سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ آیا اجازه می دهید دیگران از شما پیروی کنند!؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۷۴۷۶ سوره فرقان

وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا ﴿۷۴﴾ أُوْلَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَ يُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَ سَلَامًا ﴿۷۵﴾ خَالِدِينَ فِيهَا حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقَامًا ﴿۷۶﴾

و کسانی هستند که می‌گویند پروردگارا به ما از همسران و فرزندانمان آن ده که مایه روشنی چشمان [ما] باشد و ما را پیشوای پرهیزگاران گردان (۷۴) اینانند که به پاس آنکه صبر کردند غرفه [های بهشت را] پاداش خواهند یافت و در آنجا با سلام و درود مواجه خواهند شد (۷۵) در آنجا جاودانه خواهند ماند چه خوش قرارگاه و مقامی (۷۶)

اما دعای بندگان رحمان در پیشگاه خداوند خویش این است که خدایا ما را فرزندانی عطا فرما که نور دیدهٔ ما باشند و ما را آن چنان به اوصاف انسانی از پاکی و گشاده رویی و رحمت و شفقت و شوق به خدمت بیار ای که انسان های با اخلاص و نیکوکار بتوانند ما را «امام» یعنی سرمشق زندگی خود کنند.

چنین بندگانی را در عالی‌ترین درجات بهشت حجره ای و غرفه ای خاص خواهد بود که همه وجود است و خوبی و زیبایی است و عدم که سرچشمه همه نقصان‌ها و زشتی‌هاست در آن حجره راه ندارند و به تعبیر نظامی:

گفتی از آن حجره که پرداختند      رختِ عدم در عدم انداختند

این حجره نامتناهی پاداش شکیبایی و پایداری آن بندگان است در آن سختی‌ها که برای کسب فضایل و کمالات و صیقل خوردن آیینه دل ضروری است.

در این حجره ایشان را با والاترین درودها و سلام‌ها خوش آمد خواهند گفت و گرامی خواهند داشت و در آن غرفهٔ هستی آباد تا ابد بر تخت سعادت تکیه خواهند زد.

دعاهای ارزنده و متعالی در ادب دینی جهان بسیار است اما شاید بهترین و کاربردی‌ترین آنها دعایی است که در این قطعه آمده است بدین مضمون که:

«خدایا ما را چنان خُلق و خو و رفتاری عطا کن که انسان‌های پرهیزگار و حق پرست بتوانند ما را سرمشق زندگی خود قرار دهند».

درحلقه خطاطان اگر خطاطی را به حسن خط ستایش کنند می‌پرسند آیا می‌توان از روی خط او مشق کرد؟ و این سؤال را هر انسان صادقی از خویشتن بکند که آیا زندگی من می‌تواند سرمشق طالبان کمال و جویندگان حقیقت باشد؟

و آیا من راضی هستم که دیگران از من پیروی کنند و اگر پاسخ به این سؤال منفی است بر آدمی واجب است که در اندیشه‌ها و رفتارهای خود از نو بنگرد و آنچه صواب نمی‌بیند اصلاح کند تا شایسته پیروی گردد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.