سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمایت 365 چهره دانشگاهی از نامزدی ابوترابی در انتخابات ریاست جمهوری

365 نفر از چهره‌های دانشگاهی با انتشار بیانیه‌ای از کاندیداتوری محمدحسن ابوترابی‌فرد در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد؛ 365 نفر از چهره‌های دانشگاهی کشور با انتشار بیانیه‌ای از کاندیداتوری "محمدحسن ابوترابی‌فرد" در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحيم

وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْني‏ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْني‏ مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لي‏ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصيراً (سوره اسری- ایه 80)

استقلال، عزت و پیشرفت کشور و نیل به زندگی رضایتمندانه و عادلانه، همراه با امید و آسایش، حق هر ایرانی است که جز با حضور و مشارکت گسترده و فعال اقشار مختلف و بهره‌گیری از تمام استعدادها و سرمایه‌های انسانی و طبیعی میسر نمی‌شود. ملت بزرگ ایران که در تاریخ غرور آفرین انقلاب اسلامی توانسته‌اند همدلانه و آرمان‌گرایانه، همت والای خود را در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به منصه ظهور رسانند، شایسته آنند که آرمان‌های بلند خود را در سایه سار معنویت دینی و نظام جمهوری اسلامی عینیت بخشیده و به جامعه‌ای مستقل، آزاد، آباد و پیشرفته، برخوردار از رفاه و آرامش و امنیت، بر مدار توحید و انسانیت دست یابند. در این میدان، نقش دولتمردان در اتخاذ تدابیر عالمانه، همراه با مدیریت کارآمد در به‌کارگیری منابع و سرمایه های عظیم انسانیِ توانمند و صالح و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور، برای اداره با برنامه و شایسته امور مردم و کشور و حرکت به سوی وضعیت مطلوب، تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز است. مدیریت صالح، سالم و کارآمد شکوفا کننده استعدادهای سرشار و قابلیت‌های بی‌کران موجود در کشور می‌شود و بستر وحدت و وفاق ملی و حرکت سازنده و امیدبخش مردم را فراهم می‌سازد، همان‌گونه که سوء مدیریت به تعارض نیروها، تشدید چالش‌ها و هدر رفتن سرمایه‌ها و فرصت‌های ملی منجر می‌گردد.

نیاز ضروری کشور در شرایط خطیر کنونی، اتخاذ رویکردی همدلانه، مبتنی بر اعتماد و وحدت و پرهیز از روش‌ها و منش‌های افراطی و تفریطی است. اتخاذ این رویکرد بدون حضور دولتمردان صالح، صادق، خردورز، علم‌مدار، توانا، قانون‌گرا، مردمی و متعهد میسر نخواهد شد. دولتمردانی که با منش عقلانی، اخلاق مدار و صادقانه خود و به دور از ادعاهای اغواگرایانه، خود را وقف خدمت به مردم و کشور و پیشبرد اهداف جامعه اسلامی نمایند و پیشینه زندگی و عملکردشان گواه صادق و گویا بر این شایستگی و توانمندی باشد. این مدیران باید واجد شرایط و صلاحیت‌هایی باشند که در اوضاع و احوال کنونی، اعتماد گسترده مردم را برای واگذاری بار گران مسئولیت اجرایی کشور جلب نمایند. چنین مدیرانی با اتکاء واقعی و باورمندانه به صلاحیت و قدرت مردم، می‌توانند به عنوان الگوهای شایسته و صالح سیاسی و فرهنگی، پرچمدار پیشبرد جامعه به سوی افق‌های مطلوب و مظهر اعتماد و اراده ملی گردند و در این برهه حساس تاریخی، وحدت اقشار و اقوام مختلف مردم را در پهنه وسیع این سرزمین پرافتخار استحکام بخشند.

گزینش چنین دولتمردانی صالح، در ساختار سیاسی مردم‌سالاری دینی که محصول مبارک انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است، به دست مردم و با آراء آنان تحقق می‌یابد. اساساً فلسفه وجودی این ساختار مترقی، که بنیان سیاسی نظام جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد، ایجاد بستر مناسب برای رشد و تکامل همه‌جانبه جامعه، از طریق مشارکتِ مستمرِ واقعی، تعیین کننده و اثرگذار مردم می‌باشد. در این ساختار، سازوکار انتخابات برای برگزیدن کارگزاران سطوح عالی و اصلی مدیریت کلان کشور توسط عموم مردم، ایجاد گردیده است و علاوه بر آن نظارت بر حسن عملکرد و تداوم صلاحیت آنان نیز از طریق نمایندگان مردم و روندهای مختلف دیگر اعمال می‌گردد.

صحنه انتخابات صحنه بزرگ حضور و مشارکت آگاهانه، همدلانه، سازنده و فعالانه اقشار مختلف مردم و نخبگانی است که دل در گرو آینده‌ای بهتر دارند و خود را موظف و ملزم به اثرگذاری فعال در تعیین سرنوشت جامعه و بهبود و اصلاح آن می‌دانند. انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز با توجه به شرایط داخلی و خارجی، موقعیتی حساس و سرنوشت ساز جهت گذر و رهایی از معضلات و نابسامانی‌های موجود و حرکت به سوی آینده بهتر، برای پیشرفت و سعادت ملت و کشور است. اگر از این فرصت، غفلت گردد و یا در آن سستی ورزیده شود مهم‌ترین فرصت برای ساماندهی منافع حال و آینده مردم و کشور از دست خواهد رفت؛ لذا بر نخبگان و صاحب‌نظران لازم است که با روشن‌بینی و موقع‌شناسی، متعهدانه و هوشمندانه به تحلیل دقیق شرایط همت گمارند و با همدلی و هم‌آوایی امواج عظیم و خروشان ملت، برای رسیدن به فردای بهتر و پر امید گام بردارند.

تحلیل موقعیت و وضعیت کنونی، ما را به این نتیجه رسانده است که در این شرایط، کشور نیازمند حرکتی سرنوشت‌ساز، تحول‌آفرین و مبتنی بر معارف بلند دینی است که بتواند در پرتو حاکمیت همه جانبه قانون اساسی و با اعتقاد اصیل به اهداف و آرمان‌های امام خمینی (ره) و پیروی صادقانه از سیاست‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت ایت الله خامنه‌ای (مدظله)، پیاده‌سازی اصول زیر را هدف و راهنمای عمل خویش قرار دهد:
 
الف: عدالت اجتماعی و عزت و کرامت انسانی، از طریق پایبندی به قانون
 عدالت باید به عنوان معیار بنیادین همه تصمیمات، برنامه‌ها و اقدامات شناخته شود و پایبندی عملی به قانون در صحنه عمل فردی و اجتماعی، برای همگان در هر شغل و منصبی که باشند، شرط لازم برای تحقق عدالت و نیز یک ارزش اساسی و یک اصل تخلف‌ناپذیر انسانی و اسلامی به شمار آید. از این طریق است که عزت و کرامت انسانی و استیفای حقوق فردی و اجتماعی مردم، به عنوان آرمان‌های شناخته شده جامعه اسلامی پاس داشته خواهد شد.
 
ب: صداقت و تخلق به اخلاق دینی در عرصه سیاسی و اجتماعی
اخلاق گرایی نه به عنوان یک فضیلت فردی صرف، بلکه به عنوان یک اصل عام و واجب، باید در تمامی تصمیمات و صحنه های گوناگون حیات اجتماعی و اداره امور اجرایی کشور تقویت گردد و با هر گونه دروغ، ظلم، نیرنگ، ریا، تکبّر، قدرت‌طلبی، ثروت‌اندوزی، تجمل‌گرایی، تفرقه و اختلاف‌افکنی، خود-محوری، گروه‌بازی و ... عملاً مقابله شود و در تقویت و گسترش صداقت، عدالت، برادری، راستی و درستی، خدمتگزاری و مردم‌گرایی، ساده‌زیستی و دردمندی، نیکی و خیرخواهی، وحدت و همدلی، مشارکت و همکاری اهتمام جدی گردد. در این فضاست که تفرقه‌ها به وفاق و اختلافات و پراکندگی‌ها به وحدت تبدیل شده و جلوه‌های حیات طیبه‌ایمانی در صحنه اجتماعی رخ خواهد نمود.
 
ج: خردورزی، ارج نهادن به دانش و تخصص و جلب مشارکت همه نخبگان و سرمایه‌های انسانی
خردورزی، دانش‌گرایی و شایسته‌سالاری، باید نه به مثابه یک رویکرد تشریفاتی و ابزاری، بلکه به عنوان اساس اداره موفق جامعه پذیرفته شده و ارج نهاده شود. نظام مشارکت گسترده نخبگانی در ساختار مدیریت و برنامه ریزی کشور شکل گیرد و خیل عظیم دانشمندان متعهد و دلسوز، صاحبنظران و متخصصان حوزه و دانشگاه، اندیشمندان، هنرمندان، نوآوران، فناوران، کارآفرینان و جوانان شیفته خدمت بتوانند فعالانه در بخش‌های گوناگون جامعه و در اندیشه‌ورزی‌ها و تصمیم‌سازی‌ها اثرگذار و نقش‌آفرین باشند. جایگاه علم و عالم در اجتماع رفعت واقعی یابد و برنامه‌ریزی‌ها، تصمیمات و اداره امور کشور با الهام از آموزه‌های دینی در تمامی عرصه‌ها بر محور دانش و تخصص سامان پذیرد. از این طریق و با به-کارگیری خرد جمعی و نیروی عظیم مردم، ظرفیت‌های وسیع و عمیق قانون اساسی، که میثاق ملت ما و چارچوب حرکت جمهوری اسلامی ایران است، معرفی و بارور شود و در اداره خردورزانه امور جامعه جاری و ساری گردد.
 
د: شفاف‌سازی فرایندهای مدیریتی و ترویج فرهنگ نظارت همگانی با تحکیم آزادی اندیشه و بیان
با نهادینه‌سازی الگوهای پاسخگویی و ترویج آزادی اندیشه و بیان، باید به تقویت فرهنگ گفتگو و تضارب آراء همت گمارد، تا نقد عالمانه و اخلاقمند، نه فقط به عنوان یک امکان یا راهکار اجتماعی، بلکه به عنوان حق الهی انسان‌ها برای شناخت حقیقت و نیکویی، و التزام تخلف ناپذیر دینی جهت رشد و پیشرفت جامعه، نهادینه و سکه رایج شود؛ و در پرتو آن، پویایی و نشاط عقلانی و فکری و زاد و ولد فرهنگی و علمی رو به تزاید نهد و از رهگذر آن آگاهی، دانایی و توانایی فرد و جامعه در مسیر تحقق زیست عقلانی و حیات طیبه رشد و قوام گیرد. در این صورت است که بنای رفیع امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان یک واجب عظیم الهی و اصل اساسی برای نظارت عمومی، خواهد توانست در مفهوم وسیع و عمیق خویش بنیانی مستحکم و استوار یابد؛ فضای قانون‌مداری، شفاف‌سازی و پاسخگویی را در جامعه نهادینه گرداند؛ حضور عدالت، برابری، برادری، پاکی، راستی، درستی و عزّت را در همه عرصه‌ها و لایه‌های اجتماع به ارمغان آورد و از ظهور کژی ها، ناراستی‌ها و نادرستی‌ها جلوگیری نماید.
 
ه: تبدیل اقتصاد دولتی به اقتصاد مردم نهاد و بسترسازی برای مشارکت گسترده مردم در مدیریت اقتصادی
 استقلال اقتصادی که حافظ استقلال سیاسی و زمینه ساز تعالی فرهنگی کشور است، با تبدیل نظام اقتصاد دولتی به اقتصاد مردم‌نهاد (تعاونی، خصوصی و دولتی) قوام و استحکام می‌یابد. با تلاش مجدانه در پیاده سازی همه جانبه سیاست‌های اجرایی اصل 44، باید زمینه‌های حضور سرنوشت‌ساز و گره‌گشای مردم خصوصاً جوانان و زنان در میدان تولید، تجارت و خدمات گسترش یابد و ظرفیت‌های پایان‌ناپذیر اندیشه، استعداد، اراده، کار و سرمایه آنان برای تحول و شکوفایی اقتصادی جامعه به میدان عمل وارد شود.
 
و: مبارزه مستمر و بی‌امان با مظاهر فقر، فساد و تبعیض
ستیز بی‌امان و پیوسته با فقر، فساد و تبعیض باید در هر شکل و نوع آن، نصب‌العین قرار گیرد و اصلاحات لازم برای خدمت گسترده به همه بندگان، خصوصاً محرومان و ستمدیدگان، پدیدار گردد. همگان حق دارند از سرمایه‌های عظیم مادی و معنوی این سرزمین و از حقوق اساسیشان برای زندگی همراه با امنیت، آسایش، رفاه و شادمانی بر محور عدالت و ارزش‌های انسانی- اسلامی برخوردار شوند؛ ربا، رشوه، رانت‌خواری، اعتیاد و بیکاری از اجتماع رخت بربندند و اقشار مختلف جامعه، همه با هم، با امید و نشاط و استواری به سوی پیشرفت و افق‌های بلند آینده، که سزاوار و شایسته آنند، گام بردارند.
 
ز: اتکاء به اصول خردمندانه عزّت، حکمت و مصلحت
   دفاع مقتدرانه و قاطعانه از منافع و مصالح مردم، کشور و انقلاب اسلامی در برابر استکبار و نظام سلطه جهانی باید همواره مد نظر باشد و شعار توحیدی «نه شرقی، نه غربی» در سیاست بین‌الملل اسلامی و در حمایت از نهضت بیداری اسلامی و دفاع از حقوق مستضعفان و ستمدیدگان و آزادی‌خواهان جهان، در تعامل با اندیشمندان، دانشمندان، هنرمندان و متفکران امت اسلامی و ملت‌های جهان پیاده گردد، شعاری که ضمن دفاع از عزت، استقلال و ظلم‌ستیزی، مودت و قرابت با ملل و دول را در چارچوب اصول عزت، حکمت و مصلحت تایید و تشویق خواهد کرد.

بر این اساس، تأمل در اوضاع کنونی و بررسی موقعیت و شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، ... کشور و تحلیل نقاط قوت و ضعف موجود، ما را به این نتیجه رسانده است که در انتخابات ریاست جمهوری، مدیریت دستگاه اجرایی کشور باید به دست شخصیتی صالح سپرده شود که به عنوان امین مردم، از شرایط لازم برای به دوش گرفتن بار مسئولیت مدیریت عالی اجرایی کشور برخوردار باشد. شرایطی از قبیل:
 
1. توانایی و اهتمام کافی برای بسیج نیروها و بهره‌گیری از تمام سرمایه‌ها به منظور کاهش شکاف‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کشور.
2. صداقت و سلامت نفس و پایبندی به اصول اخلاقی در عرصه مدیریتی و سیاسی.
3. درایت، تجربه و توان مدیریتی و قابلیت جلب همراهی اهل علم، تخصص و تجربه.
4. برخورداری از طرح و برنامه عالمانه و کارشناسانه برای مدیریت قوه مجریه.
5. اعتقاد راسخ به تعالیم اسلام ناب محمدی (ص)، تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی، باور عمیق به اندیشه‌های امام خمینی (ره) و تبعیت و تاسی از سیاست‌های مقام معظم رهبری.
6. حمایت و صیانت عملی از جایگاه و ارزش والای شهیدان، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معزز شهدا (که سرفرازی، عزت و پایداری ایران اسلامی را رقم زده‌اند).

ما اساتید امضاءکننده این نامه با شناخت جامع و همه‌جانبه‌ای که در طول مدت آشنایی نسبت به جناب حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد داریم بر این باوریم که ایشان شایستگی‌های لازم برای تصدی مسئولیت‌های خطیر در عرصه سیاسی کشور را دارا هستند و با بهره‌مندی از تجربه مناسب، توانایی نظری و عملی لازم، پیشینه درخشان در مدیریت کلان ملی، تقید به اخلاق، صداقت و انصاف سیاسی و به ویژه رویکرد وحدت‌گرایانه و بهره‌گیری حداکثری از سرمایه‌های انسانی موجود در کشور و همدلی و همراهی بخش وسیعی از دانشگاهیان و نخبگان علمی، می‌توانند در این برهه از تاریخ کشور سکان‌داری و هدایت دولت جمهوری اسلامی ایران و قوه مجریه را به بهترین نحوی عهده‌دار شوند. از این رو ورود ایشان به این عرصه را ارج نهاده، از کاندیداتوری ایشان حمایت می‌کنیم و امیدواریم با اقبال شایسته اقشار مختلف، حرکتی نوین، سازنده، امیدبخش و اعتمادآفرین را با رویکردی عقلانی، اخلاق مدار، وحدت‌گرا و قانون‌گرا در عرصه سیاسی و اجرایی کشور مدیریت نمایند.
 
ان‌شاءالله
و الی الله ترجع الامور و العاقبة للمتقین

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.