سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنبش عدم تعهد خواستار شد

پایبندی کشورها به تعهدات اصولی خود در نابودي كامل سلاح‌های شیمیایی

جنبش عدم تعهد طی صدور بیانیه‌ای از کشورها خواسته که به تعهدات اصولی خود در نابودي كامل سلاح‌های شیمیایی پايبند باشند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در این بیانیه؛ گروه عدم تعهد و چين با اشاره به سند نهایی سومین کنفرانس بازنگری اجرای کنوانسیون که طی روزهای 19 الی 31 فروردین ماه در هلند برگزار شده بود، خواستار خلع سلاح كامل و همه جانبه سلاح های کشتارجمعی شدند و راه رسیدن به این هدف جهانی را اجراي غيرتبعيض آميز تمام مفاد كنوانسيون منع سلاح‌هاي شيميايي دانستند.

در این بیانیه، که کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دایم کشورمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی آن‌ را قرائت کرد، بار دیگر از اینکه کشورهای دارنده سلاح های شیمیایی نتوانسته‌اند به تعهدات خود در امحاء کامل  ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود تا ضرب الاجل تعیین شده برای این منظور یعنی 29 آوریل 2012 (10 اردیبهشت 1391) عمل کنند، ابراز نگرانی جدی شده و از کشورها خواسته شده است که به تعهدات اصولی خود در نابودي كامل اين سلاح ها پايبند باشند.  

در اين بيانيه، بر موضوع «جهانشمولی» کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی تاکید شده است و از تمامی غیراعضاء خواسته شده است که هر چه سریع تر و بدون پیش شرط به آن بپیوندند.   

اجراي كامل، موثر و غیرتبعیض آمیز مفاد كنوانسيون در خصوص تجارت و همكاري بين‌المللي  بين كشورهاي عضو و حذف کنترل‌ها و محدودیت‌های صادراتی بین اعضاء و ایجاد برنامه اقدام برای اجرای کامل مفاد ماده 11 کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در خصوص افزایش همکاری‌های بین‌المللی بین کشورهای عضو از ديگر موضوعاتي بوده است كه در اين بيانيه مشترك از سوي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و چين بر آن تاكيد شده است.

در بخشي از اين بيانيه از راه اندازی شبکه بین‌المللی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که توسط کشورمان پیشنهاد شده است حمایت شده است.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است از موفقیت سومین کنفرانس بازنگری و تصویب سند نهایی آن با اجماع بین تمامی کشورهای عضو، نتیجه توجه به دیدگاه  و نگرانی‌های کشورهای مختلف، شفافیت و اتخاذ رویکرد همه جانبه در بررسی موضوعات بوده است و همین رویکرد نیز در عملی ساختن توصیه‌های سند نهایی در 5 سال آینده باید مورد توجه باشد.

 لازم به توضیح است که سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي (OPCW) پس از تصويب و لازم الاجرا شدن كنوانسيون منع سلاح‌هاي شيميايي (CWC ) در سال 1997 با هدف اجراي مفاد اين كنوانسيون در لاهه (هلند) ايجاد شد.

در حال حاضر 188 كشور عضو اين كنوانسيون هستند؛ رژیم جعلی صهیونیستی، میانمار، مصر، آنگولا، سوریه، سومالی، کره شمالی و کشور تازه تاسیس سودان جنوبی عضو این کنوانسیون نیستند.

این کنوانسیون در ميان كنوانسيون‌هاي خلع سلاحي در جهان، بيشترين تعداد اعضاء را دارا هستند. 

اين سازمان داراي يك شوراي اجرايي مرکب از 41 کشور است كه به همراه كنفرانس كشورهاي عضو(CSP)، مهمترين نهادهای تصميم‌گیر اين سازمان محسوب مي‌شوند.

جمهوري اسلامي ايران با توجه به اينكه اصلی‌ترین قرباني سلاح‌هاي شيميايي است، با بهره‌گيري از تجارب خود در اين زمينه و آگاهي از عواقب و خطرات اينگونه سلاح‌ها، در جريان تدوين، تصويب و لازم الاجرا شدن اين كنوانسيون و همچنين پس از ايجاد سازمان مربوطه، همواره نقش بسيار فعال و تعيين كننده‌اي در تحولات و روندهاي آن داشته و در حال حاضر نيز يكي از اعضاي فعال و تاثیرگذار شوراي اجرايي اين سازمان است.

خاطرنشان می‌شود هفتاد و دومین اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، دو هفته پس از پایان موفقیت آمیز سومین کنفرانس بازنگری اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی، از روز دوشنبه مورخ 16 اردیبهشت به مدت 3 روز در لاهه هلند برگزار  می شود.

هیئتی به سرپرستی کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دایم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در این اجلاس حضور دارد.
 
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.