سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

راه اندازی بنیاد ادبیات نمایشی در کشور

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از راه اندازی بنیاد ادبیات نمایشی برای سامان دادن به وضعیت نمایشنامه نویسی کشور و حرکت در مسیر تقویت کیفیت در این شاخه از هنر خبر داد.

قادر آشنا در سفر به شهرکرد و در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری، گفت: استقبال گسترده نمایشنامه نویسان و هنرمندان همه استان های کشور از نمایش نامه ایرانی، مؤید خلأ موجود در پروراندن تئاتر با نمایش نامه های ایرانی است.
وی افزود: به منظور تقویت نمایشنامه نویسی ایرانی،‌ با توجه به خلاقیت نویسندگان جوان کارگاه نمایشنامه نویسی برای نخستین بار همزمان با پنجمین دوره برپایی اردیبهشت تئاتر در سراسر کشور برگزار گردید.
آشنا، رفع آسیب ها و نواقص نمایشنامه نویسی در کشور را برخوردار از اهمیت بالایی دانست و اظهار داشت: تقویت نمایشنامه نویسی ملی، بومی و از بین رفتن ضعف ها و کبودها در این زمینه بسیار مهم است به طوریکه مهم ترین اولویت ما باید تولید و تربیت نمایشنامه نویسان خوب و موفق باشد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مساله آموزش و تولید، از مهمترین اولویت های ما در مرکز هنرهای نمایشی است و در تلاش هستیم تا طرحی اساسی را که به آن نیازمندیم تدوین کنیم تا حرکت ما شکل آکادمیک و علمی نیز داشته باشد.
وی افزود: نیاز مخاطب به نمایشنامه های خوب در حقیقت رسالت نویسندگان را بیش از پیش سنگین تر می کند، چرا که  مهمترین رکن یک نمایشنامه اجرا و ارائه آن به عموم مخاطبان است.
آشنا، با تاکید بر مساله آموزش و تولید تئاترهای خوب با اتکا بر متون بومی یاداور شد: استان ها با ظرفیت های فکری، انسانی و برگرفته از گویش ها و بوم شناسی زمینه پویایی در دگرگونی در نمایش نامه نویسی را به خود اختصاص می دهند.
نویسنده نمایشنامه شب های آوینیون نیز در کارگاه آموزش نمایش نامه نویسی در شهرکرد گفت: نویسندگان و نمایشنامه نویسان شهرستانی به مؤلفه های بومی و محیطی توجه ویژه و خاص داشته باشند.
کورش نریمانی در پلاتو امیر کبیر شهرکرد افزود: مؤلفه های بومی و محلی پیرامون افراد، ظرفیت های بالای دراماتیک دارند.
وی، طرح را مهمترین بخش نمایشنامه دانست و تاکید کرد: یک نمایشنامه نویس برای پی ریزی یک نمایش مطلوب باید طرح خوبی را خلق کند.
نریمانی یادآور شد: با توجه به شرایطی که برای چاپ نمایشنامه وجود دارد باید نمایشنامه های چاپ نشده بیشتر مورد حمایت و توجه قرار گیرد.
این نویسنده گفت: با به وجود آوردن شرایط لازم، نمایشنامه نویسان جوان، مجالی برای نشان دادن آثار و شناخته شدن پیدا می کنند.
اصلاح، تثبیت و رد نمایش نامه های بومی در شورای نظارت بر نمایش در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی  متشکل از تیم کارشناسی انجام می گیرد./س

 

برچسب ها: بنیاد ، ادبیات ، نمایشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.