سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

38 درصد کودکان مدرسه ای از درد شکم شاکی هستند

یک فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد ایران گفت : 38 درصد کودکان مدرسه ای از درد شکم شاکی هستند که در دختران کمی بیشتر از پسران دیده می شود.

دکتر افتخاری، فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه درد شکمی به دو دسته ارگانیک و غیرارگانیک طبقه بندی می شوند گفت : بیشتر این کودکان دارای درد شکمی مزمن هستند که هیچ گونه شواهدی از بیماری زمینه ای پاتولوژیک ندارند .

وی با اشاره به اینکه این درد می تواند به صورت متناوب یا مداوم باشد اظهار کرد : به طور کلی درد شکمی مزمن یکی از شایع ترین شکایات شایع در کودکان و نوجوانان است .

این فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد ادامه داد : حدود یک چهارم تمام کودکانی که از مشکلات گوارشی شاکی هستند مبتلا به درد شکمی مزمن فانکشنال هستند که 2 تا 4 درصد کل ویزیت های مطب کودکان را تشکیل می دهند .

وی با بیان اینکه 38 درصد کودکان مدرسه ای از درد شکم شاکی هستند افزود : در دختران کمی بیشتر از پسران دیده می شود ولی به طور کلی در زیر 5 سال این مشکل دیده نمی شوند.

دکتر افتخاری یادآور شد : در صورت مشاهده هر گونه علائم هشدار دهنده باید تست های اختصاصی از جمله توجه به کاهش وزن ، تب ، درد مفاصل ، زخم های دهانی ، کاهش اشتها ، وجود خون در استفراغ و مدفوع و... موردتوجه قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بخشهای درمان کودکان مبتلا ، آموزش بیمار و خانواده است خاطرنشان کرد: اطمینان بخشی ، شناسایی و تعدیل فاکتورهای استرس ، تداخلات رژیم غذایی و... از دیگر مواردی هستند که برای درمان باید مورد توجه قرار گیرد که 30 تا70 درصد بیماران بهبود کامل یافته و در 25 درصد موارد درد شکمی تا سنین بزرگسالی تداوم می یابد . /ح
برچسب ها: کودکان ، گوارش ، شکم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.