سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارن پاليسي:

حقايق کثيف پشت پرده سيا چه زمان براي آمريکايي‌ها محرز مي‌شود‌؟

پايگاه اينترنتي فارن پاليسي در گزارشي به قلم جيمز تراب اين پرسش را مطرح مي کند که آيا هنوز زمان آن فرا نرسيده است که آمريکايي ها حقايق کثيف پشت پرده سيا را بدانند؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌سناتور فرانک چرچ آوريل سال 1975 ميلادي کميته تحقيقاتي ويژه اي را براي تحقيق و بررسي فعاليت ها سيا تشکيل داد. اين کميته طي دو سال چهارده گزارش منتشر کرد و از فعاليت و اقدمات تکان دهنده اين نهاد اطلاعاتي -  از توطئه هاي گوناگون براي ترور سران کشورها ( کاسترو ، ديم و  لومومبا ) گرفته تا اجراي چندين عمليات مرموز و پيچيده با استفاده از مواد مخدر توهم زا LSD و تطميع خبرنگاران امريکايي ، پرده برداشت.
در نتيجه انتشار اين گزارش ها جرالد فورد رئيس جمهور وقت امريکا دستور ممنوعيت ترور سران خارجي را صادر کرد ، مجلس نمايندگان و سناي امريکا ، کميته هاي اطلاعاتي دائمي را تشکيل دادند و دادگاههاي موسوم به FISA" " دادگاه نظارت بر عوامل مظنون خارجي تشکيل شد.
اما جنگ با تروريسم بار ديگر دستان سيا را براي اجراي عمليات سياه خود عليه دشمنان امريکا - با اعمال مختلف از جمله شکنجه و بازداشت هاي مخفيانه - در سراسر جهان باز کرد. 
سيا در حال حاضر همچنان به دروغ - به کاخ سفيد و البته مردم - مي گويد که شکنجه در کسب و جمع آوري اطلاعات از مظنونان مهم بسيار کارساز بوده است و استفاده از آن به عنوان يک ابزار موثر براي بازپرسان ضروري است. 
از سوي ديگر مقاماتي نظير ديک چني معاون رئيس جمهور سابق امريکا نيز بارها و بارها بر اين موضوع تاکيد کردند که اقدامات سيا توانسته است جان هزاران انسان را نجات بخشد. به اين ترتيب جاي تعجبي ندارد که شمار زيادي از امريکايي ها  فکر کنند امريکا بايد تروريست ها را شکنجه کند؟
همواره دلايل قابل قبولي براي ممانعت از افشار حقايق زشت وجود دارد. در اوايل سال 2009 ميلادي ، پاتريک ليهي رئيس کميته قضايي سناي امريکا خواستار تشکيل کميسيون مستقلي براي تحقيق درباره اتهامات مربوط به شکنجه شد اما سخنگوي باراک اوباما رئيس جمهور امريکا اعلام کرد اين پيشنهاد عملي نيست.
البته درباره پوشيده نگه داشتن فعاليت هاي محرمانه مي توان گفت اوباما بهتر از جرج دبليو  بوش رئيس جمهور سابق امريکا عمل کرده است. اين موضوع درباره طرح استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين که در کانون فعاليت هاي اوباما در زمينه جنگ با تروريسم قرار داشت ، بسيار بارز و انگشت نما بود. 
هارولد کوه مشاور ارشد سابق وزارت امور خارجه امريکا اخيرا در سخنراني در اتحاديه دانشجويان آکسفورد اعلام کرد دولت امريکا نتوانسته است درباره استانداردهاي قانوني و روند تصميم گيري خود شفاف عمل کند.
دسامبر گذشته کميته اطلاعات سناي امريکا گزارش شش هزار صفحه اي را  درباره يافته هاي تحقيقات محرمانه خود در خصوص نحوه رفتار با بازداشت شدگان تاييد کرد. در اين گزارش که به اطلاع عموم نرسيد و همچنان محرمانه است ، به برخي اقدامات سيا در بدرفتاري با بازداشت شدگان به اختصار پرداخته شده است. 
جان برنان رئيس سيا در اظهاراتي تاييد کرد که اين گزارش پرسش  هايي را درباره اقدامات سيا مطرح کرده است ؛ موضوعي که امريکايي هاي ديگر هرگز شانس و امکان اطلاع از آن را ندارند.
سناتور مارک اودال از اعضاي دموکرات مجلس سناي امريکا در نامه اي به اوباما  شکايت کرد که ظاهرا برنان تمايلي براي همکاري ندارد و پس از گذشت ماهها نتوانسته است پاسخي براي پرسش هاي مطرح شده ارائه دهد.
يکي از منابع کنگره نيز اعلام کرد هيچ نشانه هايي دال بر اين موضوع وجود ندارد که کاخ سفيد حتي به اين گزارش رسيدگي کرده باشد.  
اگر زماني گزارش کميته اطلاعات سناي امريکا يک گام به علني شدن نزديک شود ، بدون شک مقامات کنوني و سابق سيا و بسياري از سياستمداران جمهوريخواه در خصوص مخاطرات براي امنيت ملي و عوامل مخفي اطلاعاتي اين کشور و همچنين جسورتر شدن دشمنان امريکا هشدار خواهند داد و اين همان اشتباهي است که آنها در سال 1975ميلادي نيز مرتکب شده بودند و اکنون نيز به اشتباه خود ادامه مي دهند.








برچسب ها: بین الملل ، سیا ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.