سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فواد ایزدی در دانشگاه علامه‌ طباطبایی تهران:

سیستم سرمایه‌داری در آمریکا مانع از ورود قطب سوم به عرصه انتخابات می‌شود

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان با مقایسه انتخابات ایران و آمریکا گفت: در حالی که انتخابات در ایران مشروعیت داشته و دغدغه‌های فکری و دینی کاندیداها در اولویت کاری قرار می‌گیرند در آمریکا توانایی بالای مالی دو حزب دموکراتیک و جمهوری‌خواه مانع ورود حزب سوم در عرصه انتخابات می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "فواد ایزدی" استاد دانشگاه تهران در سلسله نشست‌های انتخابات آزاد (مقایسه انتخابات ایران و آمریکا) که امروز در دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به تفاوت سیستم سیاسی آمریکا و ایران هزینه‌هایی که در ایران برای انتخابات پرداخت می‌شود در مقایسه با آمریکا هزینه ناچیزی است. در سال 2012 حدود 7 هزار میلیون دلار برای انتخابات ریاست جمهوری هزینه شد و در این راستا افرادی که وضعیت مالی مناسبی نداشتند از ادامه حضور در عرصه انتخابات انصراف دادند.
 
وی افزود: در آمریکا سیستمی مانند شورای نگهبان به معنای تایید و یا رد صلاحیت وجود ندارد، اما غربال‌گری به معنای اینکه افراد با توان مالی ضعیف از سیستم سیاسی خارجی می‌شوند تعیین‌کننده است.
 
ایزدی به دلایل تشکیل نشدن حزب سوم در آمریکا اشاره و تصریح کرد: حزب سوم چون قدرت مالی ندارد از پشتیبانی ثروتمندان آمریکا باز می‌ماند، همچنین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه قوانین سختی وضع می‌کنند تا مانع ورود حزب سوم در انتخابات شوند؛ همچون اجماع مردم و گرفتن امضاء بی‌شمار از آن‌ها که هزینه زیادی دارد و حزب سوم را از ادامه دادن مسیر منع می‌کند.
 
عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان، دموکراسی در آمریکا را به یک لایه نازک تشبیه کرد و اظهار داشت: دلیل ضعف دموکراسی در آمریکا بسته بودن نظام سیاسی این کشور است که اجازه ورود افرادی که عضو جمهوری‌خواه‌ها و دموکراتیک‌ها نیستند را نمی‌دهد.
 
وی گفت: یکی از مثال‌های بارز ضعف دموکراسی در آمریکا برگزار شدن انتخابات آمریکا در روز سه‌شنبه، پرکارترین روز اداری این کشور است که فقط مدیران و روسا حق خارج شدن از محل کار خود برای رای دادن دارند و تأثیر مردم بسیار ناچیز است.
 
ایزدی به نکاتی در خصوص انتخابات ایران اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف‌های سیستم انتخاباتی در ایران آزاد گذاشتن افراد برای ثبت‌نام و کاندیدا شدن در ریاست جمهوری است. ما باید اجازه دهیم افراد نخبه با صلاحیت بالا وارد عرصه انتخابات شوند تا آمریکا به سادگی نگوید 99 درصد از کاندیداهای ریاست جمهوری در ایران رد صلاحیت شده‌اند.
 
وی در پایان به موفقیت سیستم پارلمانی در عرصه نظام سیاسی اشاره و خاطرنشان کرد: سیستم پارلمانی اجازه می‌دهد فردی که نخبه حزب و تیم‌دار است وارد عرصه سیاست شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایزدی ، استاد ، دانشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.