سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متکی در دانشگاه شهید بهشتی:

حضور گسترده مردم در انتخابات، آمریکا را به آخر خط می‌رساند/پیامدهای ویژه انتخابات 92

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بيان اينکه با حضور گسترده مردم در انتخابات آمریکایی‌ها را به آخر خط می‌رسانیم، گفت: مطمئناً آمریکا به واسطه باشکوه بودن انتخابات 24 خرداد در فشار تبلیغات داخلی و صاحبنظران خودش قرار خواهد گرفت و مجبور می‌شود در مقابل ایران حرکات و رفتار خود را عوض کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "منوچهر متکی" کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در نشست خبری در دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: اظهار داشت: در بحث حماسه سیاسی، همه اقشار به خصوص اقشار دانشجو و جنبش‌های دانشجویی پیشرو هستند و همان‌طور که مردم طی 34 سال بر تعیین سرنوشت به دست خودشان تاکید داشتند.

وی در ادامه بیان کرد: این گفته امام(ره) که "میزان رای ملت است" بهترین فرصت است که اگر استفاده نکنیم دیگران از آن استفاده می‌کنند و اگر انتخاب نکنیم دیگران انتخاب می‌کنند.

وزیر سابق امور خارجه گفت: ما تاکید داریم صرف نظر اینکه مردم به چه کسی رای می‌دهند، این عمل برای حفظ جامعه مدنی و مردم‌سالاری ضروری است.

متکی بیان کرد: در انتخابات 92 شک و تردید نکنید و شرکت در آن یک امر ضروری است، زیرا اگر خوب برگزار شود پیامدهای ویژه‌ای در بر دارد.

وی در ادامه بیان کرد: چند سالی است در اردوگاه‌ها در کمپ دشمنان ایران این بحث مطرح است که برای تقابل با دولت ایران چه باید کرد و چگونه آن‌ها را تسلیم کرد.

کاندیدای ریاست جمهوری اظهار کرد: زمانی که در وزارت امور خارجه بودم با صاحب نظران آمریکایی دیدار داشتم و آن‌ها می‌گفتند آیا برای دولتمردان آمریکا وقت آن نرسیده که سیاست تقابل با ایران را به سیاست تعامل برسانند.

وی در رابطه با سیاست‌های ستيزه‌جويانه آمریکا علیه ایران اظهار کرد: آن‌ها می‌گویند می‌توانند یک شکنندگی در ملت ایران ایجاد کنند و در مورد انتخابات همیشه آن‌ها یک استراتژی داشتند.

وی بیان کرد: در این خصوص اوباما می‌گوید که "با یک ذره فشار بیشتر به ملت ایران می‌توانیم آن‌ها را بشکنیم"؛ البته با حضور گسترده مردم در انتخابات آمریکایی‌ها را بالعکس به آخر خط می‌رسانیم.

وزیر سابق دولت دهم بیان کرد: چهار سال پیش اوباما دو نامه از طریق وزارت خارجه به رهبری داد و رهبری هم پاسخ آن‌ها را دادند و هر وقت ایشان صلاح بدانند آن نامه را رسانه‌ای می‌کنیم.

متکی در رابطه با اولین نطق اوباما بعد از ریاست جمهوری اظهار کرد: اوباما می‌خواست اعتماد مردم آمریکا و همچنین اعتماد بین‌الملل را به دولت آمریکا برگرداند که این نشاندهنده بی اعتمادی دنیا به آن‌هاست.

متکی بیان کرد: مطمئناً آمریکا به واسطه باشکوه بودن انتخابات 24 خرداد در فشار تبلیغات داخلی و صاحبنظران خودش قرار خواهد گرفت و مجبور می‌شود در مقابل ایران حرکات و رفتار خود را عوض کند.

کاندیدای ریاست جمهوری در بیان هدف خود از حضور خود در انتخابات اعلام کرد: بنده طی سی و چهار سال با قرار گرفتن در مدیریت‌های متفاوت و دیدن افراد موفق و نیمه موفق تجربه‌هایی کسب کردم که باعث حضورم در این عرصه شد.

وی در ادامه افزود: همیشه برای خود مبنا و اصولی داشتم که در کنار تجربه ملی و داخلی، به دلیل حضور در کمیسیون خارجی مجلس و 27 سال وزارت امور خارجه دست نزدیک بر آتش دیگر کشورها داشته‌ام.

کاندیدای ریاست جمهوری اظهار کرد: با مدیران موفق و ناموفق در کشورهای مختلف آشنا شدم و با کشورهایی که در تولید ثروت و رفاه اجتماعی موفق بوده‌اند و سطح زندگی را بالا بردند آشنا شدم و دیدم کسانی که با کمترین پول بهترین سیستم‌های بهره‌وری را انجام دادند.

متکی در رابطه با تجربیات خود گفت: 200 سفر خارجی داشتم و 9 سال به عنوان سفیر در ترکیه و ژاپن بودم. تصورم این است که در هر سفر خارجی به دنبال نکات مثبت می‌گشتم که چرا ژاپنی‌ها سختکوشند و چطور تجارت ترکیه از دست‌فروشی در امارات برای 100 دلار به تجارت 150 میلیارد دلاری رسیده است.

وی بیان کرد: در یک سال و نیم رصد مشکلات با کمک اساتید دانشگاه و مدیران لایق به راهکارهایی رسیده‌ایم که حضورم را طی اولین نامه در 8 اسفند رسانه‌ای کردم.

کاندیدای ریاست جمهوری اعلام کرد: نامه دیگری خطاب به مردم نوشته‌ام که در آن دید خود را نسبت به مشکلات و کشورداری ذکر کرده‌ام، البته ابتدا آن را برای 150 نفر از اساتید و اقتصاددان‌ها می‌فرستم و بعد آن را رسانه‌ای می‌کنم.

متکی در رابطه با این سؤال که چه راهکاری برای تعدد کاندیداهای اصولگرایان در نظر دارید، گفت: حضور کاندیداها زیاد است، البته در ائتلاف ما پنج نفر هستیم که به دو اصل پای‌بندیم.

وی ادامه داد: اصل اول تصمیم‌گیری این پنج نفر بر اساس اتفاق آرا و اصل دوم تعیین خروجی ائتلاف از طریق نظرسنجی است که کماکان به این دو اصل پای‌بندم و حضورم بر این اساس است.

وزیر سابق دولت دهم در مورد تیم انتخابی خود بیان کرد: این امکان هست که معاون اول توسط نامزد ریاست جمهوری در زمان انتخابات معرفی شود، ولی انتخاب بقیه کابینه که مجلس و دولت هردو در آن نقش دارند را باید بعدا اعلام کرد و اعلام آن در زمان کنونی درست نیست.

وی ادامه داد: در حوزه جوانان، بانوان و مباحث اقتصادی کشور بخش‌های تدوین شده‌ای دارم که در سایت خود گذاشته‌ام و می‌توانید با مراجعه به آن آشنا شوید.

متکی بیان کرد: ما یک برنامه بالادستی داریم به اسم برنامه 20 ساله و یک برنامه مصوب 5 ساله؛ همچنین برنامه‌های کلی نظام که مسئله مهم، اجرایی کردن آن‌هاست.

کاندیدای ریاست جمهوری بیان کرد: تولید ثروت در کشور امر بسیار مهمی بوده که ما در آن زمینه موفق نبوده‌ایم و تولیدات داخلی آسیب‌پذیر شده‌اند که البته بخشی به دلیل تحریم‌های خارجی بوده، ولی بخش عمده آن به دلیل نداشتن سیستم مدون و کلی است.

وی در رابطه با مشکلاتي چون بیکاری و گرانی بیان کرد: در تبریز بیش از 500 کارخانه و تولیدی طی سالیان ایجاد شد که امروزه تنها 133 کارخانه و تولیدی مشغول به کار هستند که این مسئله به دلیل حمایت نکردن از تولیدات داخلی ایجاد شده است.

متکی در رابطه با سیستم بانکی بیان کرد: بنده با نرخ سود بانکی که در کشور جاری است، مخالفم. در کشورهایی بوده‌ام که سود بانکی آن‌ها تنها یک درصد بوده است. مگر در اسلام سیستم بانکی بدون ربا تعریف نشده.

وی اظهار کرد: با توجه به تورم و بیکاری امروز دولت یازدهم اگر طی دو سال نتوانم کاری انجام دهد کشور رو به بحران می‌رود.

متکی در این رابطه افزود: من فکر می‌کنم تنها نسخه شفابخش در مورد دو معضل بیکاری و تورم همان‌طور که در جاهای دیگر دنیا با آن برخورد کرده‌ام ایجاد هلهله و ولوله در تولید داخلی کشور است.

وی در خصوص بخش کشاورزی نیز اظهار کرد: کشاورزی که تولید داخلی خود را زیر 500 تومان می‌فروشد و در همان حال دولت، گندم و جو را بالای 1100 تومان وارد می‌کند تنها این پیغام را به کشاورز می‌دهد که "تولید بی تولید".

کاندیدای ریاست جمهوری درباره حوزه عضویت ایران در wto (عضویت سازمان جهانی) اظهار کرد: بدون اتصال به سازمان جهانی نمی‌توان اقتصاد خود را در درجات بالا برسانیم و کاری که 15 سال پیش شروع شد باید با پیگیری‌های دوباره، عضویت ایران را در این سازمان ممکن سازیم.

وزیر سابق دولت احمدي نژاد در رابطه با فرهنگ بیان کرد: فرهنگ عمومی جامعه برآمده از اعتقاد، تاریخ و فرهنگ ایران است که باید با استفاده از مؤلفه‌ها و و مصوباتی که در قالب مرزهای قانونی انجام می‌شود استفاده کرد.

وی ادامه داد: 30 سال پیش ویدئو را ممنوع کردیم و فکر کردیم دیگر جوانان مشکلی پیدا نمی‌کنند که اگر مقداری آینده نگری داشتیم می‌توانستیم بفهمیم که جوانان امروز می‌توانند با کوچک‌ترین وسیله هر چیزی که می‌خواهند ببینند و بخوانند.

متکی بیان کرد: امروزه نمی‌توان تنها با استدلال مشکلات جوانان را حل کرد، بلکه باید با نرم‌افزاری رفتاری بر روی آنان تأثیر گذاشت همان‌طور که در رفتار پیامبر اکرم(ص) می‌توان این را لمس کرد.

وی بیان کرد: بعضی مواقع حاشیه مهم‌تر از متن است. همان‌طور که در عکس‌های انقلاب می‌توان تیپ‌های مختلف و سن‌های مختلف را دید و اگر امروز هم همه با هم باشیم می‌توانیم با نرم‌افزارهایمان در حوزه قانون دوباره فرهنگ را بسازیم.

کاندیدای ریاست جمهوری در رابطه با عزل خود در وزارت امور خارجه (بحث شیرین سنگال!) اعلام کرد تاکنون دو بار در این دانشگاه با این سؤال مواجه شدم و به صورت عمدی جواب ندادم، زیرا تا آقای احمدی نژاد و بنده به صورت شهروند عادی نباشیم نمی‌توانم به این سؤال جواب دهم.

متکی در رابطه با آزادی سیاسی و مطبوعات بیان کرد: رسانه را یک تهدید تلقی می‌کنند، به خاطر سؤال و پرسش در هر جایی و مدیریت نیز می‌خواهد محیط بسته‌ای داشته باشد، اما بنده و شاید بسیاری از همفکران من این عقیده را نپسنده‌ایم.

وی بیان کرد: در زمانی که در دولت دهم بودم عده ای به من می‌گفتند "چرا فقط رسانه‌های طرفدار دولت را نمی‌برید" بنده در جواب می‌گفتم سیاست خارجی سیاست کلی نظام و یک پروژه است و نیاز به نظر و انتقادات سازنده هر نوع رسانه‌ای است.

کاندیدای ریاست جمهوری بیان کرد: در زمان تصدی وزارت خارجه از حضور هنرمندان و تهیه‌کنندگان سینما خواستیم تا هم ما در کارهای آن‌ها در حوزه خارجی و هم آن‌ها در کارهای ما کمک کنند. عقیده‌ای به استفاده ابزاری از هنرمندان و ورزشکاران ندارم، اما بعد از انتخابات از آن‌ها باید حمایت کرد.

وی اظهار کرد: بنده در دولتم روزنامه را یک تهدید نمی‌دانم و حتماً صفحه‌ای را به عنوان نقد از دولت و پیشنهادات سازنده قرار خواهم داد تا تنها مجیزگوی دولت و کارهای دولت نباشند و به نقدهای سازنده و منطقی بپردازند.

وزیر سابق دولت دهم در رابطه با این سؤال که در صورت پیروزی در انتخابات با آن‌هایی که حبس هستند چه خواهید کرد، بیان کرد: احتمالاً این سؤال به حوادث سال 88 و پیامدهای انتخابات مربوط می‌شود که تصور من این است باید روی مرزهای قانون رفتار کرد.

وی اظهار داشت: حرمت یک ملت را آن‌ها پاس نداشتند و باید خود را در مقابل قانون می‌دیدند، زیرا انتخابات 88 تا آخر با شعف و نشاط برگزار شد و 85 درصد مردم در این رأی‌گیری شرکت کردند که این حضور آن‌ها بعد از انقلاب بی‌سابقه بود.

متکی در ادامه افزود: این ظلم بزرگی بود که آن‌ها به وجهه انقلاب و کشور در عرصه بین‌الملل کردند و آن‌هایی که روز بعد از انتخابات به میدان آزادی آمدند و گفتند رای ما چه شد؛ حقشان بود که بپرسند.

وی اعلام داشت: برای اولین بار در نظام رای مردم به صورت جزئی و صندوق به صندوق اعلام شد که موسوی دو میلیون و 200 هزار رای در تهران آورد و اشتباه وی این بود که این رای را به کل کشور تعمیم داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: دانشگاه ، دولت ، یازدهم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.