سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در جبهه مخالفان "اسد" چه مي‌گذرد؟/ هسته داخلي معارضان در آستانه فروپاشي

درگیری در بین گروه‌های مخالف دولت سوریه، موجب نگرانی کسانی(غرب و اسرائيل) شده است که خواستار خروج بشار اسد از قدرت هستند. اختلافات دروني مخالفان بر سر مسائل، نشان می‌دهد که درگیری مجدد در بین آنها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال پست" در مقاله‌ای به قلم "دنیل آر. دپتریس" می‌نویسد: شاید دنیا روی درگيري ميان مخالفان و بشار اسد تمرکز کرده باشد اما در سوریه، جنگ دیگری به همان اندازه مهم، در جریان است. با اینکه به نظر می‌رسد بسیاری آن را نادیده گرفته و يا تلاش مي کنند بي اهميت جلوه دهند اما جنگ دیگر، جنگ در هسته مخالفان سوریه است که در حال فروپاشي اين جبهه از درون است.

 در حالیکه مخالفان دولت سوریه همچنان به کشتار ادامه می‌دهند، جنگ داخلي بر سر منابع طبیعی میادین شرقی سوریه و نحوه تقسيم آنها ميان اين گروه درگرفته است.


*** مخالفان اسد بر سر مسائل بسیار مهم، دچار اختلاف گسترده اي شده‌اند
هر قدر هم که مخالفان نظامی سوریه بخواهند خود را به عنوان یک گروه منضبط و منسجم علیه نظام سوريه نشان دهند، اما نزاع بر سر نفت، در روستای کوچکی به نام «المسرب» واقع در استان «دیرالزور» ـــ از قرار معلوم، بین گروه‌های شورشی رقیب ــ تا به امروز، روشن‌ترین توضیحی است که نشان می‌دهد مخالفان اسد دچار اختلافات عميقي شده‌اند. سوال اینجا است که فرض محال اگر نظام سوريه سقوط کند، اين کشور چگونه اداره خواهد شد؟ بدست چنين گروههايي؟!



*** درگیری مجدد مخالفان سوريه با یکدیگر، اجتناب ناپذیر خواهد بود
طبق گزارش «سیریا کامنت» که متعلق به «جاشوا لندیس»، محقق سوریایی در دانشگاه اوکلاهاما است، «المسرب» نمونه‌ای است که موجب نگرانی افرادی می‌شود که خواستار خروج بشار اسد از قدرت هستند. به علاوه، با توجه به طبیعت سرکش مخالفان مسلح از همان روزهای نخست ناآرامی‌ها در تابستان 2011، تکرار این اتفاق، اجتناب ناپذیر خواهد بود.


*** درگیری بر سر یک تانکر حامل نفت
در حالیکه زنجیره دقیق حوادث هنوز به طور دقیق، مشخص نیست، گفته می‌شود که درگیری در «المسرب»، به خاطر نزاع بر سر یک تانکر حامل نفت آغاز شده است. قبیله بزرگ منطقه به نام «الصف»، از سوی جبهه النصره، سازماني که با القاعده در عراق مرتبط است و سال گذشته از سوی آمریکا در لیست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت، متهم به خرید یک تانکر نفتی شده که از صاحبان اصلی آن ربوده شده است. هنگامیکه اعضای «جبهه نصره» و «الصف» به منظور حل و فصل این اختلاف، با یکدیگر دیدار می‌کنند، بین این دو گروه، درگیری رخ داده و منجر به مرگ رهبر گروه جبهه نصرت می‌شود.


*** حملات تلافی جویانه 50 نفر کشته در پی داشت
هنوز بر سر این که چرا این قبیله به رهبر گروه جبهه النصره شلیک کرده و وی را به قتل رساندند، اختلاف نظر وجود دارد. اعضای این قبیله مدعی شدند که جبهه نصره سعی داشت که آنها را با اسلحه تهدید کند؛ جبهه نصره نیز ادعا می‌کنند این قبیله آنها را فریب داده و در اقدامی پیشدستانه، فرمانده آنها را به قتل رسانده‌ است.

با این حال، آنچه که مسلم است، این است که جبهه نصره تصمیم گرفت تا  با انتقام، این کار را تلافی کند. حمله‌ای تمام عیار از سوی جبهه نصره، علیه این قبیله صورت گرفت که عواقب مخربی در بر داشت و موجب تخریب تعداد زیادی از خانه‌ها، به اسارت گرفته شدن مردم روستا و بی‌خانمان شدن تعداد زیادی از مردم شد. طبق گزارشات، 50 نفر در این درگیری کشته شدند که در نتیجه، به حمله‌ای تلافی جویانه این قبیله به مقر اصلی فرماندهی جبهه نصره در منطقه، منجر گردید.

*** قبایل شرقی سوریه، خود را برای بیرون راندن تروريستها از شهر‌ها و روستاهایشان، آماده می‌کنند
با اینکه گفتن این موضوع هنوز زود است، اما قبایل شرقی سوریه، خود را برای بیرون راندن گروه‌های افراطی از جمله جبهه نصره، از شهر‌ها و روستاهایشان، آماده و بسیج می‌کنند. خشونتی که در «المسرب» برخواسته است، بسیار به آنچه که 5 سال پیش در عراق اتفاق افتاد، یعنی زمانیکه قبایل استان عنبر در عراق، با هم متحد شدند تا نفوذ القاعده در آن بخش از کشور را محدود کنند، شباهت دارد.

در حالیکه رهبران کشورهای عربی و اروپایی همچنان در خصوص سوریه با یکدیگر گفت‌و گو و توطئه چيني می‌کنند، همگی می‌دانند که باید نگاه عمیق‌تری به آنچه که در داخل هسته مخالفان بشار اسد اتفاق می‌افتد، داشته باشند. متزلزل ساختن نظام بشار اسد، تا به امروز کار دشواری بوده است اما اگر گروه‌های مخالف نیز در سوریه  با هم درگیر شوند، این کار غيرممکن خواهد شد. 

انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.