سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساوجبلاغ و جاذبه هاي گردشگري اش +عكس

روستاي ورده از توابع ساوجبلاغ در نزديكي تهران است كه از آب و هواي بسيار مطبوع برخوردار بوده و زيبايي تاريخي و طبيعي چشم گيري دارد كه مي تواند خستگي روزهاي كاري تهراني‌ها را به خوبي به در كند .

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛ روستای ورده از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ با مختصات جغرافیایی 50 درجه و 54 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 59 دقیقه عرض شمالی در 15 کیلومتری شمال غربی شهر کوهسار در ضلع شمال جاده اتوبان کرج – قزوین قرار دارد.


این روستا از شمال غربی به کوه اشکسته و معدن سنگ محدود می شود. روستای ورده از سطح دریا 1650 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد و برفی است.

رودخانه ورده که از کوه های طالقان و چشمه های پیرامون جریان می یابد، از جنوب شرقی روستا عبور می کند و به رودخانه کردان می ریزد.ورده از روستاهای قدیمی شهرستان ساوجبلاغ است.آرامگاه های امامزاده عبدالقهار (ع) امامزاده بی بی سکینه در این روستای قرار دارند و نشانگر قدمت و پیشینه تاریخی آن می باشند.مردم روستای ورده به زبان فارسی سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

الگوی معیشت و سکونت
براساس نتایج سرشماری سال 1375 روستای ورده 215 نفر جمعیت داشته است که در سال 1385 به 600 نفر افزایش یافته است. درآمد اکثر مردم روستای ورده از فعالیت های دامداری و باغداری تامین می شود. گروهی از مردم روستا نیز در امور خدماتی اشتغال دارند. گوشت و انواع فرآورده های لبنی و انواع میوه ها مانند گردو، گیلاس، گلابی، آلبالو، توت، زردآلو و گوجه سبز از مهم ترین محصولات آن است.

پرورش زنبور عسل و تولید آن یکی از مشاغل درآمد زای مردم روستای ورده می باشد.
روستای ورده در جنوب کوهستان البرز، در یک ناحیه دره ای استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. خانه های روستاییان تحت تاثیر شرایط طبیعی، نوع معیشت و فعالیت ساکنین شکل گرفته و غالبا در یک طبقه با دیوارهای ضخیم و سقف های مسطح ساخته شده اند.

مصالح عمده به کار رفته در بنای خانه ها شامل لاشه سنگ، آجر، سیمان، گچ و تیرآهن است. سقف خانه ها نیز با قیر اندود و یا آسفالت شده اند. خانه های ویلایی زیبایی نیز در میان باغات ورده احداث شده که جلوه ییلاقی خاصی به روستا بخشیده است. 

 

 

 

 


برچسب ها: روستا ، شهرستان ، ساوجبلاغ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.