سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشاي نقش مقامات بلژيک در قتل پاتريس لومومبا

بستگان پاتريس لومومبا نخست وزير سابق جمهوري کنگو که حالا جمهوري دمکراتيک کنگو ناميده مي شود شکايتي عليه ده تن از مقامات بلژيک تنظيم کرده اند که به دست داشتن در مرگ وي در سال 1961 متهم هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، به نوشته روزنامه اينترنتي روسي لنتا به نقل ازکانال آر.تي.بي.اف بلژيک فهرست مظنونين به قتل لومومبا درشماره آينده هفته نامه ماريان منتشر مي شود. در اين فهرست اسامي تعدادي از مقامات سابق و فعلي کشور ازجمله اتين داوينيون ديده مي شود که در زمان مرگ لومومبا به عنوان دستيارپل آنري اسپاک وزيرخارجه وقت فعاليت مي کرده است. نامهاي چند ديپلمات و مقام نظامي هم در اين فهرست ديده مي شود که سه تن از آنها در قيد حيات نيستند. 
براساس اين گزارش پسران پاتريس لومومبا پيش ازاين يعني درماه ژوئن سال 2011 از قصد خود براي شکايت عليه مقامات بلژيک خبرداده و خواستار اعتراف به دست داشتن در سازماندهي قتل لومومبا شده بودند. آنها ادعا کرده بودند بروکسل مبلغ دويست و پنجاه ميليون فرانک معادل شش ميليون يورو به ازميان برداشتن پدرشان اختصاص داده است ولي درآن زمان از شکايت منصرف شدند. 
گفتني است بلژيک درسال 2002 تحقيقاتي درخصوص مرگ اين سياستمدار آفريقايي انجام داد و درنهايت اعلام کرد از نظر اخلاقي خود را در قبال مرگ وي مسول مي داند. 
پاتريس لومومبا در زماني که جمهوري کنگو مستعمره بلژيک بود درپي برگزاري نخستين انتخابات در اين کشور در سال 1960 به قدرت رسيد و درهمان سال اين کشور از بلژيک مستقل شد. ولي به فاصله کمي ژوزف کاساووبو رئيس جمهور کشور طي مبارزه سياسي وي را برکنار ساخت. اين اتفاق پس ازآن افتاد که لومومبا از اتحاد شوروي خواست در سرکوب شورش در استان کاتانگا که با حمايت بلژيک درخواست استقلال داشت کمک کند. 








تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.