سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت الله بهاء الدینی

شرط قبولی نماز چیست؟

آن زمان که انسان به فکر منکر افتاد؛ اگر دید نمازش مانع دروغ گفتن اوست و نماز به وی گفت: تو نماز می خوانی و عبادت خدار ا می کنی، این کار را نکن! و او این کار را نکرد. بداند نمازش مورد قبول است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، این سوال پیش می آید که شرط قبولی عبادات و نماز چیست ؟ خداوند در قرآن کریم می فرماید: "أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ"(۱) بخوان و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى‏دارد. با توجه به این آیه در می یابیم که شرط قبولی نماز این است که نماز، انسان را از کارهای زشت وناپسند باز دارد.
امام صادق علیه السلام نیز می گویند:  اللّه جل و عزّ فى بعض ما اوحى: انما اقبل الصلاة ممّن يتواضع لعظمتى و يكف نفسه عن الشهوات من اجلى و يقطع نهاره بذكرى و لايتعظم على خلقى و يطعم الجائع و يكسو العارى و يرحم المصاب و يؤوى الغريب(۲)
خداوند فرمود نماز کسي را مي پذيرم که در پيشگاه عظمت من خشوع کرده و خويش را از شهوات بخاطر من باز دارد و روزش  را با ياد من سر کند و بر مخلوقات من تکبر نورزد و گرسنگان را سير و برهنگان را بپوشاند و بر گرفتاران لطف نمايد و آوارگان را پناه دهد.

آیت الله بهاءالدینی در این رابطه می گویند: "اگر می خواهید بدانید نماز شما مورد قبول است، ببینید نماز شما جلوی فساد، تباهی، دروغ و منکرات را می گیرد یا نه. کار نماز این است، همان طور آتش می سوزاند و آب خاموش می کند، نماز هم انسان را از منکرات نجات می دهد. آن زمان که انسان به فکر منکر افتاد؛ اگر دید نمازش مانع دروغ گفتن اوست و نماز به وی گفت: تو نماز می خوانی و عبادت خدار ا می کنی، این کار را نکن! و او این کار را نکرد. بداند نمازش مورد قبول است.(۳)


۱- آيه ۴۵ سوره عنكبوت
۲- محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج۷۸، ص ۲۸۵، روایت ۱، باب ۲۴
۳- بوی باران ، ص ۳۹
 
برچسب ها: نماز ، قبولی ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.