سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک اردیبهشت متفاوت در ییلاق سرسبز ایران

سوباتان خودش به تنهایی تمام آنچه را که مسافرش برای یک سفر رؤیایی به این منطقه نیاز دارد با جاذبه​‌‌های گردشگری​اش فراهم آورده و محلی برای هدف گردشگری شده است، اما علاوه بر این در اطرافش مکان‌‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد که به نوبه خود جزو بهترین مناطق گردشگری منطقه هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  آثار و روایات به جا مانده و نقل شده از تالش نشان از قدمت هزاران ساله این شهر دارد. اگر چشم​انداز‌‌های زیبای تالش؛ کوه​ها، ییلاقات، جنگل‌‌ها و باغ‌‌‌ها اجازه بازدید از آثار و ابنیه تاریخی و باستانی را به شما بدهد، چند روزی را باید مهمان تالشی​‌‌های مهمان​نواز باشید تا بتوانید از تمام این آثار دیدن کنید و لذت ببرید.

وضع مناسب آب و هوا باعث رونق کشاورزی در این منطقه شده است. شغل بیشتر مردم تالش کشاورزی و دامپروری است. کشاورزان زحمتکش تالش علاوه بر باغداری به کشت برنج مرغوب، چای و توتون نیز می​پردازند.




در خطه شمالی کشور شغل زنبورداری، ماهیگیری و پرورش کرم ابریشم در بیشتر شهر‌‌ها و مناطق مرسوم است. وجود گل در بیشتر فصل‌‌های سال باعث رونق زنبورداری در استان‌‌های شمالی شده است. در شهر‌‌هایی که نزدیک دریا هستند نیز شغل ماهیگیری از شغل‌‌های سنتی مردم منطقه محسوب می​شود.

شهر‌‌هایی مانند تالش که روستا‌‌های اطرافش در دامنه​‌‌های کم​شیب و کوهپایه​‌‌ها و حتی در ارتفاعات واقع شده​اند و دارای مراتع پر از علف هستند دامداری به صورت سنتی در بین مردم مرسوم است، که پرورش بز، میش، گاو و حتی گاومیش را شامل می​شود.

حالا که حسابی تشنه دیدار تالش شده​اید، ​باید بگویم که برای رفتن به تالش از پایتخت حدود438 کیلومتر راه را باید طی کنید. فاصله تالش تا مرکز استان گیلان یعنی شهر رشت هم حدود 105 کیلومتر است. شهر‌‌های قزوین، ​ منجیل، رودبار، ​ رستم​آباد، رشت و بندرانزلی را در مسیرتان پشت​سر خواهید گذاشت تا به تالش برسید.

در بخش​‌‌ها و مناطق تالش می​توانید قلعه سلسال یا صلصال در لیسار، ​کاخ سردار امجد در مرکز تالش، ییلاق آق اولر، ییلاق مریان و ییلاق سوباتان و شاه میلرزان در خطبه​سرا، مکان‌‌های دیدنی در اسالم و آثار و ابنیه​‌‌ها و قلاع تاریخی را در مناطق تابعه این شهر ببینید.حیات جانوری در جنگل‌‌های بکر منطقه را خرس، روباه، پلنگ، گرگ، خوک و حتی آهو تشکیل می​دهد.



سوباتان

در شهر لیسار منطقه​ای زیبا و دیدنی وجود دارد که جمعیت آن با تغییر فصل کم و زیاد می​شود. این ییلاق زیبا که در حدود20 کیلومتری شهر لیسار واقع شده است، ییلاق سوباتان نام دارد. سوباتان در ارتفاع حدود دوهزار متری از سطح دریا قرار گرفته و به علت آب و هوایی مناسب در فصل‌‌های گرم سال پذیرای جمعیت زیادی از گردشگران و بومیان منطقه از روستا‌‌های اطراف است که عمدتاً​ به کار دامپروری اشتغال دارند.

 شاید به علت رویش گیاه گلپر که در این روستا به وفور یافت می​شود این نام را بر آن گذاشته​اند که مفهومی محلی دارد و شاید هم این معنی درست نباشد. در هر حال معنی سوباتان را دقیق نمی​دانیم، اما مفهوم آن هر چه که باشد در پشت این نام ییلاقی زیبااست که به غایت زیبا و روح​افزا است.

طبیعت بکر و هوای خنک و مراتع قشنگش باعث جذب گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور به این منطقه شده است. گردشگرانی که با یکبار رفتن به سوباتان نه تنها خسته نمی​شوند، بلکه همیشه در ذهن خودبرنامه​ریزی می​کنند که در سفر‌‌های بعدی نیز به این ییلاق بسیار قشنگ در شهر تالش بروند.

سوباتان خودش به تنهایی تمام آنچه را که مسافرش برای یک سفر رؤیایی به این منطقه نیاز دارد با جاذبه​‌‌های گردشگری​اش فراهم آورده و محلی برای هدف گردشگری شده است، اما علاوه بر این در اطرافش مکان‌‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد که به نوبه خود جزو بهترین مناطق گردشگری منطقه هستند. دریاچه نئور، پارک جنگلی آلچاق، غار باستانی، گنج​خانه، چشمه​‌‌ها و رود‌‌های زیبای اطراف آن از جمله مناطقی هستند که سوباتان را بیشتر مورد توجه گردشگران قرار داده است.



اما این را هم بگویم که دریاچه نئور درست است که در نزدیکی این ییلاق است اما در حدود 40 کیلومتری اردبیل واقع شده است. این دریاچه زیبا که در ارتفاع قراردارد به قدری زیباست که نمی​توان از دیدنش در سفر به این منطقه چشم پوشید. وسعت دریاچه بیش از دویست هکتار است که در فصل‌‌های کم آبی به دو قسمت تقسیم می​شود و عمقی در حدود پنج متر در گود‌‌ترین نقطه​اش دارد.

این دریاچه آب‌اش شیرین است که از چشمه‌های اطرافش و همچنین از چشمه ‌‌های جوشان در ته دریاچه تأمین می​شود. آب دریاچه به علت سرمای زیاد در زمستان یخ می​بندد، لذا زیست ماهیان در آن غیرممکن می​شود و همین امر باعث شده که دراوایل فصل سرما ماهیان دریاچه تخلیه و دو باره در فصل‌‌های گرم به درون دریاچه ماهی​‌‌های ریز پرورشی می‌ریزند.

در سوباتان که رفتید می​توانید پنیر گوسفندی و گوشت تازه خرید کنید. غذا‌‌های محلی در سوباتان عبارتند از قورتماج، قوزلی​بریان، سیرجینه، پندیره ویسوج و... که اگر گیرتان بیاید بسیار خوشمزه است. حتماً​از محلی​‌‌ها مواد اولیه و طریقه پختن این غذا‌‌ها را سؤال کنید تا در محل خودتان بتوانید از این نوع غذا‌‌ها بپزید.

بهترین زمان مسافرت به سوباتان اردیبهشت و خردادماه است. چون عطر گل‌‌های بهاری در فضای سرسبز منطقه شامه​ انسان را نوازش می​دهد و باعث روح​افزایی می​شود. اگر در فصل مرداد به این منطقه رفتید یادتان باشد که مسابقه اسبدوانی هر ساله در این ماه و در منطقه بیده​پشت که در نزدیکی سوباتان است برگزار می​شود، ​ حتماً​ به دیدن این مسابقه زیبا بروید که جالب و دیدنی است.

 شهر شاليزار



امروز می​خواهیم شما را به سوی یکی از قشنگ​‌‌ترین شهر‌‌های گیلان راهنمایی کنیم. شهری که جنگل‌‌های سرسبزش چشم​‌‌ها را خیره می​کند و شالیزار‌‌های زیبایش با عطر شالی​هایش شامه نوازی می​کند. نام این شهر تالش است که از شهر‌‌های بزرگ استان گیلان محسوب می​شود و با اردبیل، آستارا و رضوانشهر مرز مشترک دارد. تالش دارای ییلاقات بسیار زیبایی است که اگر حتی یک شب را در این ییلاقات اقامت کنید انگار یکسال در حال گردش و تفریح بوده اید که در ادامه نمونه​‌‌هایی از این مناطق زیبا را معرفی خواهیم کرد.

چشمه​‌‌های پرآب و رود‌‌های خروشان با آب صاف و زلال که هر انسانی برای تفرج و تفریح به سراغ آنها می​رود را در تالش به وفور می​توان یافت. مردمانی مهمان​نواز و مهربان در این خطه سرسبز با صفایی وصف​نشدنی در کنار هم زندگی می​کنند.

مهمان​نوازی از خصوصیات بارز مردم تالش است، مردمی که از اقوام تالش، ترک و گیلک در این بهشت زیبا کنار هم زندگی می​کنند. تالش را مجموعه​ای از بخش‌‌ها و شهر‌‌های چوبر و حویق در بخش حویق، خطبه​سرا و لیسار در بخش کرگان​رود، جوکندان و تالش در بخش مرکزی، طولارود و خاله سرا، اسالم و خرجگیل در بخش اسالم تشکیل می‌دهند.

در تالش علاوه بر تماشای بازار‌‌های هفتگی که در اکثر شهر‌‌های استان‌‌های شمالی برقرار است، می​توانید از سواحل زیبای دریا، از مکان‌‌های مذهبی، تاریخی، فرهنگی و همچنین از بقایای آثار باستانی و موزه​‌‌ها دیدن کنید. باغ‌‌های پر از میوه​‌‌ نظیر گیلاس، گوجه سبز، کیوی و مرکبات به دست توانمند کشاورزان عزیز منطقه، چنان شاداب و سرسبز شده​اند که هم در اقتصاد و درآمد خانوار در تالش کمک می‌کند و هم موجب زیبایی در فصل‌‌های مختلف در تالش شده​اند.

 بام تالش



در پارک جنگلی سیاهداران تالش مجموعه تفریحی بسیار زیبایی وجود دارد که اگر مسافر تالش هستید حتماً​ به این پارک و منطقه گردشگری سری بزنید مطمئن​ باشید که اوقات خوشی خواهید داشت.

سیاهداران در فضایی به وسعت چهارصد هکتار بر فراز کوهی پوشیده از درختان جنگلی است که از بالای آن تمام شهر زیرپای شماست. مناظر وچشم​انداز‌‌های زیبای این منطقه قابل وصف نیست.

علاوه بر امکانات تفریحی متنوع در سیاهداران سورتمه​ای هم در این مجموعه تفریحی وجود دارد به طول بیش از یک کیلومتر که از دل جنگل عبور می​کند. فراز و فرود این سورتمه که گردشگران را به بالای کوه می​رساند به قدری دلهره​آور و جالب است که شاید اگر یکبار از آن استفاده کنید مشتری دائمش شوید. این سورتمه سوای این که از میان درختان عبور می​کند در مسیرش از پارک حیات وحش یا همان منطقه حفاظت شده نیز می​گذرد.

روستای قروق

در فاصله حدود پنج کیلومتری شهرتالش و در کنار رودخانه کرگانرود روستایی زیبا وجود دارد که همانند بقیه ییلاقات تالش محلی برای تفریح و استراحت مسافران این منطقه است، به شرطی که تمام اصول گردشگری را رعایت نماییم و صدمه​ای به طبیعت بکر و قشنگ این روستا نزنیم. نام این روستا قروق است.

قروق روستایی ساحلی است که بواسطه جاده​ای که از کنار پل رودخانه کرگانرود به سمت دریای خزر می​رود می​توان به این روستا رفت. در مسیر رسیدن به قروق از روستا‌‌های رهنما​محله، سیدنیکی و اسیدور عبور می​کنید که هر کدام از این روستا‌‌ها با داشتن طبیعت زیبا و قشنگ بسیار دیدنی هستند.

قروق در کنار نوار سبز ساحلی کرگانرود با روستای کریم​محله همسایه است که وجود درختان زیبای انار، کاج، توسکا وبوته​‌‌های تمشک در آن باعث هرچه زیباتر شدن این روستا شده است. ضمن این که یکی از فانوس‌‌های دریایی را از این روستا می‌توان تماشا کرد. طرح سالم​سازی دریا یا همان منطقه امن ساحلی در این روستا بسیار جالب توجه است که خلوتی و تمیزی آن باعث می​شود که نهایت لذت را از این منطقه ببرید.

آق​اولر



روستای آق​اولر هم یکی از ییلاقات زیبای تالش است که در کوهستان‌‌های اطراف آن واقع شده است و آب و هوایی کوهستانی دارد. مناظر و مناطق طبیعی و تاریخی این روستا سالانه پذیرای گردشگران زیادی است.

از جمله بنا‌‌های تاریخی آن کاخ ییلاقی سردار امجد بوده که هم اکنون بقایای آن در حال بازسازی و مرمت است. این منطقه به قدری زیبا است که در دوران قدیم و در روزگاران ایل قاجار حتی مورد توجه حاکمان بوده است که نمونه​اش بنای همین کاخ است.

از مکان‌‌های تاریخی دیگر در این منطقه می​توان از حمام قدیمی مریان نام برد این بنا هم در دوران قاجار ساخته شده و در حال حاضر آثار و بقایای آن به جای مانده است.

آبشار ویسادار



در شهر پره‌سر تالش و در حدود12 کیلومتری این شهر آبشاری است که می​توان گفت یکی از آبشار‌‌های زیبای گیلان است.
این آبشار که حدود 25 متر ارتفاع دارد در یک منطقه بکر جنگلی در دل کوه واقع شده که علاوه بر جذابیت خودش، ​ محیط اطرافش هم باعث جذب گردشگران شده است.

این منطقه​ به‌قدری زیباست که فکر می​کنید در رؤیا هستید. صدای رودخانه و آبشار و آواز پرندگان در فضای جنگل و میان درختان زیبا و همچنین طبیعت سرسبز با هوایی بسیار پاک و سالم که صددرصد آن اکسیژن است که تمام وجود آدم را پر می‌کند، خستگی کار را از تن​تان به در می​کند و انرژی تازه​ای در وجودتان می​دمد.

برای دیدن این اثر زیبای طبیعت باید از مرکز شهر پره​سر بعد از طی حدود 12 کیلومتر یا بیشتر به سمت روستای صیقل​سرا بروید ضمن این که حدود 3 تا 4 کیلومتر از راه هم خاکی است اما صاف و قشنگ است و هیچگاه آدم احساس خستگی و بی​حوصلگی نمی​کند.

آبشار ویسادار در گویش محلی به معنی آبشار سایه درخت بید است. شاید هم علت این نامگذاری به خاطر درختان اطراف آبشار باشد.پلی زیبا در بالای آبشار وجود دارد که از فراز این پل مناظر دیدنی اطراف آبشار به همراه آبشار بسیار جالب و جذاب است و برای عکاسی کسانی که
علاقه​مند هستند مناسب است.

قله درفک



این قله استوار و ستبر در ارتفاع حدود 2700 متری از سطح دریا در منطقه تالش واقع شده است. برای فتح این قله باید از کوهپایه​‌‌های زیبا و جنگلی غرب گیلان عبور کردکه به قدری قشنگ هستند که هیچگاه خستگی راه را احساس نمی​کنید.

دشت​‌‌های وسیع استان گیلان باعث شده که از اکثر نقاط استان این قله دیده شود. درفک از شمال به دریای خزر محدود می​شود و از غرب تا سپید​رود ادامه می​یابد که تا خود را به البرز برساند.

از جنوب همسایه کوه‌‌های منجیل است و از شرق آن می​توان کوه‌‌های پیشکوه و تخت​سلیمان را دید.به قله درفک آتشفشان خاموش گیلان هم گفته می​شود. وجود سنگ‌‌های آذرین این ادعا را به یقین می​رساند که در گذشته​‌‌های خیلی دور درفک قله​ای آتشفشانی بوده است. محوطه آتشفشانی قله که شبیه به کاسه​ای است به یخچال درفک معروف است.

در این فضا در زمستان به سبب انباشته شدن برف یخچالی طبیعی به وجود می​آید که در فصل‌‌های گرم سال یخ درون آن مورد استفاده دامدارانی است که در این محوطه دام‌هایشان را نگهداری می​کنند.

اما در مورد معنی درفک بنا به روایت‌‌های مختلف، ​ در جایی آن را آشیانه عقاب گفته​اند که از گویش محلی گرفته شده است، اما در جای دیگر آن را برگرفته از نام قوم دربیک که در روزگاران قدیم در آن حوالی زندگی می​کرده​اند می​دانند.

قابل توجه کوهنوردان، برای صعود به این قله زیبا مسیر‌‌های متعددی را می​توان انتخاب کرد، اما بنا به گفته​‌‌ها بهترین مسیر برای صعود مسیر شاه​شهیدان از راه سیاهکل می​باشد که هم نزدیک است و هم مناسب جهت کوهنوردی.

وقتی که از جاده دیلمان در سیاهکل مسیرتان را انتخاب کردید در انتهای جاده که مسیر خاکی می‌شود به روستای شاه​شهیدان می​رسید که این نقطه شروع کوهنوردی​تان است.

راهتان در ادامه از میان مراتع و مزارع می​گذرد که پس از طی حدودیک ساعت از مسیر به جنگل می‌رسید. در مسیر جنگلی هم اگر مناظر اطراف به علت قشنگی شما را به خود مشغول نکند و همین​طوری که به تماشاي آنها می​پردازید به راهتان هم ادامه دهید حدود یک​ساعت بعد به روستای وزنه​بن می​رسید.

از روستای زیبای وزنه​بن تا قله هم دو مسیر وجود دارد که یک مسير از کنار دره​ای عمیق و شیب​دار می​گذرد و مسیر دیگر از پاکوب دامنه کوه به نوک قله می​رسد که از هر دو مسیر به مدت سه ساعت تا قله زمان لازم است.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.