سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان/

پراکندگی گسترده یلوه حنایی در منطقه سفیدکوه خرم‎آباد

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان از پراکندگی گسترده یلوه حنایی در منطقه سفیدکوه خرم‎آباد خبر داد.

 
بازگيرگفت: یلوه حنایی در مناطق حفاظت شده سفیدکوه خرم‎آباد مجدداً مشاهده شود.

وی بیان کرد: یلوه حنایی با نام علمی Crex crexپرنده ایست از راسته درناشکلانGruiformesوازتیره ‎یلوه‎ییان Rallidae . این پرنده در علف‎زارها و زیستگاه‎های دارای پوشش گیاهی نسبتا بلند و سرسبز دیده می‎شود.

بازگیر اظهار کرد: از آب‎های راکد اجتناب می‎کند، با توجه به تک‎زی و منزوی بودن یلوه حنایی، مشاهده آن در طبیعت به سختی امکان‎پذیر است.

وی ادامه داد: این پرنده در کشورهای منطقه مدیترانه و نیز کشورهای عربی پراکنش دارد، احتمالا در ترکیه زادآوری می‎کند اما در مورد تولیدمثل آن در سایر مناطق اطلاعات موثقی وجود ندارد.

این مقام مسوول یادآور شد: این ‎گونه از نظر وضعیت حفاظتی در لیست سرخ (Red List)سال2011 اتحادیه بین‎المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) با تهدید کم(LC)قرار دارد.

وی تصریح کرد: از مهمترین دلایل کاهش جمعیت این ‎گونه می‎توان به تخریب زیستگاه، شکار بی‎رویه وعدم دسترسی آسان به مواد غذایی اشاره کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: کنترل شکار و صید و جلوگیری ازتخریب محل‎های تولیدمثل این پرنده ضروری بنظر می‎رسد و نیازمند برنامه حفاظتی ویژه برای جلوگیری از وارد شدن در لیست گونه‎های در حال انقراض است.

بازگیراضافه کرد: در تاریخ 11 اردیبهشت 1392یلوه حنایی برای بار دیگر در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‎آباد مشاهده و شناسایی شد که یک قطعه از گونه مذکور پس از زنده‎گیری در محل حلقه‎گذاری و رهاسازی شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با گزارش یلوه حنایی برای چندمین بار از استان به نظر می‎رسد منطقه پراکنش این گونه گسترده‎تر از تصورات قبلی باشد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.