سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ 

ارج نهادن به هنر معماری عامل افزایش بناهای ماندگار در کشور

رئیس شورای اسلامی مشهد بر ارج نهادن بیشتر به هنر معماری در افزایش بناهای ماندگار در کشور تاکید کرد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  عباس شیرمحمدی در خصوص ویژگی های یک بنای ماندگار گفت: این گونه بناها از حیث نما، استحکام و شکل هندسی ساختمان دارای شاخصه های متمایزی هستند که توجه بشر را به خود جذب کرده است.

 

وی ادامه داد: تزئینات معماری و حجم سازی در همه فضاها با بکارگیری سازه های قوی و استفاده از مصالح و تکنیک های روز از دیگر شاخصه های تمایز بناهای ماندگار است.

 

شیرمحمدی با بیان اینکه در گذشته حساسیت و دقت معماران و هنرمندان برای ایجاد اثری ماندگار بیشتر بوده، اظهار داشت: در این برهه از زمان نیز باید معماران با تحقیق و پژوهش بیشتر در خصوص ویژگی های معماری اسلامی – ایرانی به ایجاد بناهایی ماندگار تلاش کنند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در حال حاضر سازندگان ساختمان، به بهره وری بیشتر از بنا و سرعت در ساخت و ساز نسبت به زیبایی و داشتن نمایی هنری با شکل هندسی نمادین و یا مفهومی توجه بیشتری دارند که این خود باعث ایجاد شهری با ساختمان های لجام گسیخته شده است.

 

شیرمحمدی گفت: با توجه به اینکه معماری آثار قدیم نیز به طور کامل با زمان حال و کاربری های فعلی متناسب نیست، باید با تلفیق معماری سنتی و مدرن بر احیاء ارزش های تاریخی و فرهنگی کشورمان گام برداریم.

 

شیرمحمدی بناهایی همچون مسجد گوهرشاد با قدمت بیش از 700 سال را نمونه کاملی از ذوق و هنر ایرانی – اسلامی دانست و افزود: آرامگاه باغ نادری نیز از دیگر بناهای ماندگار کشورمان است که در معماری و ساخت آن ها نکات ظریفی بکار گرفته شده است و می تواند الگویی برای سازندگان ساختمان در کشورمان باشد.

 

 وی توجه و بهره وری بیشتر از ایده های پیشکسوتان هنرهای تجسمی و معماران زبردست را گامی موثر در ماندگار بناها دانست و اظهار امیدواری کرد: مسوولان و  نهاد های درگیر در امر ساخت و ساز باید بتوانند با ورود بیشتر هنرمندان و معماران در حوزه های ساخت و ساز ما را در داشتن شهری با نمای زیبا و بناهای برتر یاری کنند.

 

گفتنی است اولین کنفرانس ملی بنای ماندگار همزمان با برگزاری دومین جشنواره انتخاب بنای برتر در 25 اردیبهشت ماه سال جاری در مشهد با همکاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد برگزار می شود./س

 

 

برچسب ها: ارج ، نهادن ، به ، هنر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.