سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از تصویب قطعنامه استقلال بحرین تا افتتاح اولین فرستنده تلویزیونی جهان

میلاد «امام محمدباقر»(ع)، اعدام دکتر «حشمت» از یاران میرزا کوچک خان جنگلی، تصویب قطعنامه استقلال بحرین، افتتاح اولین فرستنده تلویزیونی جهان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 21 اردیبهشت 1392 خورشیدی برابر با 1 رجب 1434 هجری و 11 می 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

میلاد «امام محمدباقر»(ع) بنا به روایتی (57 ق)

بنا به روایتی حضرت امام محمدباقر (ع) در اول رجب سال 57 قدر مدینه به دنیا آمد. آن حضرت را باقر لقب دادند که به معنای شکافندهٔ علوم است، زیرا آن بزرگوار مشکلات و پیچیدگی‌های علمیِ عصرِ خود را با دقت و ظرافتِ خاصی تجزیه و تحلیل می‌کرد. در دوران امامت آن حضرت، از سال 96 ق که مقارن با سال‌های پایانی حکومت جور بنی‌امیه و ضعف آن بود، فرصتی فراهم شد تا آن بزرگوار به تقویت بنیان‌های فکری و فرهنگی مسلمانان بپردازد. در این زمان و همچنین در دوران امامت فرزندش امام جعفر صادق (ع) بسیاری از علوم شکوفا شد و شاگردان آن دو بزرگوار، برخی از علوم را گسترش داده، علوم جدیدی را نیز ابداع کردند.

امام محمدباقر (ع) بر اثر سلطهٔ حکومتِ طاغوت، از نظر سیاسی مُنزوی بود و اعتراضات او به صورت یک نهضت سیاسی همه جانبه به سرنگونی رژیم بنی‌امیه نیان جامید. ایشان که دریافته بود فرهنگ تشیع در انزوا قرار گرفته و زیر چکمهٔ جلاّدان اُموی، بی‌رَمَق مانده است، دست به یک انقلاب وسیع فرهنگی زد و با تشکیل حوزهٔ علمیه و تربیت شاگردان برجسته، فقه آل محمد (ص) و خط فکری تشیُّع را آشکار ساخت. پس از آن حضرت (ع) فرزند برومندشان، حضرت امام جعفر صادق (ع)، با تشکیل حوزهٔ علمیه با چهار هزار نفر شاگرد، آن حرکت و نهضت فرهنگی را غنای بیشتری بخشید.

پیوستن رسمی اروپای غربی به آمریکا در تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (1359 ش)

به دنبال واقعه فتح لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام در 13 آبان 1358 و پس از شکست طرح تحریم اقتصادی ایران از طریق سازمان ملل به دلیل وِتوی یکی از اعضای شورای امنیت، برخی از کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که از امضای قراردادهای جدید با جمهوری اسلامی خودداری نموده و ایران را تحت فشار قرار دهند. این تصمیم بازار مشترک اروپا از آنجایی که برای حمایت از آمریکا و محکوم کردن مسأله گروگان‌گیری انجام می‌گرفت، حالتی سمبولیک و سیاسی داشت و از بار اقتصادی غالبی برخوردار نبود. بدین ترتیب پس از پایان مهلت آزادسازی گروگان‌ها و لاینحل ماندن این مسأله، جامعه اقتصادی اروپا به طور رسمی، تحریم اقتصادی ایران را اعلام نمودند.

این اقدام در حالی انجام می‌گرفت که در اعلامیه مشترک کنفرانس 9 کشور اروپایی تنها هدف از این اقدام، تسریع در آزادی گروگان‌ها عنوان شده بود؛ اما با گسترش این تحریم از سوی کشورهای غربی، اقتصاد داخلی آنان نیز دچار رکود و تورم شد. در طول هشت سال دفاع مقدس، آمریکا و کشورهای بازار مشترک اروپا، ایران را در تنگنا قرار داده و از معامله مستقیم خودداری می‌کردند. لیکن رفته رفته، کشورهای اروپایی دریافتند که فشار آمریکا به ایران نه تنها به نفع آنها نیست بلکه منافع آنان را فدای مطامع آمریکا خواهد ساخت.

رحلت «نُعمان بن محمد» از علمای شیعهٔ آفریقا (363 ق)

ابوحنیفه نُعمان بن محمد بن منصور از علما و فقهای مشهور آفریقاست که در شعر، لغت، تاریخ، فقه، تفسیر و علوم قرآنی، بسیار متبحر بود. وی در ابتدا مذهب مالکی داشت و سپس هدایت یافته، امامی مذهب گردید، به همین جهت به ابوحنیفهٔ شیعه شهرت دارد. ابوحنیفه مدتی در دستگاه خلفای فاطمی مصر به قضاوت در آن دیار نشست و به قاضی نُعمان مصری نیز معروف شد. دَعائمُ الاسلام، اختلاف اصول المذاهب و مُختَصرُ الاثار از اوست. وفات نعمان بن محمد در مصر واقع گشت.

اعدام دکتر «حشمت» از یاران میرزا کوچک خان جنگلی به دستور تیمور تاش حاکم گیلان (1298 ش)

دکتر ابراهیم حشمت الاطباء، یکی از مردان آزاده، خدمتگزار و نیک نامی بود که در جنبش مشروطیت از مجاهدین صدیق و در قیام جنگل از سران فداکار و نزدیک به میرزا کوچک خان جنگلی بود. وی در جریان نهضت جنگل، به واسطه خدمات پزشکی‌اش، محبوبیت زیادی در لاهیجان کسب کرده بود و در آنجا یک گروه چند صد نفری به نام نظام ملی گرد آورده بود. وی پس از مدت‌ها که به همراه نهضت جنگل مشغول مبارزه بود، از جانب مقامات نظامی دولت، به تسلیم دعوت شد. مقامات نظامی برای دکتر امان نامه‌ای در پشت جلد قرآن نوشتند و برای او ارسال کردند.

دکتر حشمت نیز که به مبانی دینی ایمان داشت، سوگند مقامات نظامی را باور کرد و به همراه 270 نفر از مجاهدین تحت فرمانش، خود را به قزاقان تسلیم نمود اما بدرفتاری فرماندهان نظامی، در همان لحظات اولیه، دکتر را متوجه اشتباهش نمود. پس از مدت کوتاهی جلسه محاکمه نظامی ترتیب داده شد و بدون اینکه حق دفاعی برای دکتر حشمت قائل شوند، حکمی را که از پیش انشا نموده، قرائت و دکتر را به اعدام محکوم ساختند. سرانجام دکتر حشمت در روز 21 اردیبهشت 1298 ش برابر با یازدهم شعبان 1337 قدر رشت به دار آویخته شد و در همان شهر مدفون گردید.

رحلت عالم بزرگ و فقیه جلیل «محقق خوانساری» (1099 ق)

آقا حسین بن جمال‌الدین محمد خوانساری، معروف به محقق خوانساری عالمی عامل، فقیهی کامل، محدثی فاضل، اصولی، رجالی، حکیم و متکلم قرن یازده است. این شخصیت برجستهٔ جهان اسلام جامع معقول و منقول بود و به علامه، فَریدُ الدَّهر، استادُ الحُکماءِ و المُتِکلِّمین و مربی الفُقها و المحدثین مشهور است. ایشان در هر یک از دروس معقول و منقول تدریس می‌کرد، به همین جهت به استاد الکُلِّ فی الکُلّ معروف بود. محقق خوانساری در نوجوانی جهت تحصیل به اصفهان عزیمت نمود و در حلقهٔ درس اساتید زمان همچون: میرفندرسکی، علامه محمدتقی مجلسی اول و محقق سبزواری قرار گرفت. وی در اندک زمانی به مقام بالای علمی دست یافت و علمش بر همگان مسلّم گردید. از آن پس به تدریس پرداخت و شاگردان کم نظیری همانند سید نعمت اللَّه جزایری، شیخ جعفر قاضی، ملامیرزا شیروانی و آقا جمال خوانساری (فرزندش) را پرورش داد. همچنین ترجمهٔ صحیفهٔ سجادیه، الجبر و الاختیار، حاشیهٔ الهیّات شفا و... از آثار این عالم فرهیخته می‌باشند. محقق خوانساری سرانجام در هشتاد و دو سالگی در اصفهان به دیدار معبود شتافت و در قبرستان تخت فولاد به خاک سپرده شد. به دستور شاه سلیمانِ صفوی، قبّه ای عالی بر مرقد او بنا کردند که زیارتگاه دوستداران می‌باشد.

وفات «رشیدالدین صوری» گیاه شناس و طبیب برجستهٔ مسلمان (639 ق)

رشید الدین ابومنصور بن علی صوری، گیاه‌شناس و طبیب مشهور، در سال 573 ق، در صور واقع در لبنان کنونی و در خاندانی اصیل به دنیا آمد و در جوانی برای کسب علم به سرزمین‌های متعدد سفر کرد. آن چه در روش علمی ابن صوری جلب نظر می‌کند، توجه دقیق او به مطالعهٔ گیاهان دارویی است و همین ویژگی، از او یک محقق برجسته ساخته است به طوری که برخی از محققان، رشید الدین صوری را بنیان گذار گیاه‌شناسی نوین دانسته‌اند. مهم‌ترین اثر ابن صوری، کتابی دربارهٔ گیاهان، همراه با تصاویر آن‌ها است. از این کتاب به عنوان دایرة‌المعارف مُصوَّر علم گیاه‌شناسی یاد می‌شود.

تولد «سالوادور دالی» نقاش معروف و معاصر اسپانیایی (1904 م)

سالوادور دالی، نقاش و هنرمند اسپانیایی در یازدهم مه 1904 مدر بارسلون اسپانیا به دنیا آمد. وی از دوران نوجوانی به دنیای نقاشی وارد شد و آموزش‌های اولیه را در مدرسه هنرهای زیبای مادرید پشت سر گذاشت. وی در آغاز به شیوه کوبیسم نقاشی می‌کرد ولی در سال 1929 م به مکتب سور آلیسم پیوست که بر اساس آن، تخیلات نقاش، آزاد و بی‌قید و بدون دخالت عقل ارائه می‌شوند. هم‌چنین در مکتب سور آلیسم که به معنی سبک نگارش و نقاشی فوق واقعیت یا تخیلی است، مرز واقعیت‌های عینی شکسته می‌شود. تفاوت سبک نقاشی سور آلیستی با کوبیسم این است که در مکتب کوبیسم، تخیلات نقاش به صورت اشکال هندسی یا مکعبی به روی تابلو می‌آید، در حالی که در مکتب سور آلیسم، تخیلات نقاش در قالبی که به واقعیت نزدیک‌تر است به تصویر کشیده می‌شود.

سالوادور دالی که علاوه بر نقاشی، آثار متعددی هم درباره مکاتب نقاشی دارد، برای تشریح مکتب سور آلیسم در نقاشی، از اصطلاحات روان‌شناسی و روان‌کاوی استفاده می‌کرد و بر این اعتقاد بود که نقاش سور آلیست آنچه را که در ضمیر ناخودآگاه انسان وجود دارد به تصویر می‌کشد. به بیان دیگر، تابلوهای سور آلیستی کم و بیش شبیه اشکال و تصاویر غیرعقلانی و نامنظمی است که انسان در خواب می‌بیند. از دالی آثار فراوانی برجای مانده که ثبات حافظه، دالی و گالا و مرد نامرئی، شهرتی بسزا دارند. سالوادور دالی سرانجام در ژانویه 1989 مدر نهایت شهرت در 85 سالگی درگذشت.

تصویب قطعنامه استقلال بحرین در شورای امنیت سازمان ملل متحد (1970 م)

کشور امیرنشین بحرین با 694 کیلومتر مربع وسعت در جنوب غربی آسیا، به صورت جزایری در جنوب خلیج فارس واقع شده و فاصله کمی تا سواحل قطر و عربستان سعودی دارد. سرزمین بحرین چندین بار بین دولت‌های بزرگ دست به دست شده و تحت نظر حکومت‌های ساسانیان، پرتغال، صفویان و نیز امرای محلی بود. در سال 1820 محاکم وقت بحرین پیمانی با دولت انگلیس منعقد کرد که سرانجام در 1914، بحرین به کلی تحت‌الحمایه انگلستان گردید. از آن زمان دولت (شاهنشاهی) ایران همواره بر حاکمیت انگلستان بر بحرین اعتراض داشته و آن را جزء لاینفک خاک ایران می‌شمرده است. سرانجام ایران در سال 1971 مراجعه به آرای عمومی با نظارت سازمان ملل را پذیرفت و در نتیجه رأی‌گیری، بحرین به استقلال دست یافت و به عضویت سازمان ملل رسید.

نبرد نیروهای فرانسه و انگلستان با آلمان در جریان جنگ جهانی دوم (1940 م)

با آغاز جنگ جهانی دوم و حمله نیروهای آلمان به کشورهای مجاور، هیتلر تصمیم گرفت تا با حمله به منطقه غرب، کشورهای بلژیک، هلند و لوکزامبورگ را به تصرف خود درآورد. با حمله آلمان به این سه کشور در دهم مه 1940 م، نیروهای متحد فرانسه و انگلیس برای حمایت از کشور بلژیک وارد این کشور شدند. دفاع از این کشور به موجب قراردادی صورت گرفت که میان انگلیس و فرانسه تصریح شده بود؛ اما با وجود اتحاد فرانسه و انگلیس، قوای آلمان نازی نه تنها ارتش بلژیک، بلکه نیروهای انگلیس و فرانسه را نیز شکست دادند و سرانجام بلژیک را اشغال کردند.

تشکیل کشور «لوکزامبورگ» در اروپای غربی (1867 م)

کشور لوکزامبورگ که نام اصلی آن، «لوتسلبورگ» می‌باشد در قرن دهم میلادی پدید آمد و به عنوان یکی از توابع امپراتوری عظیم روم شکل گرفت و تا قرن پانزدهم ادامه یافت. این دوک‌نشین در اواخر این قرن جزئی از هلند گردید و بر اساس مصوبه کنگره ویِن به اتحادیه آلمان ملحق گردید و تا اواسط قرن نوزدهم بین دولت‌های قدرتمند اروپا رد و بدل می‌گردید. در نهایت، در جریان کنفرانس لندن در 11 ماه مه 1867 م نمایندگان فرانسه، انگلستان و پروس مقرر داشتند که لوکزامبورگ به عنوان یک کشور مستقل در عرصه بین‌الملل مطرح گردد. این کشور در جریان جنگ‌های جهانی اول و دوم بی‌طرف بود اما در هر دو جنگ توسط آلمان‌ها اشغال شد. کشور لوکزامبورگ با بیش از 2500 کیلومتر مربع مساحت در همسایگی آلمان، فرانسه و بلژیک قرار دارد و در اکثر سازمان‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی و اروپایی عضویت دارد.

افتتاح اولین فرستنده تلویزیونی جهان در برلین (1935 م)

تلویزیون سامانه‌ای ارتباطی برای پخش و دریافت تصاویر متحرک و صداها از مسافتی دور است. همچنین دستگاه گیرنده در این سامانه، دستگاه تلویزیون نام دارد. امروزه در ایران، به مجموعه فراهم کننده و پخش کننده برنامه‌های تلویزیونی، سیما گفته می‌شود. واژه تلویزیون که از زبان فرانسوی به فارسی راه یافته خود واژه ای دورگه است که بخش نخست آن از واژه یونانی تله- (دور) و بخش دوم آن از واژه لاتین ویزیو (دید) گرفته شده است.

با اینکه در بیشتر زبان‌ها همین واژه تلویزیون (البته با تلفظ‌های بسیار گوناگون) به کار می‌رود برخی زبان‌ها واژه‌های خود را برای این مفهوم دارند. برای نمونه در زبان آلمانی برای تلویزیون همیشه واژه Fernsehen به کار برده می‌شود که معنی واژگانی آن «دو ردید» است. یا در زبان ژرمنی نیدرساکسنی به تلویزیون Kiekschapp می‌گویند که معنی لغوی آن «نگرش» است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.