محمود بازاري مديرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ايران، در گفتگو با
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اعلام اين خبر گفت: محصول کشمش يکي از اقلام مهم صادراتي بخش کشاورزي کشور مي باشد. عملکرد صادرات اين محصول طي سال 91 به ارزش 354 ميليون دلار بوده که نسبت به عملکرد سال 90، 18 درصد افزايش نشان مي دهد.
وي افزود: استان آذربايجان شرقي به عنوان يکي از استانهاي توليدي کشمش کشور واجد ظرفيت هاي مناسبي در صادرات کشمش است.
بازاري با بيان اين مطلب در ادامه گفت: يکي از مهمترين نيازمندي هاي اين محصول در راستاي ارتقاي سهم ايران در بازارهاي هدف، توجه به زيرساخت توليد، فرآوري، تفکيک برحسب اندازه و کيفيت و بسته بندي مناسب و متناسب با نيازهاي بازارهاي خارجي است.
در اين راستا، لازم است دستگاه هاي اجرايي ذيربط از جمله بانک مرکزي و شبکه بانکي کشور و سازمان صنايع کوچک و شهرک هاي صنعتي، نسبت به پيگيري منابع مالي مورد نياز در راستاي نوسازي و ارتقاي فرآيند توليدي_ صادراتي محصول تلاش نموده و همچنين کمک هاي لازم از سوي دولت به منظور ايجاد زيرساخت هاي نگهداري و توزيع اين کالا در بازارهاي هدف اقدام گردد.
مديرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ايران، در خصوص بازارهاي هدف صادراتي کشمش اظهار داشت: عمده ترين اين بازارها عبارتند از: روسيه، عمارات، آذربايجان، ترکيه و هندوستان، ضمن اينکه بخشي از کالاهاي توليدي کشور به کشورهاي اروپايي نظير آلمان، انگلستان و فرانسه صادر مي گردد.
وي در پايان هدف از برگزاري نشست ميز تخصصي صادراتي محصول کشمش در استان آذربايجان شرقي را بررسي مسائل و مشکلات صادراتي اين محصول عنوان کرد./س