سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگراني مقامات غربي از سفر احمدي نژاد به آمريكاي لاتين

نزديك شدن زمان سفر رييس جمهور به ونزوئلا، نيكاراگوئه، كوبا و اكوادور نگراني هايي را بين مقامات ارشد آمريكايي ايجاد كرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت باشگاه خبرنگاران ، قرار است محمود احمدي نژاد  فردا يكشنبه 18 دي ماه به 4 كشور آمريكاي لاتين سفر كند.
احمدي نژاد در اولين مرحله از سفر خود با هوگو چاوز رييس جمهور ونزوئلا ديدار و درباره مسائل دوجانبه گفتگو خواهد كرد.
نزديك شدن زمان سفر رييس جمهور به ونزوئلا، نيكاراگوئه، كوبا و اكوادور نگراني هايي را بين مقامات ارشد آمريكايي ايجاد كرده است.
همچنانكه خبرگزاري رويترز ضمن اعلام خبر سفر احمدي نژاد به كشورهاي آمريكاي لاتين، از نگراني رييس كميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريكا خبر داده و نوشته:" النا راس لتينن" سفر احمدي نژاد را عامل افزايش تهديد ايران نسبت به مرزهاي آمريكا دانسته است.
لتینن تاکید کرده در حالیکه ایران رابطه عمیقی با کشورهای آمریکای لاتین دارد، لازم است آمریکا و متحدانش سخت ترین تحریم ها را علیه ایران به اجرا در آورند.
همچنين سایت صدای آمریکا روز شنبه 31 دسامبر (10 دی) از وحشت مقامات آمریکایی نسبت به سفر محمود احمدی نژاد، به آمریکای لاتين خبرداد.
صدای آمریکا در گزارش خود با عنوان «ایران تهدیدهای خود را به مرزهای آمریکا نزدیکتر می کند» آورده است: دفتر ریاست جمهوری ایران اعلام کرد سفر محمود احمدی نژاد به آمریکای جنوبی با دیدار از هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا،آغاز خواهد شد.
صدای آمریکا با ابراز نگرانی از عدم تاثیر تحریم ها و گسترش روزافزون روابط ایران و ونزوئلا ادامه داد: سفر آتی محمود احمدی نژاد به پایتخت ونزوئلا،چهارمین سفر وی به این کشور خواهد بود.
صدای آمریکا تصریح کرد: طی سال های اخیر، همکاری های ایران با متحدانش درآمریکای جنوبی، نگرانی سیاستمدارن آمریکایی را در پی داشته است.
در همین حال حمایت کشورهایی همچون ونزوئلا از ایران، در تقابل با افزایش فشارهاعلیه تهران، ارزیابی می شود.
اين سایت به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ونزوئلا هم اشاره کرده و نوشته است: برای کاهش این حمایت ها، در سال 2011 اعضای محافظه کار کنگره آمریکا خواستار افزایش فشار بر دولت ونزوئلا شدند و دولت آمریکا نيز تحریم هایی را علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا، وضع کرد.
گفتنی است، سایت افشاگر ویکی لیکس نیز چندی پیش با انتشار اسنادی از وحشت آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به افزایش نفوذ ایران در کشورهای آمریکای جنوبی پرده برداشته بود.
ویکی لیکس با انتشار اسنادی بر اساس تلگرام سفارت آمریکا در سانیتگو به وزارت خارجه در واشنگتن که مربوط به 21جولای 2008 است، فاش کرد: آمریکا و مقامات رژیم صهیونیستی درباره نفوذ ایران در آمریکای جنوبی ابراز نگرانی کرده اند.
شايان ذكر است رییس جمهور در سفر به نیکاراگوئه در مراسم تحلیف دانیل اورتگا رییس جمهوری این کشور که در انتخابات اخیر با رای مردم مجددا به ریاست جمهوری انتخاب شده است، شرکت می کند.
همچنين گفتگو و رايزني درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه اي و بين المللي نيز از برنامه هاي سفر احمدی نژاد در سفر به هاوانا، پایتخت كوبا خواهد بود.
احمدی نژاد در سفر به اكوادور نيز ضمن دیدار و گفتگو با مقامات ارشد این کشور، به بررسی روند اجرای پروژه های مشترک می‌پردازد.
شايان ذكر است آخرین دیدار احمدی نژاد و چاوز درمهر ماه سال گذشته در تهران صورت گرفت، ملاقاتی که به امضای چندین قرارداد همکاری در بخش انرژی انجامید.
سفر ارديبهشت ماه امسال محمدرضا رحيمي معاون اول رييس جمهور به كوبا و اكوادور نيز آخرين سفر يك مقام عاليرتبه ايراني به كشورهاي آمريكاي لاتين به شمار مي رود.
در اين سفر رحيمي به كوبا و اكوادور رفت و طي آن ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل دوجانبه، از برخي پروژه هاي مختلف بازديد و تفاهمنامه هايي بين دو كشور امضا شد.
/ع2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.