سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش کاخ سفيد براي دامنه دار کردن بحران سوريه در کل منطقه با تقويت مالي و تسليحاتي تروريستها

"حسين موسويان" عضو پيشين تيم مذاکره کننده ايران در مذاکرات هسته اي با نمايندگان قدرتهاي جهاني در مقاله جديد خود به بيان شواهد موجود از تشديد بحران در سوريه مي پردازد و به دولت آمريکا توصيه مي کند تا سياست خود در قبال خاورميانه و سوريه را تغيير دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري المانيتور ؛ موسويان در ابتداي مقاله خود با تشريح وضعيت منطقه اي و بين المللي مي نويسد "بحران سوريه و برنامه هسته اي ايران به دو موضوع اصلي و داراي اولويت براي قدرتهاي غربي تبديل شده اند. ديدار هفته گذشته "علي اکبر صالحي" وزير امور خارجه سوريه از اردن و سوريه نشان داد که مسئله سوريه براي ايران حائز اهميت است. صالحي در سفر به اردن با پادشاه اين کشور ملاقات نمود. وي همچنين در ديدار با "بشار اسد" رييس جمهور سوريه تاکيد کرد که سوريه نيازمند مذاکره ميان طرفين سوري به منظور رفع بحران در آن کشور داراي اکثريت جمعيت مسلمان است." 

موسويان در ادامه با اشاره به شواهدي که مبني بر مداخلات آمريکا و رژيم صهيونيستي در بحران سوريه و وخيم تر شدن اين بحران در صورت ادامه مداخلات آنان مي افزايد "نخستين موضوعي که بايد به آن توجه کرد مسئله استفاده از سلاح هاي شيميايي در سوريه است. "کارلا دل پونته" يکي از دادستان هاي پيشين دادگاه بين المللي در مورد جنايات جنگي در مورد جنايات رواندا و يوگسلاوي در اين مورد اظهار داشته که شواهد مذکور از طريق مصاحبه بازرسان سازمان ملل متحد با قربانيان اين حوادث، پزشکان و ساکنين کشورهاي همسايه بدست آمده است. "جي کارني" سخنگوي کاخ سفيد نيز تاييد کرد که در سوريه از سلاح شيميايي استفاده شده است اما اظهار داشت که دولت آمريکا در اين باره که تروريست هاي سوري از چنين سلاح هايي استفاده کرده اند ترديد دارد." 

موسويان ضمن هشدار نسبت به ادامه دامنه بحران سوريه مي افزايد "دومين نکته اي که در مورد بحران سوريه وجود دارد ارتباط عميق تروريست هاي سوري با سازمان القاعده است. گروههاي تروريستي فعال در سوريه ارتباطات قوي با القاعده دارند. اين ارتباطات از آغاز بحران در اين کشور وجود داشته است. يکي از رهبران سلفي در سوريه در اين باره گفته است "القاعده براي تروريست هاي سوري تجهيزات فني و نظامي فراهم نموده است. تروريست هاي سوري همچنين از حمايت هاي مالي القاعده نير برخوردارند. همچنين شبکه اي از تروريست هاي خارجي نيز براي کمک به تروريست هاي داخل خاک سوريه به آن کشور اعزام شده اند. بايد گفت که ارتباط و همکاري نزديکي ميان گروههاي تروريستي سوري و القاعده وجود دارد." 

موسويان با انتقاد از حمايت دولت آمريکا از گروههاي تروريستي سوري مي افزايد "نکته سومي که در مورد بحران سوريه وجود دارد استراتژي حمايت دولت آمريکا از تروريست ها و گروههاي تندرو در سوريه است. "چاک هيگل وزير دفاع آمريکا اخيرا اظهار داشت که واشنگتن نمي تواند از تسليح تروريست هاي سوري خودداري ورزد. اوباما نيز به همراه تيم امنيتي خود تاکيد کرده است که به حمايت از تروريست هاي سوري در مقابله با دولت سوريه با رهبري "بشار اسد" رييس جمهور آن کشور ادامه خواهد داد."کيتلين هايدن" سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريکا نيز در اين باره اظهار داشت که "دولت آمريکا وسايل ارتباطي، ابزار ديد در شب و ديگر وسايل نظامي را در اختيار تروريست هاي سوري قرار خواهد داد."

 همچنين ساير مقامات دولتي آمريکا نيز اظهار داشته اند که کاخ سفيد فعالانه از تسليح تروريست هاي سوري حمايت مي کند. استراتژي اي که هم اکنون دولت آمريکا و رژيم صهيونيستي اتخاذ کرده اند کاملا اشتباه است و منجر به تقويت گروههاي تندرو در سوريه مي شود. اين گروهها مي توانند در آينده نيز به ضرر منافع آمريکا عمل کنند. دولت آمريکا در سالهاي گذشته نيز با پيگيري چنين سياستي سبب شد تا گروههاي تروريستي در منطقه فعال شوند. حادثه 11 سپتامبر، حوادث تروريستي در نيويورک، لندن و مادريد نيز در نتيجه فعاليت همين گروهها بوده اند. استراتژي آمريکا در سوريه سبب خواهد شد تا با تقويت گروههاي تکفيري در آن کشور در آينده به منافع کشورهايي که امروز از آنان حمايت مي کنند از جمله ترکيه، رژيم صهيونيستي و ساير دولتهاي عربي و همچنين خود آمريکا لطمه وارد شود." 

نکته چهارمي که موسويان بعنوان امري مخرب و تشديد کننده بحران سوريه از آن ياد مي کند حمله نظامي هوايي اخير رژيم صهيونيستي عليه سوريه است و در اين باره مي افزايد "نکته ديگري که در مورد بحران سوريه بايد بدان توجه داشت تجاوز اخير رژيم صهيونيستي عليه مرکز تحقيقاتي سوريه بود. تل آويو از اين اقدام دو هدف عمده را دنبال کرده است. نخست آنکه در صدد است تا توزان قوا به نفع تروريست هاي سوري تغيير يابد چرا که آنان در ماههاي اخير نبرد را با ارتش سوريه باخته اند. نکته دوم آنکه رژيم صهيونيستي با دنبال کردن چنين اقدامات تجاوزکارانه اي در صدد ادامه بحران در سوريه و تضعيف آن کشور و درگير شدن در جنگ داخلي و فرقه اي است. در نامه اي که اخيرا وزير امور خارجه سوريه براي سازمان ملل متحد و شوراي امنيت ارسال کرده و در آن به صراحت اظهار داشته که تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي عليه سوريه نشان داد که تل آويو با تروريست هاي سوري از جمله جبهه "النصره" مرتبط با القاعده در ارتباط بوده است.

 بيش از 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواستند تا اقدام تجاوزکارانه اخير رژيم صهيونيستي را محکوم نمايد. آنان همچنين اظهار داشتند که رژيم صهيونيستي سبب برهم زدن نظم، ثبات و صلح منطقه اي و بين المللي شده است. در اين ميان اما "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا از تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي عليه سوريه حمايت کرد و آن را حق آن رژيم دانست. پوتين در اين باره به "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي و اوباما هشدار داد که روسيه نمي تواند تبعات اين قبيل حملات رژيم صهيونيستي عليه سوريه را تحمل نمايد و در صورت ادامه اين روند سلاح هاي خود را در اختيار دولت سوريه خواهد گذاشت. 

همچنين بايد اشاره کرد که تاييد تجاوز رژيم صهيونيستي عليه سوريه از سوي دولت آمريکا نقض جدي قوانين حقوق بين الملل بوده است. هنجارها و ارزشهاي منشور سازمان ملل متحد چنين حملاتي را نقض مي کند و طبق اصل 2 و بند 4 اين منشور يک دولت تنها در صورتي مي تواند دست به اقدام نظامي عليه دولتي ديگر بزند که آن دولت، دولت ديگر را به "استفاده از قوه قهريه عليه حاکميت ارضي و استقلال سياسي" تهديد نمايد." 

موسويان همچنين ضمن هشدار نسبت به توهين به آرامگاه پيروان پيامبر اعظم (ص) و امام علي (ع) از سوي گروههاي تکفيري و تروريست هاي سوري در سوريه مي افزايد "نکته پنجمي که وجود دارد حمله اخير نيروهاي تکفيري و تروريست هاي سوري عليه آرامگاه "حجر بن عدي" از ياران پيامبر اسلام (ص) و امام علي (ع) بوده است. پيش تر نيز نيروهاي تکفيري به اماکن متبرکه و مقدس بزرگان شيعه حمله کرده بودند که خود مي تواند به افزايش دامنه بحران در سوريه بيانجامد. افکار عمومي در کشورهاي عربي نيز بر اين نظر هستند که دولت آمريکا و رژيم صهيونيستي سياست ادامه بحران فرقه اي و جنگ داخلي را در سوريه دنبال مي کنند." 

موسويان در ادامه با ارايه راهکار براي حل بحران سوريه مي افزايد "بحران سوريه مي تواند از طريق مسالمت آميز و با کاربرد شيوه هاي ديپلماتيک رفع گردد که در آن تمامي گروهها بر سر برگزاري همه پرسي عمومي در سوريه با حضور ملت سوريه با يکديگر به اشتراک نظر برسند." نويسنده با انتقاد از سياست هاي پيشين دولت آمريکا در قبال کشورهاي خاورميانه مي افزايد "دولت آمريکا دهه هاي متمادي از ديکتاتورهايي چون "حسني مبارک" در مصر و "زين العابدين بن علي" در تونس حمايت کرده بود. حمايتي که سبب شد تا احساسات ضد آمريکايي در منطقه افزايش يابد. دولت آمريکا در تاريخ سياست خارجي خود مرتکب اشتباهات بي شماري در مورد ايران نيز شده است که از جمله آنها مي توان به کودتاي سال 1953 ميلادي عليه دولت قانوني مصدق اشاره کرد که با حمايت سيا انجام شد.

همچنين دولت آمريکا سالها از حکومت مستبدانه شاه مخلوع ايران حمايت کرد. آمريکايي ها از تجاوز صدام حسين عليه ايران نيز در فاصله هشت از سال 1980 تا 1988 ميلادي حمايت کردند و سلاح هاي شيميايي در اختيار دولت صدام قرار دادند تا از آنها عليه ايرانيان و کردها استفاده نمايد. بحران سوريه نشان مي دهد که دولت آمريکا بايد سياست ناکارآمد پيشين خود در مورد خاورميانه را کنار بگذارد. دولت آمريکا چشم خود را بر روي استفاده تروريست هاي سوري از سلاح شيميايي بسته است و از سوي ديگر نسبت به سرکوب مخالفان در بحرين از سوي دولت آن کشور نيز هيچ گونه واکنشي نشان نمي دهد.

چنين موضع گيري اي نشان مي دهد که دولت آمريکا سياست هاي سنتي خود را در مورد خاورميانه دنبال مي کند. پول هاي هنگفتي که آمريکا در جريان تجاوز عليه عراق و افغانستان هزينه کرد و منجر به ويراني و تلفات بسيار در آن کشور ها شد و همچنين ادامه بحران اقتصادي در آمريکا بايستي براي واشنگتن عبرت آموز باشند و سبب شوند تا آن دولت سياست خود در مورد خاورميانه را تغيير دهد. راه حل بحران سوريه همکاري آمريکا با جمهوري اسلامي ايران در اين باره و برقراري آتش بس کامل است تا از طريق آن تلفات بيشتري در جريان بحران آن کشور به بار نيايد." 

برچسب ها: آمریکا ، تسلیحات ، تروریست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.