سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان نظام پرستاری ايران:

يک ريال از اعتبار تخصيص يافته طرح ارتقاي ملي محقق نشد

رئيس سازمان نظام پرستاري گفت : از 27 ميليارد ريال تخصيص يافته براي اجراي بسيج ملي ارتقاي سلامت ايران اختصاص نيافت و پرستاران غذا دريافت نميکنند .

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،  محمد میرزابیگی در نشست خبری اغاز بسيج ملي ارتقاي سلامت ايرانيان در سازمان نظام پرستاري با بيان اينکه وزارت بهداشت در دوره هاي قبلي اين طرح را جدي نگرفته است گفت :  دکتر طريقت با جديت اين طرح را پيگيري ميکنند .

وي با اشاره به اينکه بيماريهاي غيرواگير برعکس بيماريهاي واگير دشمن نامشخص بوده و از درون جامعه حمله مي کند اظهار کرد : آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر مساوي و حتي بيشتر از تصادفات جاده‌ای است به طوري که فشار خون به عنوان قاتل خاموش ناميده مي شود .

وي تصريح کرد : با توجه به روندي سالمندي جامعه که افزايش بيماريهايي مانند ديابت، فشار خون و ... را در پي دارد لازم است بيش از هميشه به اين بيماريها توجه داشته باشيم .

رئيس سازمان نظام پرستاري يادآورشد : صد هزار نیروی پرستار دراجراي طرح بسیج ملی ارتقاء سلامت ایرانیان حضور دارند ولي براي اجراي اين طرح عظيم  با دو نقص از جمله نبود تبلیغات مناسب در این زمینه  و حضور ديرهنگام صدا وسيما مواجه هستيم بوديم .

وي با اشاره به اينکه عدم ارائه بودجه هاي عنوان شده و حمايت هاي بودجه اي از ديگر مشکلات اين عرصه است که در حال حاضر از نظر تجهيزاتي مانند ترازو ، فشار خون و ... درمضيقه هستيم .
ميرزابيگي با بيان اينکه براي اجراي اين طرح سازمان نظام پرستاري از بودجه ها و  امکانات خود بهره برده که اميدواريم با ارائه بودجه ها اين هزينه ها و اعتبارات به ما برگردانده شود .

حمل و نقل پرستاران طرح ارتقاي سلامت ايرانيان دچار مشکل است

وي با تاکيد به اينکه حتي يک ريال از وعده معاونت اول رياست جمهوري مبني بر تخصيص 27 ميلياردي براي اين طرح محقق نشده است گفت : در حال حاضر با حمل و نقل پرستاران حاضر در اين طرح مواجه هستيم که استانداريهاي مي توانند با تقبل حمل و نقل به ياري اين طرح بيايند .

ميرزابيگي تصريح کرد : از صد هزار پرستار حاضر در اين طرح 60 هزار نفر دانشجو هستند که بايد به محل هاي ارائه خدمات منتقل شوند که در اين عرصه با مشکلات بسياري مواجه هستيم .

وي با اشاره به اينکه  تأمین نیروی پرستار، سازماندهی و انجام عملیات این بسیج سلامت بر اساس پروتکل واحد ابلاغی برعهده پرستاران است يادآور شد : با توجه به اينکه زنان بيشتر به سلامتي خود اهميت داده و نسبت به مردان مراجعه بيشتري دارند برنامه ريزي شده است که در محل هايي مانند استانداريها که مردان بيشتر حضور دارند پايگاههاي را ايجاد نماييم .

رئيس سازمان نظام پرستاري اظهار کرد : با وجود اینکه معاون اول ریاست جمهوری به استانداری‌ها ابلاغیه رسمی داده است تا در بخش حمل و نقل حداقل پشتیبانی‌ها را از طرح داشته باشد متأسفانه هنوز کمکی به ما نشده است.

وي با بيان اينکه سالانه 5/7 ميليون نفر در دنيا به دليل فشار خون جان خود را از دست مي دهند ادامه داد: بسياري از افرادي که در بخش‌ ICU و CCU بستري مي شوند نيز سابقه اي از فشار خون بالا دارند و نيز از هر سه نفر يک نفر به فشار خون بالا مبتلا مي باشد .

استقبال از طرح ارتقاي سلامت ايرانيان در روز اول اين طرح

وي ادامه داد :ساعات کار پايگاههاي اين حوزه در مراکز بهداشتي همراستاي ساعات فعاليت اين مکانها و در بيمارستانها نيز بر اساس برنامه ريزي شده پايگاهها به فعاليت مشغول خواهند بود .

ميرزابيگي با تاکيد به اينکه براي تکميل پرونده سلامت الکترونيک لازم است که مردم در مراجعه به اين طرح شماره ملي خود را همراه داشته باشند افزود : بدون داشتن کارت ملي نيز اين سنجش انجام مي شود ولي در اين صورت پرونده الکترونيکي سلامت تشکيل نخواهد شد .

وي عنوان کرد : در صورت بالا بودن فشار خون ، افراد مشکوک به فشار خون به مراحل درماني و بالاتر ارجاع خواهند شد .

وي با اشاره به استقبال خوب روز اول اين طرح گفت : استقبال روز اول اين طرح ، مناسب بوده ولي براي قضاوت و اظهار نظر در اين عرصه هنوز نياز به فرصت داريم .

رئيس سازمان نظام پرستاري ادامه داد : از 27 ميليارد تخصيص يافته براي اين طرح 10 ميليارد براي تغذيه بود که به دليل عدم تحقق پرستاران حاضر در طرح غذا دريافت نميکنند و نيز به دليل نبود بودجه بحث تبليغات نيز چندان عملي نشده است .

بخش هايي از وزارت بهداشت مخالف اجراي طرح سلامت ايران توسط پرستاران

وي با اشاره به اينکه سازمان نظام پرستاري در بحث انتخابات کاملا بدون موضع گيري عمل ميکند يادآور شد : سازمان نظام پرستاري در طول فعاليت خود در هيچ انتخاباتي شرکت نکرده چرا که معتقديم نبايد سياست زده شويم و فعاليت هر يک از اعضاي اين سازمان در اين عرصه ها ، فعاليت شخصي مي باشد .

ميرزابيگي در ادامه با اشاره به برخورد وزير بهداشت طي روزهاي گذشته گفت : انتظار مي رود افراد در سطوح مقام وزارت در عملکرد و نوع صحبت خود تمام مسائل را در نظر بگيرند چرا که اين برخوردها خستگي را به تن پرستاران باقي گذاشته است.

وي با بيان اينکه بخشي از بدنه وزارت بهداشت با اجراي طرح بسيج ملي ارتقاي سلامت ايرانيان توسط سازمان نظام پرستاري مخالف بودند يادآور شد : اين گروه که وزير بهداشت را نيز در موارد تحت تاثير خود قرار داده به دنبال طراحي بازيهايي هستند که عنوان کنند سازمان نظام پرستاري در اين عرصه موفق نشد.

رئيس سازمان نظام پرستاري ايران با تاکيد به اينکه دوره پزشک سالاري گذشته است تصريح کرد : از کل جامعه سلامت 7 درصد پزشک هستند و در صورتي که وزير به دنبال اين گروه باشد مسلما با 93 درصد باقيمانده مشکل پيش خواهد آمد .

طرحهاي شکست خورده را دوباره شروع نکنيم


وي با اشاره به تشکيل اعتلافي به نام پيشگامان سلامت با حضور پزشکان عمومي ، پرستاران ، و... اظهار کرد : اين تشکل ، اعتلافي غير سياسي بوده و به دنبال پيگيري مسائل حوزه سلامت خواهد بود .

ميزابيگي ادامه داد : در کشور با مشکل مديريت منابع مواجه هستيم به طوري که نظر سنجي ها نشان از اين دارند که وزير بهداشت آينده بايد متخصص اقتصاد بهداشت باشد .

وي در ادامه با بيان اينکه نبايد طرحهاي شکست خورد ه را از دوباره شروع نماييم گفت : طرحهايي مانند بحث هيات امنايي ، واگذاري به بخش خصوصي و ... طرحهايي هستند که اجراي آنها با شکست مواجه شده است .

رئيس سازمان نظام پرستاري با بيان اينکه وقتي گروههاي مانند پرستاران ، ماماها و فيزيوتراپ و... در بيمارستانها حضور دارند سپردن بخش به متخصصين ، ارباب رعيني را ايجاد خواهد کرد افزود : حضور روزانه پزشکان متخصص و فوق تخصص در بيمارستانها يک ربع تا نيم ساعت است ودرحالي که وزير بهداشت عنوان مي کند که از پزشکان عمومي حمايت ميکند ولي به دنبال واگذاري بخشها به متخصصين است.

تعرفه هاي پرستاري بعد از 6 سال امروز و فردا ميشوند


وي تعرفه اي پرستاري را از ديگر مشکلات اين عرصه دانست و ادامه داد : تعرفه اي پرستاري که بايد طي 6 ماه نوشته ميشد با گذشت 6 سال هنوز امروز و فردا مي شوند درحالي که هيچ کشوري مانند ايران بين پرداختي به پرستاران و پزشکان فاصله ندارند .

ميرزابيگي با تاکيد به اينکه کارانه درمان پزشکان مبناي قانوني ندارد و فقط بخشنامه اي که سال 78 ابلاغ شده است گفت : درحال حاضر پرستاران بدون انگيزه هاند و شرح وظايف و خدمات اين عرصه را بايد استاندارد نماييم .

وي افزود : در حال حاضر وزارت بهداشت هر بيمارستاني را در تهران و شهرستانها به ما بسپارند بدون هيچ بودجه اضافي تعرفه گذاري را اجرايي خواهيم کرد .

رئيس سازمان نظام پرستاري در پايان خاطرنشان کرد : جامعه پرستاري  هزار 230 عضو شامل دانشجويان ، شاغلين و بازنشستگان دارد مه از اين تعداد 160 هزار نفر شاغل هستند. /س


برچسب ها: پرستاری ، سلامت ، بسیج ، غذا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.