سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

سرقت احشام به گرفتاری بزرگی برای روستائیان کردستان تبدیل شده است

هر از چند گاهی از روستایی خبر می‌رسد که سارقان ، احشام روستاییان را به سرقت برده‌اند و این امر به گرفتاری بزرگی برای روستائیان دیواندره ای تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، هر از چند گاهی از روستایی خبر می‌رسد که سارقان ، احشام روستاییان را به سرقت برده‌اند البته تلاش عوامل انتظامی در بیشتر موارد به نتیجه نرسیده است.
دزدی احشام که اندک سرمایه  کشاورزان و دامداران کوچک و روستا های تابعه شهرستان دیواندره می باشد در شب ها و حتی روز روشن ادامه دارد.
این دزدان در نصف های شب مبادرت به دزدی میکنند که در ده روز اخیر گوسفندان و گاوهای زیادی را از روستاها تابعه این شهرستان به سرقت برده و با توجه به افزایش قیمت احشام  آنها را به شهرهای همجوار برده و با قیمت کمتر به فروش می رسانند.
دامداران و کشاورزان  از مظلوم ترین اقشار  و مردمی که بعضی از آنها  همه دست رنج عمرشان چندتا گوسفند و گاو می باشد متاسفانه کل سرمایه زندگی خود را پس از بیدار شدن  توسط دزدان احشام  برباد رفته می بینند .
یکی از روستایان در گفتگو با خبرنگار سارال خبر گفت : شب‌ها در روستا خواب نداریم زیرا هراس داریم که سارقان به دنبال سرقت گوسفندان باشند.
وی در ادامه افزود : اخیراً نحوه سرقت احشام در روستاها تغییر یافته است و سارقان با شگردهای خاصی به سرقت این احشام بی زبان می‌پردازند.
يكي دیگر از دامداران در مصاحبه با سارال خبر گفت : دامداري ما سنتي است و روش هاي جديد در اينجا پاسخگو نيست. در اين شرايط نيز متأسفانه امنيت براي دامداری مناسب نیست.
مهم‌ترین علت افزایش دزدی دام در منطقه ضعف پاسگاه‌های نیروی انتظامی است، و پاسگاه‌های نیروی انتظامی به‌ویژه مناطق محروم به علت نبود امکانات مانند نبود تجهیزات، کمبود نیروی انسانی متخصص و نبود وسایل نقیله مناسب با مشکلات فراوانی در برقراری امنیت روبه‌رو هستند.
اين موارد بيانگر اين نكته است كه در شرايط حاضر دستگاه قضايي بايد برخورد قاطعانه تري با موارد دستگير شده داشته باشد تا افراد فرصت طلب به خود اين شهامت را ندهند تا با ثمره ماه ها تلاش و كوشش كشاورزان و دامداران  بازي كنند. هر چند در موارد بسيار فراوان نيروي انتظامي شهرستان با خاطيان برخورد كرده است اما در صدور احكام در مورد اين سارقان نيز لازم است شدت عمل بيشتري اعمال شود.
از طرفي برگزاري دوره هاي آموزشي پيشگري از سرقت احشام براي كشاورزان از طرف نيروي انتظامي و اداره ترويج جهاد كشاورزي ضروري به نظر مي رسد. كاري كه در بسياري از شهرهاي كشور صورت مي گيرد. با انجام اين كارگاههاي آموزشي تا حد زيادي مي توان از سرقت احشام توسط سودجويان كاست.
نکته قابل تذکر برای روستاییان اینکه قبل از انجام هر عملی پیشگیری اصلی‌ترین عامل در جلوگیری از سرقت است که در این راستا محکم کردن درب‌های محل نگهداری دام‌ها، هوشیاری کافی در شب‌ها، تعامل با دهیار و شورای اسلامی روستاها و ارتباط و تعامل با پلیس در مواقع اضطراری و شناسایی افراد ناشناس و کسانی که برای فروش اجناس به روستاها می‌آیند از مواردی است که می‌تواند در راستای جلوگیری از سرقت احشام مفید باشد./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.