سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

65 طرح سرمایه‌گذاری خارجی با یک میلیارد دلار عملیاتی شد

استاندار آذربایجان شرقی گفت: سفرهای استانی هیأت دولت با هدف هدایت منابع کشور به سمت اولویت‌ها و خواسته‌های مردم شکل گرفت و این سفرها نقطه عطفی در تاریخ کشور و آغازگر حرکتی بزرگ در سازندگی نقاط مختلف به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، بیگی با اشاره به چهار سفر استانی هیأت دولت به آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: نگاه دولت دکتر احمدی‌نژاد این بوده است که باید تصمیمات اساسی را در کنار مردم و با بهره‌گیری از نظرات آنان اتخاذ کرد و این رویه موجب شده که تصمیمات دولت اثرگذاری بیشتری در زندگی مردم داشته باشد.

وی افزود: فراهم کردن زیرساخت‌های پیشرفت به ویژه در نقاط دوردست و محروم از اهداف و اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی در هشت سال گذشته بوده و در بخش‌های مختلف اقدامات متعددی برای استفاده از مزیت‌های استان انجام شده است.

علیرضابیگی تصریح کرد: تصمیمات هیأت دولت در سفرهای استانی، تاثیرات مثبتی در حوزه‌های مختلف استان داشته و با تحقق بسیاری از مصوبات این سفرها و بسیج همه امکانات، زیرساخت‌های لازم برای تحقق حماسه بزرگ اقتصادی از جهات مختلف در استان مهیا شده است.

وی با بیان این که مجموعه این اقدامات این امیدواری را به مردم استان داده است که صاحب قابلیت‌هایی برای سعادت و تعالی خود هستند و باید به بهترین شکل از آنها بهره‌برداری کنند، افزود: کارنامه دولت در آذربایجان شرقی از یک واقعیت بزرگ و بااهمیت حکایت می‌کند که آن، انجام بسیاری از کارهایی بود که بسیاری آنها را ناممکن می‌دانستند و درواقع این دولت، غیرممکن‌ها را ممکن کرد.

علیرضابیگی اظهار داشت: در طول هشت سال گذشته، همت سیاست‌گذاران دولت بر این قرار گرفت که در کنار مردم اقداماتی انجام دهیم که شاخص‌های زندگی را ارتقا دهد و مردم باور کنند که فاصله‌ای میان آنان و دولت نیست و دولت نیز شأنی جز خدمت‌گزاری مردم ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه تعداد مصوبات چهار سفر استانی هیأت دولت به استان را 633 مصوبه اعلام کرد و گفت: از این تعداد 293 مصوبه به طور کامل اجرا شده و 211 مورد در حال انجام است و 19 مصوبه نیز به خاطر تصمیمات بعدی از جمله برخی مصوبات مجلس، غیرقابل اجرا تشخیص داده شد.

وی افزود: در سفر اخیر هیأت دولت به استان، 110 مصوبه از مصوبات سفرهای قبلی که با مشکلاتی در اجرا مواجه شده بودند مورد مرور و بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم در مورد آنها اتخاذ و بر ضرورت اهتمام بخش‌های مختلف به ویژه نمایندگان مجلس در خصوص آنها تاکید شد؛ همچنین در این سفر، 25 پروژه مهر ماندگار به ارزش 25 هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

علیرضابیگی با اشاره به این که از رهگذر مصوبات سفرهای استانی هیأت دولت به آذربایجان شرقی شاهد رشد چشمگیر شاخص‌های توسعه در بخش‌های مختلف استان به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان ذخیره‌سازی منابع آبی استان از نیم میلیارد متر مکعب در سال 84 به چهار میلیارد متر مکعب افزایش یافته و در هشت سال گذشته 15 سد بلند در استان احداث شده است.

وی با تاکید بر این که منابع آبی فراوان استان باید تبدیل به ثروت در زندگی مردم شود، افزود: اکنون به واسطه افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی منابع آبی در استان، امکان دسترسی اراضی پایاب سدها به آب پایدار فراهم شده و باغداری و کشاورزی اقتصادی در بسیار از مناطق شکل گرفته است.

علیرضابیگی اضافه کرد: در سفر چهارم هیأت دولت به استان از 18 هزار و 500 هکتار از اراضی پایاب سدهای استان بهره‌برداری شد که به این ترتیب وسعت اراضی بهره‌مند از آبیاری تحت فشار در استان به 47 هزار هکتار رسید.

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص شاخص‌های اقتصادی استان نیز به احداث و بهره‌برداری از سه هزار و 770 واحد صنعتی بزرگ و کوچک با اشتغال‌زایی 70 هزار نفر در هشت سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: در این مدت تعداد شهرک‌های صنعتی استان از 9 مورد به 41 مورد افزایش یافته و 65 طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش قریب به یک میلیارد دلار در سطح استان عملیاتی شده است.

وی با بیان این که در سال گذشته به واسطه شرایط اقتصادی کشور، شاهد تحولات چشمگیری در صادرات استان بودیم، افزود: صادرات غیرنفتی استان از 1.1 میلیارد دلار در سال 84 به 2.1 میلیارد دلار در سال گذشته رسید که این رقم به غیر از صادرات خدمات فنی و مهندسی است که خود بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی استان را تشکیل می‌دهد.

علیرضابیگی مردم آذربایجان شرقی را مردمی با تفکر اقتصادی توصیف کرد و گفت: آذربایجان شرقی تا پیش از سال 84، سابقه تولید فولاد نداشت اما اکنون به همت مردم و سرمایه‌گذاران، سالانه 4 میلیون تن فولاد در این استان تولید می‌شود.

وی با بیان این که آذربایجان شرقی در حوزه معدن نیز قابلیت‌های بالایی دارد، گفت: 40 درصد خوراک صنایع مس کشور در این استان استحصال می‌شود و در آینده نزدیک با افتتاح پروژه‌های ذوب مس در استان شاهد تحول بزرگی در حوزه معدن خواهیم بود.

علیرضابیگی یادآور شد: با وجود تبلیغات منفی در خصوص کم‌رونق بودن فعالیت‌های اقتصادی در کشور، 256 واحد صنعتی و معدنی با دو هزار و 740 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری سال گذشته در استان افتتاح شد که حاکی از بی‌اثر بودن تحریم‌ها و بی‌اساس بودن تبلیغات است.

وی همچنین از برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی در تیر ماه سال جاری خبر داد و افزود: تجربه موفق سه دوره قبلی این همایش و حضور سرمایه‌گذارانی از نقاط مختلف جهان، منعکس‌کننده قابلیت‌های استان برای سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این گفتگو ، با اشاره به رشد چشمگیر شاخص‌های استان در حوزه حمل و نقل و راه در دولت‌های نهم و دهم، اظهار داشت: قبل از سال 84، در استان آذربایجان شرقی تنها 32.5 کیلومتر آزادراه و بزرگراه احداث شده بود و اکنون این رقم تنها در بخش آزادراه به 238 کیلومتر ارتقا یافته است.

وی با بیان این که اقدامات دولت توانسته است شاخص‌های زندگی در نقاط دور و روستاها را ارتقا دهد، افزود: امروز تمام شهرهای استان از نعمت گاز برخوردارند و در زمینه توسعه زندگی روستایی شاهد جهش و رشد چشمگیری بوده‌ایم؛ در هشت سال گذشته طول راه‌های روستایی استان از 711 کیلومتر به 12 هزار و 700 کیلومتر، تعداد روستاهای برخوردار از آب آشامیدنی از 1827 روستا به 2090 روستا و تعداد روستاهای برخوردار از نعمت گاز از 194 روستا به 1029 روستا افزایش یافته است.

علیرضابیگی ادامه داد: در همین مدت تعداد انشعاب آب شهری از 666 هزار به 927 هزار انشعاب، تعداد انشعاب فاضلاب از 237 هزار به 478 هزار انشعاب و سرانه فضای ورزشی استان از 0.3 متر مربع به 0.6 متر مربع رسیده است.

وی با بیان این که هم‌اکنون 40 درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی هستند، افزود: در سال 84، یک میلیون و 150 هزار نفر از مردم استان بیمه‌شده تامین اجتماعی بودند که این آمار امروز به یک میلیون و 530 هزار نفر افزایش یافته است.

علیرضابیگی به شاخص‌های استان در بخش بهداشت و درمان نیز اشاره کردو گفت: با افتتاح سه بیمارستان جدید در استان که جزو پروژه‌های مهر ماندگار هستند تعداد بیمارستان‌های استان به 48 بیمارستان با 5500 تخت خواهد رسید که این رقم در سال 84، چهار هزار و 538 تخت بود؛ ضمن این که تعداد درمانگاه‌های استان نیز در هشت سال گذشته از 180 به 313 درمانگاه افزایش یافته است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای پروژه‌های مسکن مهر در استان، اظهار داشت: تعهد آذربایجان شرقی در موضوع ساخت مسکن مهر، 90 هزار واحد بود که با افتتاح بیش از 39 هزار واحد آن در سفر اخیر هیأت دولت، میزان واحدهای افتتاح شده به 70 هزار واحد رسید.

وی در پایان با اشاره به زلزله 21 مرداد سال گذشته در مناطقی از استان، تعداد خانه‌های روستایی کاملا تخریب شده در اثر این زلزله را 5500 واحد اعلام کرد و گفت: با تدابیر دولت و شخص رییس جمهور، خانه‌های آسیب‌دیده هم جزو واحدهای تخریبی قرار گرفت و بر این اساس ساخت و بازسازی 20 هزار واحد مسکن روستایی در دستور کار قرار گرفت.

علیرضابیگی با اشاره به این که در سال گذشته 11 هزار و 500 واحد در مناطق زلزله‌زده تحویل مردم این مناطق شد، افزود: در سال جاری هم ساخت 5 هزار واحد هدف‌گذاری شده است و انشاءالله در سالروز وقوع زلزله، پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده استان را اعلام خواهیم کرد./س

برچسب ها: ساخت ، پیشرفت ، سرمایه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.