وی اظهار داشت: خداوند لباس عرصه آموزش و پرورش را بر اندام شما پوشانده است، حیطه کار شما، حیطه مهمی است و موضوع کار شما، دانش آموزان و نوجوانان هستند که امانتهای الهی در اختیار شما به شمار میروند.
وی تاکید کرد: تمدن اسلامی، یعنی ایجاد تمام شرایط رفاه جامعه که هم مسائل مادی و معیشتی و هم مسایل معنوی، اخلاق وتربیت را شامل میشود و نقش آموزش و پرورش بسیار مهم است و برای رسیدن به تمدن اسلامی باید کارشناسانی اسلامشناس داشته باشیم.
به گفته وی، در آموزش و پرورش که مبتنی بر اصول توحیدی است باید ابعاد و خصوصیات شخصیتی دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد و توجه دبیر و معلم به این موضوع، بسیار مهم و تعیین کننده است.
وی تصریح کرد: تعلیم و تربیت بدون آگاهی از مسایل روحی دانش آموزان امکان ندارد، معلم باید روانشناسی کودک و جوان را بداند و از روحیات جسمی و فکری دانش آموزان شناخت کافی داشته باشد. معلم باید احساس کند که دانش آموز فرزند خودش است.
آیتالله نمازی گفت: وزارت آموزش و پرورش، مهمترین رکن در امر پرورش و تربیت جامعه است بنابراین برای اصلاح معضلات اجتماعی راهی جز، تحول در آموزش و پرورش نیست.
عضو خبرگان رهبری گفت: اگر دبیران در رشتههای مختلف، روانشناسی نوجوان را بدانند آن وقت است که آموزش و پرورش موفقی خواهیم داشت و آشنا نبودن با روانشناسی و مسایل روحی دانش آموزان یک خلا است.
وی افزود: ابزار تبلیغ و رسالت پیامبران، صمیمیت و تشویق و محبت بوده است، در طول تاریخ انبیا، حتی یک پیامبر که برای تربیت انسان آمده ابزار تنبیه نداشته است، تعلیم و تربیت با کتک و تنبیه نمیشود.
به گفته وی، یکی از کارهای مهم در امر تعلیم و تربیت، موضوعشناسی است.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان اظهار داشت: وقتی که معلم، مشکلی و معضلی را متوجه شد باید روانکاوی کند و ریشه مشکل را کشف کند و برای حل آن تدبیر نماید، راه حل هیچ مشکلی، تنبیه و تمسخر نیست.
نمازی، با اشاره به اهمیت ارتباط نزدیک و مستمر خانه و مدرسه تصریح کرد: به منظور پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت، باید پیوند بین اولیا و مربیان تقویت شده و وظایف خانواده تبیین شود.
وی تاکید کرد: اصلاح جامعه مبتنیبر اصلاح خانواده است و اصلاح نظام خانواده وابسته به پدر و مادر است و همسران نباید در برابر فرزندان به یکدیگر توهین کنند./ک