سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان/

روزی که قطع برق قطع شد ...

به خوبی یادم هست آن ظهر گرم تابستان را، پدر و مادر ناهار می خوردند، خواهرم زیر باد کولر خواب بود و من تلویزیون تماشا می کردم که باز برق قطع شد. با دلخوری اخم کردم، مادر هم از سر سفره بلند شد تا بادبزن بیاورد که گرمای هوا خواهرم را از خواب بیدار نکند.


به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  سال 1284 هجری شمسی بود که محمد حسین امین الضرب، از رجال و سرمایه داران معروف ایران، با خرید مولدی که با زغال سنگ کار می کرد بخشی از شهر تهران را روشن کرد، بسیاری از کارشناسان این زمان را مبدا ورود برق به ایران می دانند.

از آن روز تا بحال چراغ پیه سوز، زنبوری، موشی، گردسوز و فانوس کم کم جای خود را به انواع چراغ ها، لامپ ها و لوسترها داده اند و توجه به نیروی انسانی متخصص، صنعت برق کشورمان را در مسیر ارتقای کیفیت و کمیت قرار داد، مسیری که عاقبت ما را به خودکفایی در تولید برق رساند.

با اینکه از آن سال ها خیلی گذشته ولی باز هم یادم هست که شب هایی که برق می رفت چطور تاریکی خانه را فرا می گرفت، یادم می آید پدر چراغ گردسوز را روشن می کرد و من یا زیر نور لرزان آن مشق می نوشتم و یا اگر درس نداشتم با خواهرم با نور چراغ، روی دیوار خانه سایه بازی می کردیم.

یادم هست یکی از بهانه های ثابتمان برای درس نخواندن برای معلم این بود: آقا اجازه دیشب برقمون رفت ...

از آن سال ها آنقدر گذشته که دیگر در کمتر خانه ای چراغ گردسوز پیدا می شود، اگر هم هست وسیله ای تزئینی است برای یادآوری فرهنگ گذشته.

وقتی بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، در سال 1995میلادی ایران از نظر توسعه صنعت برق در بین کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا در جایگاه نخست قرارگرفت و در جهان نیز به مقام مقایسه بیست و یکم دست یافت، دیگر برای همه مسجل بود که نوار خاموشی های برق در کشور قیچی می شود.

ساخت نیروگاه های متعدد در ایران آغاز شد، نیروگاه هایی عظیم که وقتی به دکل های مرتفع آن نگاه می کردی به قول معروف کلاه از سرت می افتاد و پیش خود می گفتی: وای ! چه کسی جرات دارد از این ارتفاع برود بالا ؟

توسعه این صنعت در ایران آنقدر ادامه پیدا کرد که امروز سالانه پنج هزار مگاوات برق به ظرفیت کشور افزوده می شود و در هشت سال اخیر بیش از 30 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده، این توسعه ایران را به عنوان نخستین کشور صادرکننده برق در منطقه و پانزدهمین کشور تولیدکننده برق در جهان معرفی کرد.

تولید برق در ایران بین همه استان های کشور تقسیم شد، در کنار نیرگاه های قدیمی ، نیروگاه های گتوند ، دماوند ، سنندج ، گناوه ، پره سر ( رضوان شهر ) ، عسلویه و ... هم آغاز به کار کرد.

یکی از افتخارات استان سمنان هم این است که در فهرست پروژه های مهر ماندگارش نام دو نیروگاه وجود دارد که این سه نقطه ها را پر می کند، نیروگاه های قدس سمنان و شهید بسطامی شاهرود.

ساخت این دو نیروگاه از مصوبات دومین سفر هیات دولت به استان بود ، ظرفیت تولید برق بخش گازی دو نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان و شاهرود هر کدام 324 مگاوات است، 230 میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه سمنان و 220 میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه شاهرود هزینه شده است.

با راه اندازی این دو نیروگاه، استان سمنان به جمع تولید کنندگان انرژی الکتریکی در کشور پیوست و این امر پیشرفت صنعت و کشاورزی و در نهایت توسعه اقتصادی منطقه را به دنبال داشت ، زیرا استان سمنان تبدیل به شاهراه تولید و گذر انرژی شد و شاخص توسعه برق در این استان به رقمی بیش از چهار برابر رسید.

تولید برق با راه اندازی این نیروگاه ها آنچنان مطمئن و پایدار بود که نه تنها کشاورزان و صنعتگران بلکه مردم عادی هم دیگر دغدغه ای به عنوان خاموشی در زندگی کاری و روزمره خود ندارند.

همه این مطالبی که گفتم یک طرف، این جمله ای که الان می خواهم بگویم طرف دیگر:

ˈ99 درصد از تجهیزات مورد نیاز نیروگاه های قدس سمنان و شهید بسطامی شاهرود در داخل کشور تولید شده و این رکورد و افتخاری برای ماست.ˈ

ما که می گویم یعنی ما ایرانیان، ما جوانان، راستش را بخواهید می خواهم بگویم ما متخصصان برق کشور!

آخر من اینجایی که هستم را دوست دارم، اینجا یکی از دو نیروگاه برق استان سمنان است که با تلاش جوانان متخصص ایرانی راه افتاده و برق تولید می کند.

وقتی کلاه ایمنی را سرم می گذارم و بین این همه دستگاه های نیروگاه راه می روم باز هم یاد شب های تاریک خانه می افتم، شب های بدون برق که خانه مان را با چراغ گردسوز روشن می کردیم و روی دیوار با حرکت دست ها سایه بازی می کردیم. یکی از سایه های مورد علاقه من قیچی بود . آن قیچی، امروز قطع برق را قطع کرده است ...

سهم استان سمنان از بیش از 900 پروژه مهر ماندگار در کشور 33 پروژه مهم و کلیدی است که تاکنون شش پروژه به دست رییس جمهوری افتتاح شده و بین 12 تا 15 پروژه دیگر نیز تا خرداد امسال آماده افتتاح و بهره برداری می شود.

استاندار سمنان این مصوبات را بسیار مهم و تاثیرگذار خواند و اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این قالب بیشترین پروژه ها را دارد که شامل دو بخش تخصصی سوختگی در سمنان و جراحی قلب در شاهرود جمعا با اعتبار 180 میلیارد ریال، تکمیل و احداث دانشکده بهداشت دامغان با 72 میلیارد ریال، بیمارستان شاهرود با 40 میلیارد ریال، بیمارستان 96 تختخوابی گرمسار با 300 میلیارد ریال و بیمارستان 64 تختخوابی مهدیشهر با 130 میلیارد ریال است.

ˈعباس رهیˈ طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی با 20 هزار میلیارد ریال، احداث کتابخانه مرکزی سمنان با زیربنای بیش از هفت هزار مترمربع، تکمیل سد کالپوش با 40 میلیارد ریال، آزاد راه حرم تا حرم و قطعه اول آن از قم تا گرمسار با 510 میلیارد ریال، شبکه آب و فاضلاب و تصفیه خانه آن در سمنان با بیش از 37 میلیارد ریال اعتبار را از دیگر طرحهای مهم تحت پوشش پروژه مهر ماندگار در استان سمنان برشمرد.

استاندار سمنان گفت: طرحهای مهر ماندگار شامل پروژه هایی است که اثربخشی استانی، منطقه ای و ملی دارند و می توانند در روند توسعه و پیشرفت استان بسیار راهگشا باشند.

رهی تاکید کرد: با تصمیم گیری که صورت گرفته و تاکید دستیار ویژه رییس جمهوری این پروژه ها تا تیرماه سال 92 باید تکمیل و به بهره برداری برسند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از طرحها کشوری بوده و در قالب طرحهای محرومیت زدایی و گازرسانی به صورت مشترک اجرا می شود.

در بین طرحهای مهر ماندگار پنج طرح صنعتی نیز به چشم می خورد که علاوه بر ارتقای تولید و خودکفایی کشور نقش بسزایی در اشتغالزایی در استان سمنان به همراه دارد.

پنج پروژه بزرگ تولیدی صنعتی در قالب طرح مهر ماندگار در بخشهای مختلف صنعتی برای این استان تعریف شده که چهار طرح از این پروژه ها متعلق به استان سمنان است.

شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا با 90 درصد پیشرفت فیزیکی، شرکت داروسازی ثنامد با 80 درصد پیشرفت فیزیکی، نوین خزر مهدیشهر با 80 پیشرفت فیزیکی و شرکت آریا ترانسفور قدرت با 72 پیشرفت از این طرحها هستند.

این طرحها تا سه ماهه اول سال 92 به بهره برداری می رسند و بهره برداری از این واحدها قریب یک هزار نفر اشتغالزایی برای این استان به همراه دارند.

این شرکتها از نظر اعتبار ارزی 47 میلیون یورو و حدود 600 میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارند و قول تامین و کمک تسهیلات تا سقف 175 میلیارد ریال به این واحدها داده شده است.

این واحدها در زمینه قطعات خودروسازی، کپسول ها و قرصها می توانند نیاز کشور را در زمینه های مختلف تامین و از خروج ارز از کشور جلوگیری نمایند./ج1
برچسب ها: سمنان ، برق ، لاستیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.