سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسولی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

کاندیداها نباید آرامش جامعه را برهم بزنند

یک حقوقدان گفت: كانديداهای رياست جمهوری می‌توانند برنامه‌های خود را اعلام كنند اما تكليف قانونی دارند كه آرامش عمومي جامعه را حفظ كنند.

محمد رسولی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، درباره نحوه رفتار قانونی نامزدهای انتخاباتی اظهار داشت: قانون اساسی در این باره جامع و كامل است، در اين قانون و نيز ساير مقررات مربوطه، ساز و كارهای خاصی درباره رفتارهای نامزدهای انتخاباتی در نظر گرفته شده است.

این حقوقدان ادامه داد: كانديدای رياست جمهوری می‌توانند برای خود تبليغ و برنامه‌های خود را اعلام كنند و مردم نيز با بررسی آنها حق كامل در انتخاب كردن دارند. اما هميشه هر حقی با تكليف همراه است. همه‌ كانديداهای رياست جمهوری تكليف قانونی دارند كه از هر نوع برهم زدن آرامش جامعه و تشويش افكار عمومی و يا خدای ناكرده بر هم زدن امنيت عمومی خودداری كنند.

وی افزود: به خطر انداختن امنيت عمومی و ملی جرم بسيار مهمی است كه حتی شروع به آن نيز می‌تواند تبعات بسيار بدی در پی داشته باشد. از بر هم زدن آرامش و امنيت عمومی جامعه همه‌ مردم با هر سليقه‌ خاص سياسی تنفر دارند. چرا كه همگان و كل جامعه از اين امر متضرر می‌شود و در وهله‌ اول يقينا خود مسببين زيان خواهند ديد.

رسولی تصریح کرد: ايران عزيز به آرامش و ثبات و پايداری امنيت نياز دارد. هر خير خواه ايران بايد در پی حفظ اين آرامش و امنيت ايران در دنيای طوفان زده‌ی امروز جهان باشد.

این حقوقدان درباره جايگاه شورای نگهبان در قانون اساسی اذعان داشت: شورای نگهبان يك نهاد كاملا قانونی است كه در اصول مختلف قانون اساسی از جمله در اصل‌های 4و91و92و93و99 قانون اساسی به آن پرداخته است. شبيه به اين نهاد در جاهای ديگر دنيا هم وجود دارد. ولی شورای نگهبان ما اين به نوعی كاملتر است.

وی با اشاره به نحوه اعتراض کاندیداها به عملكرد شورای نگهبان اظهار داشت: در نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی افراد دارای حقوق زيادی هستند و از جمله حق اعتراض قانونی و به روش قانونی به رد صلاحيت خود و تقاضای بررسی مجدد دارند.

رسولی گفت: به هيچ وجه حق انجام حركات ضد امنيتی ندارند و متناسب با جرم آنها يكی از مواد 498 الی 512 قانون مجازات اسلامی در خصوص آنها و برخورد با برهم زنندگان آرامش و امنيت جامعه قابل اعمال است. عموم مردم نيز از فردی كه در جايگاه كانديدای رياست جمهوری تمكين به قانون نكند تبری می‌جويند. لذا هر گونه ناآرام كردن انتخابات به ضرر همه و از جمله‌ به ضرر بازندگان انتخابات است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: انتخاباتولی ، قانون ، رس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.