سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیرکل سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان:

ایران می تواند رهبر فرهنگی آسیا باشد

دبیرکل سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان ( ایران- تاجیکستان و افغانستان) گفت: کشورهای آسیایی و شرقی حرف‌های گفتنی بسیاری با هم دارند که در این دنیای پرهیاهو و شلوغ باید با هم یکی باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دستاوردهای آتی این نشست، گفت: به نظر من برگزاری این مجمع یکی از کارهای بسیار بزرگ و ماندنی است که قطعا نتایج خوبی خواهد داشت. 
ایوبی با بیان اینکه جای برگزاری این اجلاس درتهران است، ادامه داد:ایران از نظر تجربه فرهنگی و تاریخی می‎تواند ادعا کند که درمیان کشورهای آسیایی محور وحدت شرق باشد. برگزاری اجلاس ابتکار خوبی بود و من به نتیجه آن بسیار خوشبینم و امیدوارم که این اجلاس ، پس از برگزاری و پایان نشست های جاری، فراموش نشود. 
دبیرکل سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان همچنین اظهار کرد: آرزوی من این است که دبیرخانه مشترکی برای اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای آسیایی تشکیل شود و این کشورها پروژه‌های فرهنگی مشترکی مانند برگزاری هفته‌های فرهنگی، فیلم‌های سینمایی و ... را آغاز کنند. حتی این کشورها می‎توانند یک اثر سمفونیک مشترک را با هم بسازند تا درنهایت آثاری تولید شود که نشان دهنده وحدت این کشورها باشد. 
وی درباره بهره‌گیری اعضای این مجمع از میراث تاریخی و فرهنگی قاره کهن نیز گفت: کشورهای آسیایی آن قدر میراث غنی، قوی، تاریخی و مشترک دارند که می‌تواند به عنوان یک گنجینه پایان ناپذیر در اختیار این مجمع برای برنامه‌های مشترک باشد. 
وی اضافه کرد: در قدم نخست، ما کشورهای آسیایی باید یکدیگر را بشناسیم و بعد خودمان را با زبان فرهنگ و هنر به جهان معرفی کنیم. 
ایوبی درباره نقش ایران در برگزاری این مجمع نیز اظهار کرد: ایران هم از جهت فرهنگی، هم از جهت تاریخی و امروز حتی از نظر هنری قلب آسیاست. ما در کدام کشور آسیایی سینمایی چنین قوی یا هنرهایی به این اندازه جالب توجه داریم و به همین دلیل ایران به حق می‌تواند رهبر فرهنگی آسیا باشد. 
دبیرکل سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان با اشاره به این نکته که دلیل جنگ سوء تفاهم و عدم شناخت است افزود: کسانی که یکدیگر را بشناسند و با هم گفت‌وگو کنند بعید است با هم بجنگند. کشورهای آسیایی نیز چنانچه یکدیگر را بشناسند، دشمنی و یا جنگ و نزاع نخواهند داشت. 
وی همچنین درباره جنبه‌های علمی و دانشگاهی این اجلاس گفت: بدون تردید نسل جوانی که عاشق دانستن است، به جای رفتن به دانشگاه‌های قدیمی غربی که حرف جدیدی برای گفتن ندارند، می‎تواند در کشورهای آسیایی منابع خوبی برای آموختن بیاید. 
اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD، سه‌شنبه و چهارشنبه 17 و 18 اردیبهشت‌ماه در هتل آزادی در حال برگزاری است.
 تاکنون 32 کشور آسیایی به عضویت این مجمع درآمده اند. /ص
 
برچسب ها: فرهنگی ، فارسی ، آسیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.