سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخوندزاده:

تعهد ما به پیشرفت کشورمان منبعث از عزم راسخ ایران برای نیل به آینده‌ای روشن است

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان در ژنو گفت: تعهد ما به پیشرفت کشورمان منبعث از عزم راسخ ایران برای نیل به آینده‌ای درخشان‌تر و روشن‌تر برای مردم ایران و تلاش در جهت بهبود شرایط زندگی مردم است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل متحد در نشست اخیر خود در مقر دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو به بررسی گزارش پیشرفت‌های کشورمان در حوزه‌های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی پرداخت .

در این جلسه " محمد مهدی آخوندزاده " معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تعهدات بین‌المللی ایران و عضویت ایران در میثاق حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی گفت: تعهد ما به پیشرفت کشورمان منبعث از عزم راسخ ایران برای نیل به آینده‌ای درخشان‌تر و روشن‌تر برای مردم ایران و تلاش در جهت بهبود شرایط زندگی مردم می‌باشد.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست که با حضور رییس کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل و سایر مقامات سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای عضو برگزار شد ، با اشاره به اینکه ایران یکی از اعضای بنیانگذار سازمان ملل متحد بوده که عضو اکثریت قریب به اتفاق اسناد و معاهدات بین‌المللی در حوزه حقوق بشر است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات مبتنی بر قانون اساسی و تعهدات بین‌المللی خود ملتزم بوده و با برنامه‌ای جامع و بلند مدت ، پاس نهادن واقعی به ارزش‌های ذاتی بشری از جمله در حوزه حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی را به طور جدی مد نظر داشته و در این چارچوب به پیشرفت‌های قابل توجهی نیز نائل شده است .

وی به گزارش توسعه انسانی سال 2013 سازمان ملل متحد اشاره کرد که در آن تصریح شده است « ایران در فاصله سال‌های 1990 تا 2012 توانسته است جهش خوبی در رشد توسعه انسانی و پر کردن شکاف توسعه‌ای داشته باشد و با رشد 67 درصدی توانسته است مقام دوم در میان سی کشوری که بیشترین رشد را در این حوزه داشته‌اند ، کسب کند . »

وی در ادامه اظهار داشت: این پیشرفت‌ها علیرغم این واقعیت حاصل شده است که برخی با اغراض سیاسی و اعمال فشار و تحریم درصدد ایجاد سد بر سر راه پیشرفت کشورمان بوده و البته موفق نشده‌اند .

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ایران به عنوان عضو فعال میثاق حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی به سهم خود تلاش زیادی در جهت تحقق اهداف و اصول این کنوانسیون به عمل آورده، گفت : تمام بخش‌های ذیربط کشور تلاش گسترده‌ای را برای کمک به بهبود شرایط و استانداردهای زندگی آحاد مردم به ویژه بخش‌های محروم کشور انجام داده است.

آخوندزاده ضمن اشاره به همکاری بلند مدت و سازنده کشورمان با نهادهای حقوق بشری از جمله کمیته حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشورمان اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران گزارش تفصیلی و ملی اجرای این حقوق در کشور را ارائه کرده و متعاقباً به تمامی سؤالات طرح شده از سوی اعضای کمیته به صورت مکتوب و مستدل پاسخ داده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، با اغتنام از فرصت نشست روز جاری ، هیئت کشورمان مرکب از مقامات بلند پایه‌ای که نماینده نهادها ، دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف ذی‌ربط هستند، فعالانه در این نشست مشارکت کرده و امیدوار است گفتگوی سازنده و مثمرثمری داشته باشد .

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک حقوق بشر را باید به عنوان میراث مشترک بشری که در طول تاریخ و با اغتنام از دستاوردهای درخشان همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به دست آمده است ، پاس داشت ، شالوده این حقوق اصول بنیادین عدم تبعیض ، برابری و عدالت است که بایستی در حرکت جوامع به سمت پیشرفت و رفاه مردم خود به آن توجه داشت و تحقق این حقوق مستلزم تلاش جمعی همگان و همکاری همه دولت‌ها و گوش فرادادن به یکدیگر و توجه عمیق به سنت‌ها و میراث تنوع فرهنگی است .

در ادامه اعضای کمیته حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل متحد ضمن استقبال از حضور و مشارکت فعال هیئت کشورمان و ضمن تأیید پیشرفت‌های حاصله در حوزه‌های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و توجه به موضوع تحریم‌های یک‌جانبه خارجی ، سوالات و ابهامات خود را درخصوص گزارش ملی کشورمان مطرح کردند که نمایندگان نهادهای مختلف کشورمان از جمله ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ، وزارت‌خانه‌های کشور ، علوم تحقیقات و فناوری ، راه و شهرسازی ، کار ، تعاون و رفاه ، سازمان بهزیستی و مرکز زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری نیز با توجه به حوزه سؤالات مطروحه ، پاسخ‌های مفصل و مستندی ارائه کردند .

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، ژنو ، تحریم ، پیشرفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.