‌نام کنندگان 51 نفر استاد دانشگاه، 20 نفر وکیل و امور قضایی، 3 نماینده مجلس، 45 نفر فرهنگی، 14 نفر روحانی، 94 نفر بازنشسته، 181 نفر کارمند، 198 نفر شغل آزاد و 35 نفر نیز دانشجویان فاقد کار هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری چه باید باشد، خاطرنشان ساخت: ایرانی‌الاصل بودن، تابعیت ایرانی، مدیر و مدبر بودن، داشتن حسن سابقه، امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور 5 شرط اصلی برای داوطلبین به شمار می‌آید.


*رسیدگی به صلاحیت داوطلبان از وظایف شورای نگهبان است


وی با بیان اینکه براساس اصل 115 قانون اساسی رجل سیاسی و مذهبی‌بودن از شرایط احراز مقام ریاست‌جمهوری است، گفت: رئیس‌جمهور بعد از مقام معظم رهبری دومین شخصیت مملکت است بنابراین باید دارای ویژگی‌ها و شرایط مناسب است.

دبیر ستاد انتخابات کشور رسیدگی به صلاحیت داوطلبان بر مبنای قانون اساسی از وظایف و رسالت‌های شورای نگهبان است.

مرتضوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فرآیند‌های بعدی ثبت‌نام چیست؟ ادامه داد: پس از اتمام مهلت 5 روزه ثبت‌نام وزارت کشور و ستاد انتخابات موظف هستند تا فهرست کلیه مدارک داوطلبان را به شورای نگهبان تقدیم کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال سیستم جامعی تحت عنوان سیستم جامع انتخابات طراحی شده است، اظهار داشت: شورای نگهبان به این سیستم دسترسی دارد یعنی بلافاصله بعد از ثبت‌نام داوطلبان این شورا به صورت آنلاین مدارک را دریافت می‌کند.

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه پس از اعلام وصول شورای نگهبان دو فرصت 5 روزه برای رسیدگی به صلاحیت‌ها براساس قانون وجود دارد، اضافه کرد: امیدوارم شورای نگهبان با توجه به روز‌های پرکار خود بتواند با نصرت الهی در فرصت مقرر به صلاحیت‌ها رسیدگی و نتیجه را به وزارت کشور اعلام کند.

مرتضوی خاطرنشان ساخت: شورای نگهبان پس از پایان ده روز باید فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت شده را به وزارت کشور ارسال کند و وزیر کشور باید طی 48 ساعت فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت شده را اعلام کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه بازده زمانی برای ارسال مدارک از وزارت کشور به شورای نگهبان وجود دارد؟ افزود: به استناد قانون وزیر کشور باید طی 48 ساعت فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت شده را از طریق رسانه‌های گروهی به خصوص صدا و سیما به اطلاع عموم مردم برساند.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در طی 5 روز ثبت‌نام مدارک به شورای نگهبان ارسال شده و در پایان ثبت‌نام هم نیز کلیه پرونده‌ها تحویل نماینده‌های حاضر شورای نگهبان خواهد شد، گفت: یکی از ویژگی‌های این دوره حضور ناظران مقیم شورای نگهبان در ستاد انتخابات کشور بود به گونه‌ای که این ناظران هم بر شیوه ثبت‌نام و هم به بازرسی وزارت کشور به صورت خود‌کنترلی پرداختند.

مرتضوی افزود: ناظران شورای نگهبان بر شیوه ثبت‌نام داوطلبان، نحوه رفتار و فرآیند‌های اجرایی عملیاتی نظارت داشتند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه وظایفی بر عهده هیئت مرکزی انتخابات است، گفت: یکی از پدیده‌‌های این دوره حضور هیئت اجرائی در ستاد انتخابات کشور بود.

دبیر ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: در برخی از مواد اصلاحی مورخ 24 /10 /91 تغییراتی در قانون انتخابات بوجود آمد از جمله در ماده 31 مقرر شد تا هیئتی به نام هیئت اجرایی در ستاد مرکزی وزارت کشور ایجاد شود.


*وزارت کشور زیر نظر هیئت اجرائی انجام وظیفه می‌کند


مرتضوی با بیان اینکه براساس ماده 31 وزارت کشور زیر‌نظر هیئت اجرائی انجام وظیفه می‌کند، بیان کرد: تمام وظایفی که وزارت کشور در رابطه با امور جاری و در خصوص انتخابات برعهده دارد با مساعدت و نظارت هیئت اجرایی باید صورت گیرد.

وی هیئت اجرایی را متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی دانست و عنوان کرد: شخصیت‌های حقوقی کسانی هستند که به اعتبار مسئولیت‌شان در هیئت اجرایی مرکزی ایفای نقش می‌کنند. 

دبیر ستاد انتخابات کشور خاطرنشان ساخت: شخصیت‌های حقوقی شامل وزیر کشور، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات و یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس است. 

وی با اشاره به اینکه شخصیت‌های حقیقی معتمدینی هستند که اقشار مختلف جامعه را تشکیل می‌دهند، گفت: وزیر کشور 30 نفر از معتمدین را به شورای نگهبان و هیئت نظارت مرکزی معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه هیئت مرکزی شورای نگهبان ظرف مدت یک هفته موظف است هفت نفر را از میان معتمدین با رأی مخفی به عنوان معتمدین عضو هیئت اجرایی انتخاب کند، اظهار داشت: تاکنون دو جلسه هیئت اجرایی که در جلسه اول دبیر و جانشین رئیس هیئت اجرایی انتخاب شده و جلسه دوم به ریاست وزیر کشور دیروز برگزار شد که در آن جلسه پیشنهادات رئیس سازمان صدا و سیما و کمیسیون نظارت بر تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری تأیید صلاحیت شده به تصویب رسید.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه کاندیداهای ریاست‌جمهوری بخشی از تبلیغات خود را می‌توانند از طریق برنامه‌های صدا و سیما انجام دهند، ادامه داد: برای تمامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده برنامه‌هایی با زمان‌بندی مشخص پیش‌بینی شده است.


*شورای نگهبان در تمامی فرآیندهای انتخابات حضور دارد 


مرتضوی با بیان اینکه تمام فرآیند انتخابات در ستاد انتخابات کشور و همچنین در هیئت اجرایی مرکزی رصد خواهد شد، افزود: به استناد قانون، شورای نگهبان در تمامی فرآیندهای انتخابات حضور دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه نظارتی در خصوص تبلیغات نامزدها باید صورت گیرد؟ گفت: بعد تأیید صلاحیت‌ها هیئت اجرایی به فرآیند تبلیغات داوطلبان و هواداران آنها نظارت می‌کند.

مرتضوی خاطرنشان ساخت: امیدوارم انتخابات و تبلیغات قانون‌مند و اخلاق‌مدار برگزار شود و نامزدها در موعد مقرر قانونی تبلیغات خود را آغاز کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه زمانی تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز خواهد شد، بیان کرد: وزیر کشور باید طی دو روز فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت شده را از طریق رسانه‌های گروهی خصوصا صدا و سیما جرائد سایت‌های خبری اعلام کند.


*فرصت 20 روزه داوطلبان براي تبلیغات


مرتضوی با اشاره به اینکه علاوه بر وزارت کشور، فرمانداران و بخشداران می‌توانند اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده را اعلام کنند، تصریح کرد: داوطلبان 20 روز فرصت تبلیغات دارند به گونه‌ای که آنها 24 ساعت قبل از روز اخذ رأی یعنی تا ساعت 8 صبح روز 23 خرداد فرصت تبلیغات دارند.

وی اضافه کرد: مردم سرنوشت 4 ساله مدیریت اجرایی و برنامه‌ریزی خود را در سطح کلان و خرد ورق خواهند زد و در انتخابات پرشور شرکت خواهند کرد.

دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه با تبلیغات زود هنگام مقابله خواهید کرد، گفت: قبل از شروع تبلیغات رسمی دو وظیفه رسیدگی به تخلفات و دیگری پیشگیری از تخلفات جرم به عهده قوه قضاییه است.


*نامزدها از تبلیغات زودهنگام خودداری کنند


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه توصیه‌ای به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دارید؟ گفت: نامزدها از تبلیغات زودهنگام خودداری و آن را به زمان مقرر قانونی موکول کنند.

مرتضوی در پایان از رسانه‌های مختلف خبری برای پوشش گسترده این رویداد بزرگ به ویژه در 5 روز نخست نام‌نویسی داوطلبیان انتخابات ریاست‌جمهوری قدردانی کرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: صولت ، مرتضوی ، انتخابات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.