سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

مزیت ها و توانمندیهای ایران برای توسعه ترانزیت بالاست

معاون وزیر راه گفت: مزیت ها و توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ترانزیت بسیار زیاد است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، شهریار افندی زاده روز گذشته در هفتمین كنگره ملی مهندسی عمران در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: درآمد افزایی، ایجاد اشتغال، افزایش امنیت ملی و منطقه ای از جمله مزیت های توسعه ترانزیت در كشور محسوب می شود.

وی اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی مناسب كشور، ارتباط با كشورهای همسایه، وجود پنج هزار كیلومتر مرز خشكی و بیش از دو هزار و 400 كیلومتر مرز آبی و اتصال به آبهای آزاد، قرار گرفتن در مسیر كریدورهای مهم ترانزیتی از جمله توانمندیهایی هستند كه با ایجاد و توسعه زیرساخت ها و همچنین بازاریابی مناسب می توانند سهم ترانزیت كشور را افزایش دهند.

وی گفت: زیر ساخت های ترانزیت كشور در سالهای اخیر از جمله در بخش توسعه بنادر كشور، عضویت در سازمانهای بین المللی، توسعه پایانه های مرزی و علاقه مندی تجار به مسیر ایران رشد چشمگیری یافته است.

وی افزود: اقدامات مناسب صورت گرفته رشد ترانزیتی 70 درصدی را از سال 79 تا سال 91 بویژه در سه سال گذشته برای كشور رقم زده است.

افندی زاده اظهار داشت: ترانزیت كالا از سه میلیون تن كالا در سال 79 به 11 میلیون و 600 هزار تن در سال گذشته رسید كه رقم قابل توجهی است.

وی گفت: افزایش تنوع محصولات ترانزیتی در سال گذشته قابل مشاهده است.

وی بندر چابهار را از مهمترین بنادر كشور برشمرد و اعلام كرد: توسعه بندر چابهار و محور شرق از مهمترین پروژه های مهم در حال اجراست و نیازمند سرمایه گذاری خارجی و داخلی است.

وی افزود: ایجاد پسكرانه های حمل و نقلی مناسب همراه با توسعه محور شرق و توسعه حمل و نقل ریلی مسیر چابهار – زاهدان – مشهد می تواند چشم انداز مناسبی برای ایجاد یك بندر استراتژیك و نیز بالفعل سازی قابلیت ها و پتانسیل های محور شرق باشد.

هفتمین كنگره ملی مهندسی عمران با محور تامین منابع آب به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان با حضور محققان، دانشمندان و پژوهشگران عرصه عمران در تالار فردوسی این دانشگاه در حال برگزاری است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.