سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران:

با تامین ارز باز هم قادر به وارد کردن ملزومات آزمایشگاهی نیستیم

رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران گفت: انجام آزمایشات ژنتیک بوسیله تجهیزات گران و ارزبر انجام می‌گیرد، در این میان با تحریم‌هایی که وضع شده است در تهیه ملزومات آزمایشگاهی با مشکل مواجه هستیم. حتی اگر ارز نیز تامین شود برای وارد کردن تجهیزات با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر جواد توکلی رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران در نشست خبری سومین کنگره ژنتیک پزشکی گفت: باور عمده جامعه نسبت به ژنتیک و دانش ژنتیک به یک دسته از بیماریهایی با فراوانی کم و علت قاطع عامل ژنی برمی گردد. در بروز انواع بیماری‌های شایع مانند متابولیک، چاقی، سرطانها و دیابت و بیماریهای روانپزشکی سازوکارهای ژنتیکی تا حدی دخالت دارد. عمده توجه دانش ژنتیک حذف بار این بیماریها در سطح جامعه است.

وی افزود: دانش پزشکی به طورعام از رویکرد کلاسیک که انسان را به یک واحد می نگریست مقیاس مطالعه خود را جزئی نگر کرده است و در مقیاس مولکولی سلولی علت بیماریها را جستجو می کند. در ذیل این پزشکی سلولی مولکولی دانشهای زیادی را می‌توان یافت که در راس آن ژنتیک پزشکی است که می تواند در ارتباط با بسیاری بیماری‌ها آن درک را به همکاران بدهد که علت بیماری‌ها را در کجا جستجو کنند.

توکلی تصریح کرد: در بیماریهایی که شیوع بالایی دارند مانند انواع سرطانها و دیابت و چاقی، ژنتیک نه به عنوان اصلی بلکه در کنار علل دیگر نقش ایفا می‌کند. برای ورود به این خدمات به یک پشتوانه هماهنگی نیاز داریم که تحقیقات هدفمند انجام گیرد، این تحقیقات هدفمند است که در جمعیت‌های بالا انجام می گیرد و چراغ راه محققان در ارایه خدمات است.

رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران اظهار کرد: طی 15 سال اخیر با دوراندیشی عالمانه‌ای که سیاستگذاران نظام سلامت داشته‌اند بستر خوبی از نظر نیروی انسانی در عرصه ژنتیک بوجود آمده است. ما توانستیم عالی ترین سطح یعنی دکترای تخصصی ژنتیک پزشکی را در دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، توانبخشی و تربیت مدرس داشته باشیم. با این تصمیم به موقع و دور اندیشانه‌ای که گرفته شده است توانستیم نیروی متخصص را به جامعه تحویل دهیم.

وی ادامه داد: انواع خدماتی که در سطح بین المللی در زمینه ژنتیک پزشکی قابل عرضه است در کشورمان نیز وجود دارد. با مضایقی در این زمینه رو به رو هستیم که یک بحث تامین ارزآوری است. انجام آزمایشات ژنتیک بوسیله تجهیزات گران و ارزبر انجام می گیرد، در این میان با تحریم هایی که وضع شده است در تهیه ملزومات آزمایشگاهی با مشکل مواجه هستیم. حتی اگر ارز نیز تامین شود برای وارد کردن تجهیزات با مشکل مواجه هستیم.

دکتر سیروس زینلی دبیرعلمی کنگره ژنتیک پزشکی ایران عنوان کرد: غربالگری زوجین برای تالاسمی اجباری شده است. زیر ساختی که ایجاد شد بعد از این تالاسمی، بیماری فنیل کتونوری نیز در تمام نوزادان متولد شده غربالگری می شود. در مجموع چهار بیماری ژنتیکی تالاسمی، فنیل کتونوری، فاویسم و هیپوتیروئیدی قبل و بعد از تولد در سطح ملی غربالگری می شوند.

وی افزود: هموفیلی که خود بیماری پرهزینه و خونریزی دهنده‌ای است غربالگری آن در اصفهان به صورت پایلوت انجام می شود که به زودی در سطح ملی نیز انجام می گیرد هم اکنون نزدیک به 6500 بیمار هموفیلی داریم که 150 میلیون دلار دارو برای آنها وارد می شود. برای دیگر بیماری‌های ژنتیکی که از جمله آن دوشن و سندروم داون است، وزارت بهداشت برنامه هایی را برای غربالگری مادران باردار در دستورکار دارد.

سومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران 25 تا 26 اردیبهشت در مرکز طبی کودکان برگزار می شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.