سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

25درصد از کودکان زوجين مبتلا به تالاسمي مينور مبتلا به تالاسمي ماژور مي شوند

عضو هيئت علمي گروه هماتولوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت :‌25 درصد از کودکان زوجين مبتلا به تالاسمي مينور مبتلا به تالاسمي ماژور مي شوند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهددکتر علي قاسمي با اشاره به اينکه بيماري تالاسمي نوعي بيماري ژنتيکي است که از والدين به جنين منقل مي شود اظهار داشت :‌ابتلا به تالاسمي مينور در والدين موجب تولد 25 درصد از کودکان مبتلا به تالاسمي ماژور و 50 درصد از کودکان به تالاسمي مينور مي شوند .

وي با اشاره به اينکه در بيماران مبتلا به تالاسمي ماژور ، زنجيره هموگلوبين به طور طبيعي انجام نمي شود و طول عمر هموگلوبين در اين بيماران کمتر از افراد سالم است اظهار داشت :‌به منظور تامين هموگلوبين مورد نياز لازم است که اين بيماران با توجه به سن و وزنشان هر دو هفته تا يک ماه دريافت خون داشته باشند .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه يک فرد عادي سالم در روز دو ميلي گرم جذب آهن دارد تصريح کرد :‌با هر واحد تزريق خون به بيماران تالاسمي 250 ميلي گرم آهن وارد بدن مي شود که اگر بيمار به طور ماهانه خون دريافت کند به طور متوسط اين ميزان به 16 ميلي گرم در روز مي رسد که خيلي بيشتر از نياز طبيعي بدنش مي باشد .

دکتر علي قاسمي افزود :‌افزايش بار آهن در بدن موجب بروز عوارض جدي بر روي قلب ، کبد ، کليه ، افزايش رنگدانه هاي پوستي و تجمع در غدد دروني بدن شود که براي پيشگيري از اين مشکلات بيماران بايد داروهاي تزريق و يا خوراکي با تجويز پزشک مصرف کنند .

وي با اشاره به اينکه داروي تزريقي دسفرال بهترين راه درماني و پيشگيري از بروز عوارض بار اضافي آهن در اين بيماران به شمار مي رود گفت :‌اين دارو بايد در هفته 5 شب و در هر بار مصرف به مدت هشت الي 12 ساعت از طريق سوزن و پمپ که زير جلد پوستي بيمار قرار گرفته تزريق شود .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه بيماران مبتلا به تالاسمي براي بررسي ميزان تجمع آهن در بدن و يا تشخيص آسيب به کبد و قلب بايد تحت بررسي هاي MRI قرار بگيرند اظهار داشت :‌در حال حاضر بيماران براي انجام MRI  قلب رايگان به تهران ارجاع داده مي شوند که با توجه به وجود پيشرفته ترين دستگاه MRI در بيمارستان قائم (عج) ،در صورت فراهم شدن امکانات لازم و زير پوشش قرار دادن سازمانهاي بيمه گر اين امر در مشهد نيز فراهم مي شود .

دکتر علي قاسمي خاطر نشان کرد :‌ کافي نبودن آمپول دسفرال و پمپ تزريق از جمله مشکلات بيماران تالاسمي به شمار مي رود .

وي در خصوص اقدامات و راهکارهاي پيشگيرانه اين بيماري اظهار داشت :‌در حال حاضر برنامه پيشگيري از تالاسمي از پايين ترين سطح و از زمان آزمايش هاي ازدواج صورت مي گيرد و در صورت ابتلا زوجين به تالاسمي زير پوشش برنامه هاي مشاوره اي قرار مي گيرند و در صورت نياز به کميته علمي تالاسمي استان که شامل 10 عضو هيئت علمي هماتولوژيست و ژنتيک است معرفي مي شوند .

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت :‌پس از بررسي کميته علمي تالاسمي استان در صورت نياز زوجين براي انجام آزمايش هاي ژنتيک  قبل و در حين بارداري به آزمايشگاه بيمارستان قائم (عج) معرفي ميشوند/س 

 

برچسب ها: کودکان ، زوجین ، مبتلا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
سلام من ونامزدم هردوتالاسمی مینورداریم خواستم بپرسم بایدچه کارکنیم که بچه سالم داشته باشیم ایابارداری برای همسرم مشکل افرین نیست لطفاراهنمای کنیدبایدچکارکنم باتشکر