سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف يک قاره جديد زير آب + فیلم

محققان ژاپني و برزيلي قاره گمشده اي را در اعماق اقيانوس اطلس و نزديکي ساحل برزيل کشف کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ اين محققان مي گويند تکه اي از يک قاره را پيدا کرده اند که پيش از جدا شدن قاره هاي آمريکا، آفريقا، اروپا و ديگر قاره ها از هم وجود داشت.

اين گروه کار تحقيقاتي خود را از شهر کيپ تاون در آفريقاي جنوبي و با هدف بررسي حيات زير آبي در اقيانوس اطلس شروع کردند ولي با بالا آمدن بخش هايي از تکه هايي از بخشي موسوم به  ريو گراند ِاِلِويشن (Rio Grande Elevation )که در هزار و پانصد کيلومتري ريودوژانيرو قرار داشت و حدود پنج هزار متر از سطح ديگر بخش هاي اقيانوس بالاتر بود، دانشمندان شگفت زده شدند زيرا قطعات سنگي از کف اقيانوس بيرون آورده شد که نمونه هاي آن را مي توان فقط در سطح خشکي ها ديد.

هيروشي کيتازاتو از گروه علمي که معتقد است اين قاره تازه را يافته مي گويد گرانيت، ترکيب تشکيل دهنده قاره هاست و اين گرانيت نيز در اعماق اين محيط آبي يافت شده است. معمولا، اعماق دريا را سنگ هاي بازالتي تشکيل مي دهند که نوعي سنگ آتشفشاني است. پيشتر شاهد وجود سنگ هاي گرانيتي در اعماق دريا نبوده ايم.

وي گفت حدود صد ميليون سال پيش، قاره هاي آمريکاي جنوبي و آفريقا به هم پيوسته بودند که قاره گوندوانا (Gondwana) را تشکيل مي دادند. بعدها اين قاره ها از هم جدا شدند و احتمالا اين نيز بخشي شکسته شده از اين قاره ها باشد.

روبرتو ونتورا ديگر عضو اين گروه علمي مي گويد زماني که اين سنگ ها به سطح آورده شدند، شگفتي اول اين بود که اين سنگ ها در اينجا چه مي کنند؛ ما بررسي هاي زمين شناسي و ساختار شيميايي اين سنگ ها را انجام داديم و باور ما بر اين است که اين سطح، با آب هاي کم عمق،  چگالي کمتري در مقايسه با ديگر سطوح اقيانوسي دارند. از اين رو باور ما بر اين است که ما يک صحفه قاره اي ديگر را پيدا کرده ايم.

کشف اين قاره مي تواند بخشي از معماي قاره پانگه آ، تنها قاره اي باشد که به باور دانشمندان پيش از وجود قاره هاي فعلي وجود داشت و بعد به قطعات ديگر تبديل شد. فرضيه فعلي دانشمندان اين است که اين قاره، بخشي شکسته شده از قاره گوندوانا است که شامل عمده قاره هاي نيمکره جنوبي است که در زير آب هاي اقيانوس اطلس قرار گرفت.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.