سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

بهره برداری از محور ریلی شرق دریای خزر درآینده نزدیک

مدیر عامل راه آهن گفت: طرح محور ریلی شرق دریای خزر بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در چند روز آینده با حضور روسای جمهوری این کشورها به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان صاحب محمدی دیروز در یازدهمین مجمع منطقه ای روسای راه آهن های خاورمیانه در اصفهان افزود: این طرح یکی از مهمترین طرح های ایران برای گسترش محورهای بین المللی ریلی است که از سرخس به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان می رسد.
وی با بیان اینکه این طرح در مجموع شامل حدود یکهزار کیلومتر ریل گذاری است، اظهار کرد: 140 کیلومتر از آن در قزاقستان، 700کیلومتر در ترکمنستان و 90 کیلومتر در ایران قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه این طرح در ترکمنستان در دو قطعه شامل 440 و 270 کیلومتر تعریف شده است، افزود: قطعه 270 کیلومتری آن در ترکمنستان هنوز در دست اجراست که امیدواریم در یک سال آینده این بخش نیز به طور کامل اجرا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از کریدورهای بین المللی مهم را در غرب دریای خزر خواند و گفت: این طرح دریای عمان و خلیج فارس را به دریای خزر، آذربایجان، روسیه، فنلاند و اروپا متصل می کند.
وی افزود: در صورت اجرای این طرح 30 درصد در هزینه ها صرفه جویی می شود و این مسافت 25 روز از لحاظ زمانی کاهش می یابد.
محمدی با بیان اینکه روسیه و آذربایجان علاقه زیادی به طرح غرب دریای خزر دارند، اظهار کرد: دو قطعه هرکدام با 180 کیلومتر مسافت برای این طرح تعریف شده که در قطعه اول همه پلها ساخته شده و در حال ریل گذاری است.
وی با اشاره به اینکه قطعه اول امسال به بهره برداری می رسد، ادامه داد: قطعه دوم نیز در مسیر قزوین-رشت-آستارا در دست اجراست.
وی اظهار کرد: طرح غرب دریای خزر، محور شمال جنوب کشور است و در جابه جایی بسیاری از مواد اولیه و محصولات بین آسیای شرقی، جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه و اروپا تاثیر دارد.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از طرح های ترانزیتی بین المللی را بین ایران، افغانستان و پاکستان برشمرد و بیان کرد: این طرح با حمایت بانک توسعه آسیایی در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه دو مسیر ریلی نیز به سمت عراق تعریف شده است، گفت: یکی از این دو محور در جنوب غربی کشور تا شلمچه رسیده است.
محمدی ادامه داد: در صورت اجرای 35 کیلومتر طرح در خاک عراق، محور ترانزیتی ریلی ایران به بصره، نجف، کربلا، بغداد و پس از آن به سوریه و بندر راذقیه می رسد.
وی گفت: محور دوم به سمت عراق، از کرمانشاه به خسروی، خانقین و بغداد است که این محور منطقه مرکزی ایران را به مرکز عراق و پس از آن سوریه و لبنان متصل می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: محوری در جنوب شرق ایران نیز از چابهار تا مشهد و سرخس ایجاد خواهد شد که مورد علاقه کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
وی تصریح کرد: ایجاد محور ریلی بین کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان نیز در حال بررسی و مطالعه است.
محمدی از مهمترین طرح های ریلی در داخل کشور را قطار تهران - تبریز برشمرد و افزود: با راه اندازی این خط ، مسافت بین این دو شهر از 12 به شش ساعت کاهش می یابد.
وی برقی کردن حمل و نقل ریلی کشور را یکی دیگر از برنامه های مهم راه آهن خواند و اظهار کرد: طرح مشترکی در این زمینه با همکاری روسیه تعریف شده است.
وی افزود: با اجرای طرح برقی کردن قطار تبریز-آذرشهر به طول 50 کیلومتر اولین تجربه در این زمینه صورت گرفت و بخشی از صنعت برقی کردن در کشورمان بومی سازی شد.
وی با اشاره به اینکه مقرر است چهار هزار کیلومتر از مسیر حمل و نقل ریلی کشور، برقی شود گفت: برقی کردن دو هزار کیلومتر از آن آغاز شده و دو هزار کیلومتر دیگر در حال مطالعه و بررسی است.
وی با بیان اینکه محدودیتهای از لحاظ منابع دولتی برای این طرح وجود داشت، ادامه داد: طرح برقی کردن دو هزار کیلومتر به یک شرکت خصوصی با سرمایه گذاری چهار هزار و یکصد میلیارد تومان واگذار شده است.
به گفته وی با اجرای این طرح سرعت حرکت قطار به 200 کیلومتر در ساعت می رسد و شرکت خصوصی مجری آن اجازه بهره برداری از این طرح را به مدت 39 سال دارد.
محمدی، خصوصی سازی را از جمله دستاورهای ایران در بخش حمل و نقل ریلی برشمرد و گفت: 15 شرکت وابسته به راه آهن کشور و 21 هزار واگن به بخش خصوصی واگذار شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 10 هزار کیلومتر خط در دست اجرا و 13 هزار کیلومتر در دست مطالعه داریم، گفت: با بهره برداری از 10 هزار کیلومتر در دست اجرا، 25 هزار کیلومتر خط در شبکه ریلی کشور خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه تا کنون از روشهای جدید در صنعت حمل و نقل ریلی مانند برقی کردن و قطارهای سریع السیر غفلت شده بود، اضافه کرد: با توسعه ناوگان ریلی کشور از این روشهای نوین نیز استفاده خواهیم کرد.
یازدهمین مجمع منطقه ای روسای راه آهن های خاورمیانه عضو انجمن بین المللی حمل و نقل ریلی(UIC) روزهای 15 و 16 اردیبهشت به میزبانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اصفهان برگزار شد.
در این اجلاس روسای راه آهن های ایران، ترکیه، حجاز سوریه، عقبه اردن، حجاز اردن، قطر، عربستان و عمان حضور داشتند/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.