سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

قلعه بالا، مهمترین بخش مجموعه قلعه یزدگرد است

یک باستان شناس، گفت: مجموعه تاریخی و ثبت ملی شده قلعه یزدگرد دارای بخش های مختلفی است که قلعه بالا، مهمترین بخش این مجموعه به شمار می آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

شهلا میرزایی، کارشناس ارشد باستان شناسی گفت: در مرتفع ترین بخش مجموعه قلعه یزدگرد، بقایای قلعه بزرگی وجود دارد، که بدان قلعه بالا می گویند.

وی افزود: این قلعه در روستای بان زرده و بر روی یکی از قلل کوه دالاهو واقع شده است که به دلیل ارزش بسیار زیادی که دارد در تاریخ 28 دی ماه سال 1344 به شماره 562 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مصالح به کار رفته در ساخت قلعه، قلوه سنگ و ملاط گچ می باشد که به شیوه چینه ای ساخته شده است. قلعه دارای پلان چهار ضلعی نامنظم بوده و دارای مساحت تقریبی 1875 متر مربع می باشد. این قلعه براساس نقشه ای نامنظم شکل گرفته و این به دلیل وجود پرتگاههای است که قلعه بر روی آن ساخته شده است، به طوریکه بخش جنوبی قلعه در سطحی بالاتر از بقیه قسمتها ساخته شده است.

این کارشناس ارشد باستان شناسی، گفت: حصاری با برجهای نیم دایره ای قلعه را احاطه کرده است. برجها دارای قطرهای متفاوتی بین 2 تا 6 متر می باشند. فواصل بین برجها نیز بین 6تا 16 متر از یکدیگر می باشد، در زاویه شمال شرقی قلعه برج عریضی قرار دارد که عرض آن به 11 متر می رسد درون این برج اطاقی قرار دارد که احتمالاً جنبه دیده بانی داشته است.

وی افزود: ورودی قلعه نیز در ضلع شرقی آن قرار دارد. ورودی قلعه از دیواره ای عریض و بازو مانند تشکیل شده است که از دروازه حمایت می کند. تقسیمات کوچکی بر روی وجه داخلی دیوار ایجاد شده که احتمالاً این تقسیمات کوچک بقایای آغل حیوانات است، همچنین در بخش ورودی قلعه خندقی ایجاد کرده اند.

میرزایی اظهار داشت: در درون قلعه بقایای اتاقهای کوچکی دیده می شود،اتاقها دارای طاقهای ضربی هستند. در ساخت آنها قلوه سنگ و ملاط گچ به کار برده اند.

وی خاطرنشان کرد: آب قلعه توسط آب انبارها تامین می شده که آب مورد نیاز را از چشمه هایی که در پایین کوهی که قلعه روی آن قرار داشت تامین شده است.

این باستان شناس اظهار داشت: این بنای تاریخی استان کرمانشاه دارای ارزش تاریخی و باستان شناسی بسیار زیادی است/س

برچسب ها: کرمانشاه ، قلعه ، مجموعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.